Operating efficiency of 3ES6 electric locomotives at the Ural-Siberian polygon

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Background: developed economy requires an appropriate level of development of the transport system, it forms an important basis for the concentration and specialization of production. Consequently, the overall development of the regions and the country as a whole requires the development and modernization of the transport system, which has a direct impact on socio-economic development. In this regard, in order to solve the problems associated with increasing the efficiency of the transportation process in railway transport, it is necessary to introduce improved traction resources. Currently, Russian Railways is actively working to upgrade the corporate locomotive fleet and is addressing the issue of introducing high-capacity electric traction rolling stock, through the use of booster sections of electric locomotives, to drive trains of increased mass and length on strategically important railway sections of Russia integrated into international transport corridors.

Aim: to develop a simulation model for the operation of 3ES6 electric locomotives with a booster section in the areas of the Ural-Siberian test site, to assess the readiness of the transport infrastructure when using the studied locomotives in train operation, to determine the most suitable traction arms for the operational operation of such electric locomotives.

Materials and Methods: to obtain the results, the traction characteristics of the locomotives under consideration, data from the analysis of the traction arms of operation and transport infrastructure using the Yandex Maps navigation system, as well as Russian E2 software for creating graphic-physical 3D models with subsequent simulation, implemented in the Substance Painter and 3Ds software systems, are used max.

Results: an analysis of the areas of operation of the studied locomotives is presented, indicating the advantages and disadvantages of using 3ES6 electric locomotives in the transportation process, a simulation model of the interaction of infrastructure facilities and the locomotive fleet is developed, the prospect of further research is determined in terms of carrying out calculations of a feasibility study for replacing the fleet of obsolete series locomotives.

Conclusion: the obtained results of the study can be used in the organization of operational work and maintenance of 3ES6 locomotives with booster sections to improve the technology of operating a corporate locomotive fleet with a polygon structure for managing the transportation process.

About the authors

Kirill I. Domanov

Omsk State Transport University

Author for correspondence.
Email: dki35@ya.ru
ORCID iD: 0000-0002-2627-4179
SPIN-code: 4153-0463

Ph.D. of Engineering Sciences

Russian Federation, Omsk

Kirill V. Bogunov

Omsk State Transport University

Email: kbogunov@mail.ru
ORCID iD: 0000-0003-4084-354X
SPIN-code: 5829-8716
Russian Federation, Omsk

References

  1. Брексон В.В., Никифорова Н.Б., Струнов А.А. Электровоз 2ЭС6 «Синара» / под ред. В.В. Брексона. – Верхняя Пышма: ООО «Уральские локомотивы», 2015. – 332 с. [Brekson VV, Nikiforova NB, Strunov AA. Elektrovoz 2ES6 Sinara. Brekson VV, editor. Verkhnyaya Pyshma: Uralskie lokomotivy; 2015. 332 р. (In Russ.)]. Ссылка активна на: 29.12.2022. Доступно по: https://eva.tools/literatura/re/elektrovoz-2es6-sinara
  2. Уральские локомотивы. [Uralskie lokomotivy. [Internet]. (In Russ.)]. Ссылка активна на 29.12.2022. Доступно по: https://ulkm.ru/actions/uspeshno-zavershilis-ispytaniya-elektrovoza-2es6-s-busternoj-sekciej
  3. Дяо Сюхуа. Экономическое сотрудничество северо-восточного региона Китая и ДВ России в новых условиях: состояние, возможности и предложение // Теоретическая экономика. – 2022. – № 1. – С. 70–78. [Dyao Syukhua. Ekonomicheskoe sotrudnichestvo severo-vostochnogo regiona Kitaya i DV Rossii v novykh usloviyakh: sostoyanie, vozmozhnosti i predlozhenie. Teoreticheskaya ekonomika. 2022;1:70-78. (In Russ.)]. Ссылка активна на: 29.12.2022. Доступно по: https://elibrary.ru/item.asp?id=48179855
  4. Khokhrina OI. Kuzbass-2035: the territory as a driver of economic growth. World of Economics and Management. 2020;20(4):61-77. doi.org/10.25205/2542-0429-2020-20-4-61-77
  5. Об утверждении Инструкции по организации обращения грузовых поездов повышенной массы и длины на железнодорожных путях общего пользования ОАО «РЖД». Утверждено распоряжением ОАО «РЖД» от 01.09.2016 № 1799р. Режим доступа: https://base.garant.ru/77674057/. Дата обращения: 17.10.2022. [Ob utverzhdenii Instruktsii po organizatsii obrashcheniya gruzovykh poezdov povyshennoy massy i dliny na zheleznodorozhnykh putyakh obshchego polzovaniya JSC "Russian Railways". Utverzhdeno rasporyazheniem JSC "Russian Railways" ot 01.09.2016 № 1799r. Available from: https://base.garant.ru/77674057. (In Russ.)].
  6. Кичигин А. Результат с опорой на традиции // Газета «Гудок». – 30 апреля, 2021. [Kichigin A. Rezultat s oporoy na traditsii. Gazeta “Gudok”. 2021 April 30. (In Russ.)].
  7. Режимные карты вождения грузовых поездов электровозами эксплуатационного локомотивного депо Тайга. Западно-Сибирская дирекция тяги. – Новосибирск: ДТ ЗС, 2016. – 246 с. [Rezhimnye karty vozhdeniya gruzovykh poezdov elektrovozami ekspluatatsionnogo lokomotivnogo depo Tayga. Zapadno-Sibirskaya direktsiya tyagi. Novosibirsk: DT ZS; 2016. 246 p. (In Russ.)].
  8. Режимные карты вождения грузовых поездов электровозами эксплуатационного локомотивного депо Петропавловск. Южно-Уральская дирекция тяги. – Челябинск: ДТ ЮжУ, 2016. – 212 с. [Rezhimnye karty vozhdeniya gruzovykh poezdov elektrovozami ekspluatatsionnogo lokomotivnogo depo Petropavlovsk. Yuzhno-Uralskaya direktsiya tyagi. Chelyabinsk: DT YuzhU; 2016. 212 p. (In Russ.)].
  9. Щербаков М. Две судьбы под откос // Газета «Гудок». – 03 октября, 2011. [Shcherbakov M. Dve sudby pod otkos. Gazeta «Gudok». 2011 October 03. (In Russ.)].
  10. TrainzWiki. [Internet]. Essen: N3V Games; [cited 12 July 2022] Available from https://online.ts2009.com/mediaWiki/Main_Page
  11. Горелик А.А. Самоучитель 3Ds Max. СПб: БХВ-Петербург, 2018. [Gorelik AА. Samouchitel 3Ds Max. St. Peterburg: BKhV-Peterburg; 2018. (In Russ.)]. Доступно по: https://www.ibooks.ru/products/356705?category_id=12312 Ссылка активна на: 29.12.2022.
  12. Ерсултанова З.С., Сатмаганбетова Ж.З., Жиенбаева А.А. Особенности применения среды 3D STUDIO MAX для сеточного моделирования трехмерных объектов // Вестник Костанайского государственного педагогического университета имени Умирзака Султангазина. – 2020. – №1(57). – С. 55–62. [Ersultanova ZS, Satmaganbetova ZhZ, Zhienbaeva AA. Osobennosti primeneniya sredy 3D STUDIO MAX dlya setochnogo modelirovaniya trekhmernykh obektov. Vestnik Kostanayskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta imeni Umirzaka Sultangazina. 2020;1(57):55-62. (In Russ.)]. Доступно по: https://elibrary.ru/item.asp?id=42478225 Ссылка активна на: 29.12.2022.
  13. Потапкин А.П, Кучвальский Д.С. 3D studio MAX. – М.: Эком, 2017. [Potapkin AP, Kuchvalskiy DS. 3D studio MAX. Moscow: Ekom, 2017. (In Russ.)]. Доступно по: https://www.libex.ru/detail/book173474.html Ссылка активна на: 29.12.2022.
  14. Тонкости настройки и работы в 3ds max / под ред. А.П. Водолазской. – М.: НТ Пресс, 2014. – 1072 с. [Vodolazskaya AP, editors. Tonkosti nastroyki i raboty v 3ds max. Moscow: NT Press, 2014. 1072 р. (In Russ.)]. Ссылка активна на: 29.12.2022. Доступно по: https://chaconne.ru/product/2399728
  15. Aly MHF, Hemeda H, El-sayed MA. Computer applications in railway operation. Alexandria Engineering Journal. 2016;55(2):1573-80. doi: 10.1016/j.aej.2015.12.028
  16. Шнейдеров В.Л. Иллюстрированный самоучитель 3ds max. СПб: Питер, 2013. [Shneyderov VL. Illyustrirovannyy samouchitel 3ds max. St. Peterburg: Piter, 2013. (In Russ.)]. Ссылка активна на: 29.12.2022. Доступно по: https://www.labirint.ru/books/88765
  17. Отчетные данные о поездной работе магистральных грузовых электровозов эксплуатируемых на участках Урало-Сибирского полигона Западно-Сибирской железной дороги за 2020–2021 гг. от 28.03.2022 г. № Исх-1610/ЗСиб Т / Западно-Сибирская дирекция тяги. – Новосибирск: ДТ ЗС, 2022. – 26 с. [Otchetnye dannye o poezdnoy rabote magistralnykh gruzovykh elektrovozov ekspluatiruemykh na uchastkakh Uralo-Sibirskogo poligona Zapadno-Sibirskoy zheleznoy dorogi za 2020 – 2021 gg. ot 28.03.2022 g. № Iskh-1610/ZSib T / Zapadno-Sibirskaya direktsiya tyagi. Novosibirsk: DT ZS; 2022. 26 p (In Russ.)].

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML
2. Fig. 1. Pie diagram of the locomotive fleet of the Perm-Sortirovochnaya depot

Download (13KB)
3. Fig. 2. Track profile of the section Berezniki - Palniki. Sverdlovsk Railway

Download (30KB)
4. Fig. 3. Track profile on the section Taiga - Tomsk1

Download (48KB)
5. Fig. 4. Track profile on the section Petropavlovsk - Kondratovka

Download (59KB)
6. Fig. 5. Track profile on the stretches Vargashi - Utyak - Kurgan

Download (51KB)
7. Fig. 6. Schematic arrangement of the electric locomotive 2ES6 and 3ES6 at the PTOL of the Entrance station

Download (74KB)
8. Fig. 7. Place of acceptance of double trains station Entrance

Download (44KB)
9. Fig. 8. Place of acceptance of double trains in the odd park, Petropavlovsk station, double train

Download (27KB)
10. Fig. 9. Schematic arrangement of the 3ES6 electric locomotive at the PTOL of the Petropavlovsk station

Download (54KB)
11. Fig. 10. Drawing of the electric locomotive 2ES6 "Sinara"

Download (27KB)
12. Fig. 11. View of the railway station Petropavlovsk from satellite maps Google Maps

Download (41KB)
13. Fig. 12. Stages of creating a 3D model of an electric locomotive of the ES6 series "Sinara"

Download (108KB)
14. Fig. 13. Determination of the technical parameters of the station

Download (237KB)
15. Fig. 14. Location of electric locomotive 3ES6 at the PTOL of Petropavlovsk station during simulation modeling

Download (67KB)
16. Fig. 15. Analysis of the RPDA map of the electric locomotive 2ES6-336 on the section Moskovka - Petropavlovsk

Download (68KB)

Copyright (c) 2023 Domanov K.I., Bogunov K.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

link to the archive of the previous title

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».