Modal-based analysis of the refrigerated wagon body with different placements of energy refrigeration equipment
- Authors: Voron O.A.1, Bulavin Y.P.1
-
Affiliations:
- Rostov State Transport University
- Issue: Vol 9, No 3 (2023)
- Pages: 32-40
- Section: Original studies
- URL: https://bakhtiniada.ru/transj/article/view/253275
- DOI: https://doi.org/10.17816/transsyst20239332-40
- ID: 253275
Cite item
Full Text
Abstract
Aim: modal analysis of the body of a refrigerated wagon with energy refrigeration equipment in various locations.
Materials and Methods: the problem was solved using the finite element method, and the participation factor was used to analyze the results.
Results: The frequencies and mode shapes of the refrigerated wagon body variants were determined.
Conclusion: The frequency of vibration changes little depending on the body design and lies in the range of 7-5 Hz. The mass of the refrigeration unit does not have a significant impact on the frequency of vibration. The largest displacements occur on the roof of the wagon. At a certain combination of the stiffness of the spring suspension and the mass of the load, resonant phenomena may occur.
Keywords
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Oleg A. Voron
Rostov State Transport University
Email: rgups_voron@mail.ru
ORCID iD: 0000-0003-1282-3832
SPIN-code: 7913-3421
Doctor of Technical Sciences, Associat Professor, Chief of the Department Car and Car Facilities
Russian Federation, Rostov-on-DonYuri P. Bulavin
Rostov State Transport University
Author for correspondence.
Email: i@ibulavin.ru
ORCID iD: 0000-0003-4557-6188
SPIN-code: 5233-0901
Candidate of Technical Sciences, Associate Professor
Russian Federation, Rostov-on-DonReferences
- Ворон О.А. Особенности конструкции универсального кузова для инновационных изотермических вагонов // Вестник БГТУ. – 2021. – № 8. – С. 77–86. [Voron OA. Peculiarities of universal body design for innovation refrigerator cars. Bulletin of bryansk state technical university. 2021;8(105):77-86. (In Russ.)]. doi: 10.30987/1999-8775-2021-8-77-86
- Скачков А.Н., Самошкин С.Л. Коршунов С.Д. Горин С.А. Анализ и оценка расчетно-экспериментального определения частоты изгибных колебаний кузовов пассажирских вагонов // Тяжелое машиностроение. – 2017. – № 9. – С. 24–31. [Samoshkin SL, Korshunov SD, Gorin SA. Analysis and evaluation of experimental observation of railroad passenger car body’s bending frequency. Tyazheloye Mashinostroyeniye. 2017;9:24-31. (In Russ.)]. Ссылка активна на: 04.08.2023. Доступно по: https://elibrary.ru/item.asp?id=30458500
- Скачков А.Н., Самошкин С.Л. Разработка и обоснование принципов метода экспериментального определения параметров изгибных колебаний кузовов пассажирских вагонов нового поколения // Вестник РГУПС. – 2018. – № 1. – С. 59–64. [Skachkov AN, Samoshkin SL. Development and principles justification of the experimental determination method of bending vibrations parameters for new generation passenger wagons. Vestnik rostovskogo gosudarstvennogo universiteta putej soobshcheniya. 2018;1(69):59-64. (In Russ.)]. Ссылка активна на: 04.08.2023. Доступно по: https://elibrary.ru/item.asp?id=32711688
- Скачков А.Н., Самошкин С.Л. Коршунов С.Д. и др. Разработка основополагающих принципов экспериментального метода определения изгибной жесткости кузовов цельнометаллических вагонов // Тяжелое машиностроение. – 2018. – № 10. – С. 32–37. [Skachkov AN, Samoshkin SL, Korshunov SD, et al. Development of the fundamental principles of the experimental method for determining the flexural rigidity of the all-steel car cabs. Tyazheloye Mashinostroyeniye. 2018;10:32-37 (In Russ.)]. Доступно по: https://elibrary.ru/item.asp?id=36926409 Ссылка активна на: 04.08.2023.
- Скачков А.Н., Самошкин С.Л., Коршунов С.Д. и др. Определение параметров изгибных колебаний кузовов вагонов и оценка ходовых динамических и эксплуатационных показателей электропоездов нового поколения // Вестник РГУПС. – 2018. – № 4(72). – С. 78–87. [Skachkov AN, Samoshkin SL, Korshunov SD, et al. Determination of bending vibrational parameters of car bodies and assessment of running dynamic and operational indicators of a new generation electric train. Vestnik rostovskogo gosudarstvennogo universiteta putej soobshcheniya. 2018;4(72);78-87 (In Russ.)]. Доступно по: https://elibrary.ru/item.asp?id=36784709 Ссылка активна на: 04.08.2023.
- Гучинский Р.В. Расчет частоты собственных изгибных колебаний кузова вагона электропоезда с учетом податливости опор // Вестник Уральского государственного университета путей сообщения. – 2019. – № 2(42). – С. 4–11. [Guchinsky RV. Calculation of the frequency of natural bending vibrations of the body of an electric train car taking into account the flexibility of the supports. Herald of the Ural State University of Railway Transport. 2019;2(42):4-11. (In Russ.)]. doi: 10.20291/2079-0392-2019-2-4-11. Ссылка активна на: 04.08.2023. Доступно по: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=39193375
- Гучинский Р.В., Петинов С.В. Предварительный расчет частоты собственных изгибных колебаний кузовов вагонов электропоездов // Вестник Института проблем естественных монополий: Техника железных дорог. – 2019. – № 2(46). – С. 50-57. [Guchinsky RV, Petinov SV. Preliminary calculation of the frequency of natural bending vibrations of bodies of electric train cars. Bulletin of the Institute of Natural Monopolies Problems: Rail- way Engineering, 2019;2(46):50-57. (In Russ.)]. Доступно по: https://elibrary.ru/item.asp?id=37576170
- Ворон О.А., Булавин Ю.П., Волков И.В. К вопросу выбора ходовых частей для перспективного изотермического подвижного состава // Вестник Ростовского государственного университета путей сообщения. – 2018. – № 4(72). – С. 63–70. [Voron OA, Bulavin YP, Volkov IV. To the question of the choice of running gears for perspective isothermal rolling stock. Vestnik rostovskogo gosudarstvennogo universiteta putej soobshcheniya. 2018;4(72):63-70. (In Russ.)]. Ссылка активна на: 04.08.2023. Доступно по: https://elibrary.ru/item.asp?id=36784707
- Волков И.В., Булавин Ю.П. Динамическая модель деформируемого кузова рельсового экипажа // Вестник Ростовского государственного университета путей сообщения. – 2017. – № 1(65). – С. 47–54. [Volkov IV, Bulavin YP. Dynamic model of deformable body of railway vehicle. Vestnik rostovskogo gosudarstvennogo universiteta putej soobshcheniya. 2018;4(72):47-54. (In Russ.)]. Доступно по: https://elibrary.ru/item.asp?id=28862941 Ссылка активна на: 04.08.2023.
- Clough RW, Penzien J. Dynamics of Structures: Civil engineering series. McGraw-Hill; 1993. 738 p. Available from: https://books.google.ru/books?id=HxLakQEACAAJ
Supplementary files
