Inter-program continuity in the system of spiritual and moral education: pedagogical logic of age development
- 作者: Sannikov M.A.1
-
隶属关系:
- K.D. Ushinsky Institute for the Development of Education
- 期: 卷 30, 编号 4 (2025)
- 页面: 917-933
- 栏目: PEDAGOGY OF SECONDARY AND PRESCHOOL EDUCATION
- URL: https://bakhtiniada.ru/1810-0201/article/view/328015
- DOI: https://doi.org/10.20310/1810-0201-2025-30-4-917-933
- ID: 328015
如何引用文章
全文:
详细
Importance of the study is due to the problem of fragmentation and lack of continuity in the programs of spiritual and moral education, especially in Sunday schools, which reduces their effectiveness. There is a shortage of studies combining theoretical justification with practical tools and empirical verification.Materials and Methods. The study is conducted in the longitudinal format (“before–after”) over two academic years. It involved 384 students of Sunday schools of the Udmurt Republic (6–16 years old), distributed into experimental and control groups. The effectiveness of four original programs is assessed according to four criteria (cognitive, emotional-volitional, motivationalvalue, behavioral) using validated diagnostic tools (tests, observation, expert assessments). To analyze the data, the methods of mathematical statistics are used (χ² criterion, Student’s t-test).Results and Discussion. Statistically significant positive dynamics are revealed for all criteria in the experimental group (p < 0.01), while there is none in the control group. The most pronounced growth is observed in the motivational-value (up to 48.9 %) and behavioral (up to 54.4 %) spheres in adolescents aged 12–14. The results confirm that the implementation of the inter-program continuity model ensures the progressive development of value consciousness and the consolidation of morally oriented behavior as a personal trait.Conclusion. The developed inter-program continuity model is an effective mechanism for ensuring holistic spiritual and moral development. The practical significance of the work lies in the possibility of using the model and diagnostic tools for planning educational work and training teachers. Prospects for further research are associated with adapting the model to secular educational contexts and expanding the geography of the sample.
作者简介
M. Sannikov
K.D. Ushinsky Institute for the Development of Education
编辑信件的主要联系方式.
Email: rector@ushinsky-iro.ru
ORCID iD: 0000-0001-6155-0581
SPIN 代码: 9905-7120
Priest, Rector
俄罗斯联邦, 80 Balezinskaya St., Izhevsk, 426052, Russian Federation参考
-
Слободчиков В. И., Остапенко А. А. Воспитание человеческого в человеке... Механический конструктор или органическая система? // Народное образование. 2021. № 6(1489). С. 26-39. https://elibrary.ru/cjeygd Абрамов С. И. Духовно-нравственное воспитание личности в условиях летнего детского лагеря: из опыта педагогической деятельности студентов кафедры педагогики ПСТГУ // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 4: Педагогика. Психология. 2022. № 66. С. 56-66. https://doi.org/10.15382/sturIV202266.56-66. https://elibrary.ru/usjutk Попова Н. А. Школа - центр преемственности по духовно-нравственному воспитанию дошкольной и начальной ступени образования на основе православной культуры // Межрегиональные Пименовские чтения. 2020. № 17. С. 365-369, https://elibrary.ru/oqbgrn Zhiyenbayeva N. B., Abdrakhmanova, R. B., Abdrakhmanov, A. E., Tapalova, O. B., Kassenova, S., & Uaidullakyzy, E. (2014). Experimental study of students’ spiritual-moral development. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 131, Pp. 465–469. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.149 Назаренко-Матвеева Т. М., Нечаев М. П., Орешкина А. К. Матрица ценностей как инструмент управления духовно-нравственным развитием и воспитанием обучающихся // Вестник РМАТ. 2023. № 4. С. 55-64. https://elibrary.ru/jsedek Коковина Л. Н., Марченко Л. А. Духовно-нравственное воспитание подрастающего поколения в православной воскресной школе // Проблемы современного педагогического образования. 2024. № 85-4. С. 185-188. https://elibrary.ru/zdzyoo Сапожникова, А. Г. Основы построения модели духовно-нравственного воспитания младших школьников в Забайкальской православной гимназии // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2023. Т. 28, № 5. С. 1111-1120. https://doi.org/10.20310/1810-0201-2023-28-3-1111-1120, https://elibrary.ru/dootun Дивногорцева С. Ю. Ценности как ядро духовнонравственного воспитания личности: от исследований в педагогике до нормативной документации и практики реализации // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 4: Педагогика. Психология. 2024. № 74. С. 52-64. https://doi.org/10.15382/sturIV202474.52-64, https://elibrary.ru/odrcsc Petrova-Gjorgjeva E. (2010). Democratic society and moral education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), Pp. 5635–5640. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.919 Бездухов В. П., Носков И. А. О смысле и цели воспитания // Мир образования – образование в мире. 2021. № 4(84). С. 62-72. https://doi.org/10.51944/2073-8536_2021_4_62, https://elibrary.ru/epprhk Колмогорова Л. С. Диагностика психологической культуры школьников: Практ. пособие для шк. Психологов. – Изд-во ВЛАДОС-ПРЕСС, 2002. – 360 с. Котляков В. Ю. Методика «Система жизненных смыслов» // Вестник Кемеровского государственного университета. 2013. № 2-1(54). С. 148-153. https://elibrary.ru/qbfavv Люшер М. Цветовой тест Люшера. – Москва : Эксмо, 2004. – 190 с. – https://elibrary.ru/qxjojn Ильин Е. П. Эмоции и чувства. – СПб, 2001. – 752 с. Лусканова Н. Г. Методы исследования детей с трудностями обучения. – М. : Фолиум, 1993. – 64 с. Психологические тесты : в 2 томах. Т. 1 / под ред. А. А. Карелина. – Москва : ВЛАДОС-Пресс, 2007. – 311 с. Андреев В. И. Педагогика: Учебный курс для творческого саморазвития. – Казань : Центр инновационных технологий, 2012. – 608 с. Щуркова Н. Е. Педагогическая технология. – Москва: Педагогическое общество России, 2002. – 224 с. Волков А. А., Маслова Т. Ф., Джегутанова Н. И. Факторы формирования духовно-нравственных ценностей старших подростков // Гуманизация образования. 2024. № 2. С. 91-104. https://doi.org/10.24412/2541-8734-2024-2-91-104, https://elibrary.ru/lewkis Tan B. P., Naidu N. B. M., & Jamil@Osman Z. (2018). Moral values and good citizens in a multi-ethnic society: A content analysis of moral education textbooks in Malaysia. The Journal of Social Studies Research, 42(2), Pp. 119–134. - https://doi.org/10.1016/j.jssr.2017.05.004 Croitoru I., & Munteanu H. (2014). The moral-religious education – a support of self-conscience training. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, Pp. 2155–2163. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.536 Мантрова М. С. К вопросу духовно-нравственного воспитания младших школьников // Карельский научный журнал. 2020. Т. 9, № 3(32). С. 51-54. https://doi.org/10.26140/knz4-2020-0903-0012, https://elibrary.ru/vpsxzg Gleeson J., & O'Flaherty J. (2016). The teacher as moral educator: Comparative study of secondary teachers in Catholic schools in Australia and Ireland. Teaching and Teacher Education, 55, Pp. 45–56. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.12.002 Шелудяков П. Е. Сущность и проблемы духовно-нравственного воспитания в практике работы православного педагога // Вестник Пензенской духовной семинарии. 2024. № 4(34). С. 67-75. https://elibrary.ru/trehpw Перминова Л. М. Логико-дидактические и психолого-педагогические основания преемственности в системе непрерывного образования // Ценности и смыслы. 2020. № 2(66). С. 99-117. https://doi.org/10.24411/2071-6427-2020-10017, https://elibrary.ru/sgcuej Склярова Н. Ю., Бродовская Е. В. Традиционные российские духовно-нравственные ценности в системе жизненных приоритетов молодежи, получающей педагогическое образование в Российской Федерации // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. 2023. Т. 13, № 5. С. 6-16. https://doi.org/10.26794/2226-7867-2023-13-5-6-16, https://elibrary.ru/FWMRGA. Kostyukova T. A., Petrova G. I., Sklyarova T. V., & Simakova T. P. (2015). Self-determination of youth and traditional moral values: The role of Russian literature. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 200, Pp. 261–266. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.08.062
补充文件



