Principles of CSR and ESG in Russia: the Case of Leading Institutional Actors

Cover Page

Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

Corporate Social Responsibility (CSR), the Environmental, Social, and Governance (ESG) agenda, and the principles of sustainable development have emerged as pivotal components of managerial discourse and practice among Russian corporations. Historically, major Russian enterprises have strategically leveraged global CSR and ESG frameworks to enhance their international market positioning, attract foreign investment, and reconfigure environmental, social, and labor relations in alignment with globally recognized sustainability standards. Concurrently, institutional actors – key centers of expertise in CSR and ESG – faced profound challenges in navigating this transformed landscape. The evolution of CSR in the Russian context under the dual pressures of sanctions and deglobalization are examined, analyzing the adaptive trajectories of leading institutional actors, such as specialized committees within the Russian Union of Industrialists and Entrepreneurs (RSPP), the Chamber of Commerce and Industry of the Russian Federation (CCI), and the Russian Managers Association (RMA). The study provides a critical review of international scholarship on CSR and ESG agendas, foregrounding theoretical and empirical critiques of their universalist claims and hegemonic implications. The Russian case is studied on the basis of original research to interrogate how CSR and ESG frameworks are being reconfigured amid geopolitical and economic ruptures. Introducing a novel analytical perspective, the article applies a decolonial critique to examine CSR and ESG awareness in Russia, emphasizing the role of institutional actors in shaping expert knowledge and discursive practices in this domain. Furthermore, the CSR discourse has been co-opted by public administration systems, which increasingly channel corporate social investments – framed as compliance with CSR and ESG imperatives – toward state-prioritized social and infrastructural programs. This article contributes to debates on the geopoliticization of CSR and ESG, offering insights into how non-Western contexts negotiate global sustainability paradigms under conditions of economic decoupling. It underscores the contested nature of CSR as both a tool of corporate legitimacy and a site of ideological struggle, particularly in states navigating post-globalization realities. By foregrounding the agency of institutional actors and the adaptive resilience of CSR frameworks, the study advances understanding of how localized discourses of responsibility emerge in response to systemic disruptions.

About the authors

R. N. Abramov

International Laboratory of Social Integration Studies of the National Research University Higher School of Economics; Institute of Sociology of the Federal Research Centre of the Russian Academy of Sciences

Author for correspondence.
Email: rabramov@hse.ru
Moscow, Russia; Moscow, Russia

References

  1. Абрамов Р.Н. (2005) Корпоративная социальная ответственность как пример организационного изоморфизма в условиях глобализации // Журнал исследований социальной политики. Т. 3. № 3. С. 327–347.
  2. Abramov R.N. (2005) Corporate social responsibility as an example of organizational isomorphism in the context of globalization. Zhurnal issledovaniy sotsial’noy politiki, vol. 3, no. 3, pp. 327–347.
  3. Димаджио П., Пауэлл У. (2010). Новый взгляд на «Железную клетку»: институциональный изоморфизм и коллективная рациональность в организационных полях // Экономическая социология. № 1. C. 34–56.
  4. Dimadzhio P., Pauell U. (2010). A new look at the “Iron Cage”: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. Ekonomicheskaya sotsiologiya, no. 1, pp. 34–56.
  5. Корпоративная социальная ответственность: общественные ожидания. Потребители, менеджеры, лидеры общественного мнения оценивают социальную роль бизнеса в России. М.: АМР, 2003. 204 с.
  6. Korporativnaya sotsial’naya otvetstvennost’: obshchestvennyye ozhidaniya. Potrebiteli, menedzhery, lidery obshchestvennogo mneniya otsenivayut sotsial’nuyu rol’ biznesa v Rossii [Corporate social responsibility: public expectations. Consumers, managers, and public opinion leaders evaluate the social role of business in Russia]. (2003) Moscow: AMR. 204 p.
  7. Костин А.Е. (2005) Корпоративная социальная ответственность и устойчивое развитие: мировой опыт и концепция для РФ // Менеджмент в России и за рубежом. № 3. C. 145–165.
  8. Kostin A.Ye. (2005) Corporate social responsibility and sustainable development: global experience and concept for the Russian Federation. Menedzhment v Rossii i za rubezhom, no. 3, pp. 145–165.
  9. Саид Э. Ориентализм. М.: Гараж, 2021. 560 c.
  10. Said E. Orientalism [Orientalism]. Moscow: Garage, 2021. 560 p.
  11. Социальная ответственность компании: практическая польза для бизнеса. М.: АМР. 2002. 126 c.
  12. Sotsial’naya otvetstvennost’ kompanii: prakticheskaya pol’za dlya biznesa [Social responsibility of the company: practical benefits for business]. (2002) Moscow: AMR. 2002. 126 p.
  13. Adanhounme A. (2011) Corporate Social Responsibility in postcolonial Africa: another civilizing mission? Journal of Change Management, vol. 11, issue 1, pp. 91–110. https://doi.org/10.1080/14697017.2011.548945
  14. Albareda L., Lozano J., Ysa T. (2007) Public policies on Corporate Social Responsibility: The role of governments in Europe. Journal of Business Ethics, vol. 74, issue 4, pp. 391–407. https://doi.org/10.1007/s10551-007-9514-1
  15. Banerjee S. (2008) Corporate Social Responsibility: The Good, the Bad and the Ugly. Critical Sociology, vol. 34, issue 1, pp. 51–79. https://doi.org/10.1177/0896920507084623
  16. Banerjee S. (2014) A critical perspective on Corporate Social Responsibility. Critical Perspectives on International Business, vol. 10, issue 2, pp. 84–95. https://doi.org/10.1108/cpoib-06-2013-0017
  17. Bernard T. (2021) Corporate social responsibility in postcolonial contexts: a critical analysis of the representational features of South African corporate social responsibility reports. Critical Discourse Studies, vol. 18, issue 6, pp. 619–636. https://doi.org/10.1080/17405904.2020.1798797
  18. Bhatia A., Makkar B. (2019) Extent and drivers of CSR disclosure: evidence from Russia. Transnational Corporations Review, vol. 11, issue 3, pp. 190–207. https://doi.org/10.1080/19186444.2019.1652067
  19. Brown T. (2016) Sustainability as empty signifier: Its rise, fall, and radical potential. Antipode, vol. 48, issue 1, pp. 115–133. https://doi.org/10.1111/anti.12169
  20. Crotty J. (2016) Corporate Social Responsibility in the Russian Federation: A Contextualized Approach. Business & Society, vol. 55, issue 6, pp. 825–853. https://doi.org/10.1177/0007650314561861
  21. Fifka M., Pobizhan M. (2014) An institutional approach to corporate social responsibility in Russia. Journal of Cleaner Production, vol. 82, pp. 192–201. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.06.091
  22. Fontoura Y., Narciso de Barros A., Spohr N. (2017) The Role of CSR in (Re)framing New Post-Colonial Relations: A Case from the South. Academy of Management Proceedings, vol. 2017, issue 1. https://doi.org/10.5465/AMBPP. 2017.17297abstract
  23. Idemudia U. (2011) Corporate Social Responsibility and developing countries: moving the critical CSR agenda in Africa forward. Progress in Development Studies, vol. 11, issue 1, pp. 1–18. https://doi.org/10.1177/146499341001100101
  24. Jamali D., Lund-Thomsen P., Khara N. (2015) CSR institutionalized myths in developing countries: an imminent threat of selective decoupling. Business & Society, vol. 56, issue 5, pp. 1–33. https://doi.org/10.1177/0007650315584303
  25. Khan F., Lund-Thomsen P. (2011) CSR as imperialism: towards a phenomenological approach to CSR in the developing world. Journal of Change Management, vol. 11, issue 1, pp. 73–90. https://doi.org/10.1080/14697017.2011.548943
  26. Kuznetsov A., Kuznetsova O. (2012) Business Legitimacy and the Margins of Corporate Social Responsibility in the Russian Context. International Studies of Management & Organization, vol. 42, issue 3, pp. 35–48. https://doi.org/10.2753/IMO0020-8825420302
  27. Kuznetsova O., Kuznetsov A., Warren R. (2009) CSR and the legitimacy of business in transition economies: The case of Russia. Scandinavian Journal of Management, vol. 25, issue 1, pp. 37–45. https://doi.org/10.1016/j.scaman.2008.11.008
  28. Laclau E., Mouffe C. (1985) Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics. London: Verso Books. 217 p.
  29. Loomba A. (2010) Colonialism/Postcolonialism. 2nd ed. London: Routledge. 290 p.
  30. Martin R. (2002) The Virtue Matrix: Calculating the Return on Corporate Responsibility. Harvard Business Review, vol. 80, issue 3, pp. 69–75.
  31. McWilliams A., Siegel D. (2001) Corporate Social Responsibility: A Theory of the Firm Perspective. Academy of Management Review, vol. 26, issue 1, pp. 117–127. https://doi.org/10.5465/amr.2001.4011987
  32. Parsons R. (2008) We are all stakeholders now: the influence of western discourses of community engagement in an Australian Aboriginal community. Critical Perspectives on International Business, vol. 4, issue 4, pp. 99–126. https://doi.org/10.1108/17422040810869972
  33. Preuss L., Barkemeyer R. (2011) CSR priorities of emerging economy firms: Is Russia a different shape of BRIC? Corporate Governance, vol. 11, issue 4, pp. 371–385. https://doi.org/10.1108/14720701111159226
  34. Sanders P. (2012) Is CSR cognizant of the conflictuality of globalisation? A realist critique. Critical Perspectives on International Business, vol. 8, issue 2, pp. 157–177. https://doi.org/10.1108/17422041211230721
  35. Scherer A.G., Palazzo G. (2007) Toward a political conception of corporate responsibility: business and society seen from a Habermasian perspective. Academy of Management Review, vol. 32, issue 4, pp. 1096–1120. https://doi.org/10.5465/AMR.2007.26585837
  36. Sharp J. (2006) Corporate social responsibility and development: An anthropological perspective. Development Southern Africa, vol. 23, issue 2, pp. 213–222. https://doi.org/10.1080/03768350600707892
  37. Vallentin S. (2015) Governmentalities of CSR: Danish Government Policy as a Reflection of Political Difference. Journal of Business Ethics, vol. 127, pp. 33–47. https://doi.org/10.1007/s10551-013-1703-5
  38. Zueva A., Fairbrass J. (2021) Politicising Government Engagement with Corporate Social Responsibility: “CSR” as an Empty Signifier. Journal of Business Ethics, vol. 170, pp. 635–655. https://doi.org/10.1007/s10551-011-0968-9

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Russian Academy of Sciences

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».