Developing Intercultural Competence in Students as a Social Communicative Community within the Framework of Cultural Ecology
- Authors: Prigozhina K.B.1, Dolgova E.G.1, Bezkorovaynaya G.T.1
-
Affiliations:
- Plekhanov Russian University of Economics
- Issue: No 4 (853) (2024)
- Pages: 36-42
- Section: Pedagogical Studies
- URL: https://bakhtiniada.ru/2500-3488/article/view/305466
- ID: 305466
Cite item
Full Text
Abstract
The article analyzes prerequisites and trends in transformational changes in the educational environment and their impact on the paradigm of intercultural dialogue. In the light of these changes, the authors focus on the necessity to implement the strategy of maintaining ecology of culture and consider intercultural communication as social interaction and interpretation of personal experience. Based on dichotomies of the dialectical approach and comparativism of the critical approach, the concept of developing intercultural communicative competence in students is suggested, which contributes to both productivity of intercultural dialogue and sustainability of social communicative linguacultural community.
About the authors
Kira Borisovna Prigozhina
Plekhanov Russian University of Economics
Author for correspondence.
Email: kira.prigozhina@gmail.com
PhD (Pedagogy), associate professor, Department of Foreign Languages №1
Higher School of Social Sciences and Humanities
Elena Gennadyevna Dolgova
Plekhanov Russian University of Economics
Email: dolgova.eg@rea.ru
PhD (Phylology), associate professor, Department of Foreign Languages №3
Higher School of Social Sciences and Humanities
Galina Tigranovna Bezkorovaynaya
Plekhanov Russian University of Economics
Email: bezkorovaynaya.gt@rea.ru
PhD (Phylology), associate professor, Department of Foreign Languages №3
Higher School of Social Sciences and Humanities
References
- Slimbach R. The Transcultural Journey Frontiers // The Interdisciplinary Journal of Study Abroad. 2005. Vol. 11. P. 205-230.
- Акопов С. В. Человек многомерный: транснациональная модель идентификации с макрополитическими сообществами (метатеоретический анализ). СПб.: Алетейя, 2015.
- Черных А. А., Кролевецкая Е. Н. "SMART-обучение" как новая образовательная модель: отношение педагогов и обучающихся. Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 4. С. 563-569. EDN: OXPKRS
- Martin, J. N. Reconsidering intercultural (communication) competence in the workplace: dialectical approach // Language and Intercultural Communication. 2015. № 15(1). P. 13-28.
- Таратухина Ю. В., Безус С. Н. и др. Теория межкультурной коммуникации. М.: Юрайт, 2016. EDN: VTXMIB
- Grow, G. O. Teaching Learners to be Self-Directed // Adult Education Quarterly. 1996. Vol. 41 (3). P. 125-149.
- Zimmerman, B. J. A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81, 1989, P. 329-339. doi: 10.1037/0022-0663.81.3.329
- Koschmann, T. Paradigm shifts and instructional technology: An introduction // CSCL: Theory and practice of an emerging paradigm. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1996. P. 1-23.
- Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М.: Смысл, 2001. EDN: OFJKFI
- Панов В. И. Экологическая психология: Опыт построения методологии. М.: Наука, 2004. EDN: QXJTTX
- Лихачев Д. С. Экология культуры. Москва, 1979.
- Будучев В. А. Транснациональность национальной идентичности: чужой и свой вне национальных границ // Межкультурный диалог и вызовы современности: другость и инаковость в своем и родном. Сборник научных статей по материалам Международной научной конференции (19-21 апреля 2019 г.), Орёл, Российская Федерация - Комрат, АТО Гагаузия, Республика Молдова. Модуль-К, 2019. С. 5-10. URL: https://disk.yandex.ru/i/z1LvFoCa8wQLDg (дата обращения: 18.06.2024). EDN: XXBECM
- Деклерк И. В. Метафизические концепции социально-коммуникативной общности // Философия и культура. 2011. № 6. С. 48-54. URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=58433 (дата обращения: 18.06.2024). EDN: QBYYQX
- Пригожина К. Б. Кейс анализ как форма оценки сформированности межультурной компетенции у магистрантов в неязыковом вузе // Диалог культур. Культура диалога: от конфликта к взаимопониманию: материалы Второй международной конференции, Москва, 21-25 апреля 2020 года. Языки народов мира, 2020. С. 146-150. EDN: WARPCK
Supplementary files
