Theatrical activities as a factor in the formation of historical thinking in primary school children during their study in an Orthodox Sunday school
- Autores: Nikitin S.1
-
Afiliações:
- Tambov Theological Seminary
- Edição: Nº 2 (31) (2025)
- Páginas: 119-133
- Seção: Church-Practical Sciences
- URL: https://bakhtiniada.ru/2687-072X/article/view/362394
- DOI: https://doi.org/10.51216/2687-072X_2025_2_119-133
- ID: 362394
Citar
Texto integral
Resumo
The article raises the problem of using the pedagogical traditions of the parish and modern Orthodox Sunday school in secular education. According to the author, theatrical activity based on the cultural principles of Christian thinking allows to level the situation of methodological uncertainty in the formation of historical thinking and a stable matrix of spiritual values of the individual in secular and Orthodox Sunday schools. The leading research methods in the work are theoretical and analytical, systemic, problem-historical, comparative analysis, which made it possible to determine the pedagogical advantages of the Orthodox Sunday school in the development of the cultural foundations of historical thinking in primary school students.
As a result, the thesis is substantiated that theatrical activity based on the Christian type of thinking allows developing communicative, intellectual, adaptive abilities in primary school students. In the process of theatrical activity, the personal experience of the primary school student is enriched through comprehension, comparison on a historical scale, analysis of the actions of the Old and New Testament heroes and characters. Theatrical activity in the form of a role-playing game activates different types of memory in children (family, historical, ethnic, etc.) and contributes to the formation of historical thinking on this basis.
Sobre autores
Savvatij Nikitin
Tambov Theological Seminary
Email: serz4868@mail.ru
ORCID ID: 0000-0001-7616-1263
Hieromonk, Senior Lecturer Department of Philological and Church- Practical Disciplines Vice-Rector for Educational Work
Bibliografia
Союз писателей России раскритиковал современные детские книги (27.09.2024) // BOOKMIX: клуб любителей книг : сайт. URL: https://bookmix.ru/news/index.phtml?id=17948 (дата обращения: 01.04.2025). Антонова О. А. Игровое пространство образования: школьная театральная педагогика // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2005. Т. 5, № 12. С. 335-344. Артюхова Т. Ю, Петрова Т. И. Театрализованная деятельность как средство воспитания учащихся // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2015. № 1 (31). С. 31-35. Дивногорцева С. Ю. Развитие православной культуры в современной России // Педагогика. 2011. № 4. С. 50-59. Жужгова Н. В. Формирование исторического мышления в условиях современного образования // Пермский педагогический журнал. 2011. № 22. С. 91-95. Комарова Т. С. Школа эстетического воспитания. Москва : Зимородок, 2006. 418 с. Максимова С. М. Театрализованная деятельность - важнейший фактор развития личности дошкольника // Молодой учёный. 2016. № 13 (117). С. 824-826. Марченко Л. А. Реализация педагогического потенциала православной воскресной школы : дис. ... канд. пед. наук. Москва, 2015. 240 с. Мищенко Т. А., Шаболтай А. Проблема формирования исторического мышления и содержание учебников по истории России XX-XXI вв. (на примере изучения Великой Отечественной войны) // Копытинские чтения - IV : сборник статей Международной научно-практической конференции, г. Могилев, 19-20 марта 2020. Могилев : Могилевский государственный университет имени А. А. Кулешова, 2020. С. 94-96. Мухина В. С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество : учебник для студентов вузов. 4-е изд., стереотип. Москва : Издательский центр «Академия», 1999. 456 с. Никитин С. В. Театрализованная деятельность как механизм религиозной социализации младших школьников в условиях обучения в православной воскресной школе // Православный собеседник. 2023. № 1 (31). С. 142-151. Никитская Е. А. Православная воскресная школа как воспитательная организация: автореф.дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук. Москва, 2009. 23 с. Никонова Н. И. К проблеме содержания понятия «театрализация» в школьном образовательном процессе // Наука и образование. 2010. № 1. С. 70-73. Орлов М. О. Изучение религиозных традиций как фактор обеспечения светского характера культуры и образования // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2021. Т. 21, вып. 4. С. 405-409. Савватий (Никитин С. В.), иеродиак. Возможности использования педагогического потенциала православной воскресной школы в процессе формирования исторического мышления учащихся // Богословский сборник Тамбовской духовной семинарии. 2023. № 3 (24). С. 179-190. Склярова Т. В. Традиции религиозной педагогики в исследовании социального воспитания // Сибирский педагогический журнал. 2014. № 4. С. 35-37. Уфимцева Е. И. Воскресная школа в системе религиозного образования Русской Православной Церкви // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Социология. Политология. 2015. Т. 15, вып. 2. С. 44-52.
Arquivos suplementares
