Use of Projection Research Methods in Determining the Key Characteristics of Service Positioning

Cover Page

Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

In modern conditions of a dynamically changing market, growing competition, understanding consumer behavior, preferences and needs is of paramount importance for the development of effective marketing strategies, as well as the formation of the right brand of the company that meets the expectations and preferences of consumers. The vector of attention today is primarily aimed at studying the deep characteristics of the preferences of the target audience, potential consumers in order to create a highly effective marketing strategy for promoting goods and services, as well as targeting and PR. Traditional research methods, such as surveys and focus groups, are often insufficient for in-depth understanding and analysis of motivations and emotional factors influencing consumer decision-making. In this regard, the projection method, which is a set of certain projective techniques and aimed at identifying hidden attitudes and associations, is becoming increasingly relevant in marketing research. In this article, the authors consider the educational services market, which currently has a high level of competition, which may complicate the effective positioning of universities. To avoid this situation, it is necessary to understand the deep attitudes and motives of the target audience, which can be helped by projective techniques that allow you to identify hidden aspects of brand perception. The purpose of the author's research is to study the application of the method of unfinished sentences to analyze the positioning of the university and identification of an associative series associated with the university brand in the student environment.

About the authors

Olga P. Gavrilina

The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration; Financial University under the Government of the Russian Federation

Author for correspondence.
Email: gavrilina-op@ranepa.ru
ORCID iD: 0009-0002-1255-1160
SPIN-code: 6517-6592

Cand. Sci. (Econ.), Associate Professor, Associate Professor of the Department of Management of the Sports and Tourism Industry, Institute of Finance and Sustainable Development; Associate Professor of the Department of Marketing, Faculty of Higher School of Management

Russian Federation, Moscow; Moscow

Irina G. Prokhorova

Financial University under the Government of the Russian Federation

Email: igprokhorova@fa.ru
ORCID iD: 0000-0002-2703-2569
SPIN-code: 8317-5149

Senior Lecturer at the Department of Marketing, Faculty of Higher School of Management

Russian Federation, Moscow

References

  1. Traindle A. The mastery of retail branding// ed. Gordeeva A. G./ Publisher: Alpina Publisher., M., 2015, 155 p. ISBN 978-5-9614-1984-9.
  2. Karpova S.V., Zakharenko I.K. Branding// ed. Karpovoy S.V., Publisher: Yurait, M., 2014, 430 p. ISBN 978-5-9916-3111-2.
  3. Krushelnitskaya O.I., Tretyakova A.N. The problem of research methods of the value-motivational sphere of personality in the era of change// Journal of Humanities. Bulletin of the Financial University, 2023, Vol. 13, No. 3., pp. 44–51.
  4. Marchenko A.V. Projective techniques of ZMET and FAIRY TALE and their use in marketing and sociological research// International Journal of Professional Science, 2018, No. 1, pp. 31–48.
  5. Marchenko A.V. Application of projective techniques in marketing research // Journal Bulletin of the Rus-sian State University. Series: economics. management. Law, 2017, No.1 (7), pp. 86–98.
  6. Assanovich (Grodno) M.A. The Rorschach method: a long way to integration// Siberian Psychological Jour-nal, 2002, No. 16-17, pp. 73–78.
  7. New Perspectives. Projective techniques in marketing [Электронный ресурс]. URL: https://www.new-perspectives.net/projective-techniques-in-marketing/ (дата обращения: 03.12.2024).

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».