Определение себестоимости и тарификация контрейлерных перевозок на железнодорожном транспорте в современных условиях
- Авторы: Винникова К.О.1, Ефимова Е.Н.1, Шмелев А.В.1
-
Учреждения:
- Научно-исследовательский институт железнодорожного транспорта
- Выпуск: Том 10, № 1 (2024)
- Страницы: 142-157
- Раздел: Оригинальные статьи
- URL: https://bakhtiniada.ru/transj/article/view/254567
- DOI: https://doi.org/10.17816/transsyst627611
- ID: 254567
Цитировать
Полный текст
Аннотация
Цель. Оценить влияние новых технических и технологических параметров железнодорожной перевозки контрейлеров на себестоимость и разработать предложения по порядку тарификации контрейлерных перевозок в современных условиях.
Материалы и методы. В связи с действующими условиями тарификации и для обеспечения равного уровня рентабельности перевозок контейнеров и контрейлеров базовый уровень железнодорожного тарифа оценивался на основе сопоставления себестоимости на контейнерные и контрейлерные перевозки с учетом фактора негабаритности перевозок контрейлеров.
Результаты. В настоящей работе проведен анализ действующих и перспективных технологий перевозок контрейлеров, с учетом влияния параметров подвижного состава и связанной с этим степени их негабаритности. В рамках данного анализа представлена классификация подвижного состава, используемого при контрейлерных перевозках. Результаты оценки влияния технических параметров вагонов на степень негабаритности погруженных контрейлеров и соответствия зонам и степеням негабаритности при контрейлерных перевозках показали соблюдение принятого контрейлерного габарита. В рамках данного габарита проведено сопоставление себестоимости перевозок контейнеров и контрейлеров и выведены поправочные коэффициенты к тарифным схемам.
Заключение. По результатам выполненного исследования сделан вывод о целесообразности повышения базовый уровень железнодорожного тарифа при перевозках контрейлеров для обеспечения равного уровня рентабельности перевозок с контейнерами.
Полный текст
Открыть статью на сайте журналаОб авторах
Ксения Олеговна Винникова
Научно-исследовательский институт железнодорожного транспорта
Автор, ответственный за переписку.
Email: vinnikova.ksenia@vniizht.ru
ORCID iD: 0000-0002-0172-4647
SPIN-код: 6673-7228
канд. экон. наук, директор научного центра «Экономика комплексных проектов и тарифообразование»
Россия, МоскваЕлена Николаевна Ефимова
Научно-исследовательский институт железнодорожного транспорта
Email: efimova.elena@vniizht.ru
SPIN-код: 7176-0100
канд. экон. наук, научный консультант
Россия, МоскваАлександр Владиславович Шмелев
Научно-исследовательский институт железнодорожного транспорта
Email: vinnikova.ksenia@vniizht.ru
SPIN-код: 3539-9660
канд. экон. наук, научный консультант
Россия, МоскваСписок литературы
- Transport Strategy of the Russian Federation up to 2030 with a forecast for the period up to 2035, approved by the order of the Government of the Russian Federation № 3363-r of November 27, 2021. Moscow: Government of the Russian Federation, 2021. (In Russ.) [cited: 22.02.2024] Available from: http://static.government.ru/media/files/ 7enYF2uL5kFZlOOpQhLl0nUT91RjCbeR.pdf
- Order of the Ministry of Transport of Russia No. 278 of July 26, 2017. «On Approval of the Technical Conditions for placement and fastening of cars, road trains, trailers, semi-trailers, removable car bodies in empty or loaded condition during transportation in freight cars», registered in the Ministry of Justice of Russia No. 48975 on 22.11.2017. (In Russ.) [cited: 22.02.2024] Available from: https://minjust.consultant.ru/documents/37447 ?ysclid=lssxro1bc0101328723
- Russian Railways Order No. 1258/r dated May 12, 2022 «On Approval of the Procedure for Interaction between Employees of the Territorial Centre of Corporate Transport Service, Traffic Management Directorate and consignors, organizers of container trains when organizing regular contrailer transportation in container trains, trains as part of the «freight express» service, and technical routes» (Together with the Procedure). Moscow: JSC «RZHD», 2022. (In Russ.) [cited: 22.02.2024] Available from: https://rulaws.ru/acts/Rasporyazhenie-OAO-RZHD-ot-04.07.2017-N-1258r/
- Instruction on transportation of oversized and heavy-weight cargoes on the railways of the CIS member-states, the Republic of Latvia, the Republic of Lithuania, the Republic of Estonia DCH-1835, approved at the 30th meeting of the Council on Railway Transport of the CIS member-states on 19.10.2001 (with amendments approved at the 38th, 44th meetings of the Council on Railway Transport of the CIS member-states on June 9–10, 2004). (In Russ.) [cited: 22.02.2024] Available from: https://sgv4.ittm.lv/editor/files/OversizeChapter1.pdf
- Price List No. 10-01. Tariffs for freight transportation and infrastructure services performed by Russian railways. Tariff Guide No. 1: approved by Resolution of the Federal Energy Commission of the Russian Federation No. 47-t/5 of June 17, 2003. Rossiyskaya Gazeta. 2013; July 24 (160). (In Russ.) [cited: 22.02.2024] Available from: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_43726/9184285ffbf644a7e84c3babfde0a165258fdaf8/?ysclid=lssymnie1432771736
- Lazarenko YM, Arshintsev DN, Zavettalyuk AV, et al. Contrailer loading gauge, problems and implementation process. Vestnik VNIIZhT. 2017;1:31–37. (In Russ.)]. [cited: 22.02.2024] Available from: https://www.journal-vniizht.ru/jour/article/viewFile/129/130
- Pisarevskiy GE, Lomakina NM. Development of contrailer transportation on the «1520 space» – the most important direction of reduction of logistics costs. OSJD Bulletin. 2014; 4–5:17–24. (In Russ.) [cited: 22.02.2024] Available from: https://elibrary.ru/item.asp?id=22949375&ysclid=lsszm 532h0888239528 EDN: TIFFUR
- Lazarenko YuM, Arshintsev DN, Pisarevsky GE, Volkovich YN, Kapuskina EV. Economic efficiency of the introduction of increased dimensions of rolling stock. Railroad Economics. 2019; 11:52–58. (In Russ.) [cited: 22.02.2024] Available from: https://elibrary.ru/ item.asp?id=41320948&ysclid=lssznyov6r667688866
- Russian Railways Order No. 2497/r of November 27, 2018 (ed. as of August 18, 2022) «On Approval of the Procedure for Checking the Readiness of Routes to Pass Contrailer Trains and the Conditions for their Passing» (Together with the Procedure). Moscow: JSC «RZHD»; 2022. (In Russ.) [cited: 22.02.2024] Available from: https://e-ecolog.ru/docs/IlKt1720j_o-28jKXQkKx
- Efimova EN, Manevich PB, Shmelev AV. Modern methodology for the development of parametric models for determining the cost of freight transportation for tariff setting purposes. Vestnik VNIIZhT. 2018;4:205–210. (In Russ.) EDN: XWOSVN doi: 10.21780/2223-9731-2018-77-4-205-210
- Abramov AP. Costs of railroads and the price of transportation. Moscow: Transport; 1974. 256 p. (In Russ.)].
- Kreinin AV. Development of the system of railway freight tariffs and their regulation in Russia (1837–2007). Moscow: Publishing House of the International University in Moscow, 2010. (In Russ.) [cited: 22.02.2024] Available from: https://nashol.me/20220726146049/razvitie-sistemi-jeleznodorojnih-gruzovih-tarifov-i-ih-regulirovanie-v-rossii-kreinin-a-v-2004.html?ysclid=lsubuksrgi927058352
- Smekhova NG, Kuporov AI. The cost price of railway transportation. Moscow: Marshrut, 2003. (In Russ.) [cited: 22.02.2024] Available from: http://static.scbist.com/scb/uploaded/smehova_sebestoim.pdf?ysclid=lsuc6f1oc3479583718
- Mazo LA, Manevich PB. Criteria for building an infrastructure tariff in the conditions of the emergence of independent freight carriers. Tariffs and Investments. 2016;1:26–32. (In Russ.)]. [cited: 22.02.2024] Available from: https://cloud.mail.ru/public/x1Z7/Z9s7GvupN
- Mazo LA. About cargo tariffs. Otechestvennye zapiski. 2013;3:162–174. (In Russ.) [cited: 22.02.2024] Available from: https://elibrary.ru/download/elibrary_21218770_31100289.pdf EDN: RWIPDJ
- Mazo LA. Modern methods of economic processes management on the railway transportation. Moscow: MEI; 2001. (In Russ.)
Дополнительные файлы
