Metaphor of the banking crisis 2023 as a component of economic discourse

封面

如何引用文章

全文:

详细

INTRODUCTION. A cognitive-discourse analysis of the 2023 banking crisis (BC) metaphor is presented. The need to comprehend current events through a multi-level analysis of economic discourse and its components, the task of modeling a cognitive metaphor in economic media texts that carry information about business in order to identify the dominant metaphorical models characteristic of economic discourse, the feasibility of determining general trends in the development of economic discourse through comparative analysis of the metaphor of BC and EC (economic crisis) determines the relevance of the topic.MATERIALS AND METHODS. The study of sources of English-language business economic information (March-December 2023) was conducted on the basis of the following methods: continuous sampling, descriptive and comparative, cognitive modeling method.RESULTS AND DISCUSSION. The most frequent metaphorical models were identified: “BC is a person”, “BC is a disease”, “BC is a natural disaster”, “BC is a road” and a new model “BC is the process of cooking”. Established metaphors are characterized by processuality, and the complexity of concepts acting as source spheres ensures the semantic irradiation of the main concept due to the transformation of the meanings and assessments collectively reflected in it and leads to the consolidation of metaphors in economic discourse. Dominant metaphorical models also dominate the representation of EC 2008–2012. Comparing the metaphors of two economic crises allows us to identify some general trends in the development of economic discourse.CONCLUSIONS. The combination of different metaphorical models enhances their impact on the addressee. Metaphorical meaning generation is an ongoing process that creates a cognitive frame for the perception of economic discourse. Prospects for further research consist in considering the interaction of metaphorical models with each other and with other means of influence – precedent phenomena, emotive and euphemistic vocabulary, phraseology.

作者简介

O. Novikova

Bashkir State Agrarian University

Email: novikova58@bk.ru

Yu. Kalugina

Bashkir State Agrarian University

Email: kel-2004@yandex.ru

参考

  1. Новикова О.Н., Калугина Ю.В. Когнитивный потенциал метафоры войны в экономическом дискурсе кризисного периода (на материале англоязычной прессы за 2008–2012 и 2020 гг.) // Вестник Башкирского университета. 2021. Т. 26. № 1. С. 193-198. https://doi.org/10.33184/bulletin-bsu-2021.1.30, https://elibrary.ru/jbkqec
  2. Бурикова С.А., Брусакова В.В. Экономический дискурс с позиции когнитивной лингвистики // Вопросы прикладной лингвистики. 2017. №. 25 С. 7-19. https://elibrary.ru/ygtsbb
  3. Huang M. Constructing and communicating discourse from cognitive, discursive and sociocultural perspectives // The Language of Crisis. 2020. P. 1-22. http://doi.org/10.1075/dapsac.87.00hua
  4. O’Shimek M. Crisis marketing through conceptual ontology in metaphor in financial reporting: “decision”, “change” … and right to information? // The Language of Crisis. 2020. P. 23-51. https://doi.org/10.1075/dapsac.87.01oma
  5. Silva A.S., da. From economic crisis to austerity policies through conceptual metaphor: a corpus-based comparison of metaphors of crisis and austerity in the Portuguese press // The Language of Crisis. 2020. P. 5186. https://doi.org/10.1075/dapsac.87.02soa
  6. Юрина Е.А. Метафора приготовления пищи в русском языке и лингвокогнитивные аспекты её исследования (на материале образных слов и выражений, мотивированных глаголом варить) // Езиков свят. 2018. Т. 16. № 1/2. С. 35-45. https://elibrary.ru/xrfwdr
  7. Silaški N., Đurović T. The FOOD metaphor in structuring the global financial crisis in Serbian – magazine covers as multimodal discourse // Communication, Cognition and Media. Publicações da Faculdade de Filosofia Universidade Católica Portuguesa BRAGA. 2013. P. 507-519.
  8. Boggio C. et al. Kneading dough: A cognitive approach to food-based metaphors in the language of the 2008 financial crisis // Quaderni del CIRM. 2021. Vol. 1. P. 207-222.

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML


Creative Commons License
此作品已接受知识共享署名 4.0国际许可协议的许可

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».