MEDIATION SKILL AS ONE OF THE MOST DEMANDED AMONG SOFT SKILLS FOR RESOLVING GENDER CONFLICTS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT
- Authors: Yakovlev D.F.1, Nikolaeva A.A.2
-
Affiliations:
- Synergy University
- Moscow State University of Psychology & Education
- Issue: No 1 (2025)
- Pages: 307-312
- Section: Educational psychology, psychodiagnostics of digital educational environments
- URL: https://bakhtiniada.ru/1994-4683/article/view/305034
- DOI: https://doi.org/10.5930/1994-4683-2025-307-312
- ID: 305034
Cite item
Full Text
Abstract
The purpose of the study is to justify the necessity of integrating mediation technologies into the educational process.
Research methods and organization: theoretical analysis of scientific literature, sociological survey of high school students. The study involved 58 high school students aged 16 to 19; the gender composition of the sample: 41% male respondents and 59% female.
Research results. During the study of the potential of mediation for resolving gender conflicts in the educational environment, it was found that this method of dispute resolution is the most effective for high school students and also helps to develop qualities beneficial for adult life.
Conclusions. Further research on this topic should be based on the analysis of specific cases within the framework of working with gender conflicts in the educational environment through mediation.
About the authors
Daniil Feyruzovich Yakovlev
Synergy University
Alla Alekseevna Nikolaeva
Moscow State University of Psychology & Educationcandidate of sociological sciences
References
- Шнейдер Л. Б. Психология идентичности. 2-е изд., перераб. и доп. Москва : Юрайт, 2019. 328 с. ISBN 978-5-534-09779-5.
- Белова Т. В., Ефимова Е. А. Преодоление конфликтов во взаимоотношениях между мальчиками и девочками старшего дошкольного возраста в образовательном процессе дошкольной образовательной организации // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2018. № 1 (22). С. 252–256. EDN: YTXQEG.
- Савченко И. А. Конфликты в образовательной организации в условиях организационных изменений // Конфликтология / Nota Bene. 2018. № 2. С. 24–35. EDN: XSBGNF.
- Машарова Т. В. Медиация как средство по разрешению конфликтов в современной образовательной среде // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 4 (77). С. 62–66. EDN: WVNIZE.
- Воденко К. В., Дегтярев А. К. Гендерные стереотипы в сфере высшего образования: академическое лидерство как способ нейтрализации социальных рисков. doi: 10.21064/WinRS.2021.3.6 // Женщина в российском обществе. 2021. № 3. C. 71–84. EDN: UMTTST.
- Якушин А. С., Николаева А. А. Конфликты в педагогическом коллективе: действия руководителя образовательной организации. doi: 10.5281/zenodo.1290002 // Бюллетень науки и практики. 2018. Т. 4, № 6. С. 328–332. EDN: XQVWXR.
Supplementary files
