Research of the Consumer Relationship Management System in the Context of Digitalization

Cover Page

Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

An important aspect of the development of the digital services market is its own approach to building communications with consumers. It is important to take into account the individual needs and expectations of each customer. This can be done through a personalized approach to service, providing individual recommendations on digital support, etc. This study was conducted in order to describe the research process of marketing relationship management with consumers and test it in line with the development of traditional and modern forms and methods in managing the interaction of market participants in the context of digitalization. The scientific methods by which marketing information of a primary nature was formed are polling, CSI, and SPSS data processing. The research includes an algorithm for the development of a system of relationships with consumers, which is tested by the authors on the example of the digital services market in Kazakhstan. In this case, the multipolar view of interaction with the client is embodied on the basis of marketing research in order to identify the degree of satisfaction with the company's communication activities in the context of digitalization, as well as to identify the degree of loyalty and evaluation of the organization in the internal marketing system. The weaknesses of the service and communication process with customers are identified, which directly affects the formation and development of relationships with consumers and practical measures are proposed.

About the authors

Tatyana G. Solosichenko

Ural State Economic University

Author for correspondence.
Email: inter68@mail.ru

Cand. Sci. (Econ.), Associate Professor of the Department of Marketing and International Management

Russian Federation, Ekaterinburg

Olga I. Popova

Ural State Economic University

Email: o.popova63@mail.ru

Cand. Sci. (Sociol.), Associate Professor of the Department of Marketing and International Management

Russian Federation, Ekaterinburg

References

  1. Kurkova D. N. New forms of interaction between suppliers and consumers in the digital market environment // Scientific Research of the Faculty of Economics. Electronic journal. 2023. V. 15. P. 55–70.
  2. Napalkova A. A., Loboda A. A. Customer-oriented approach to enterprise management in the conditions of digital business transformation // Bulletin of Astrakhan State Technical University. Series: Economics. 2022 № 3 P. 36–45.
  3. Zaltman G. Emotions and reason. Their influence on consumer behaviour. Moscow: Progress-Univers. 2018. 199 p.
  4. Chumachenko G. V. The process of building long-term, mutually beneficial relations with the staff on the basis of marketing // Applied Economic Research. 2023. № 3. P. 71–76.
  5. Tsoi, M. E.; Schekoldin, V. Yu. Segmentation of industrial equipment consumers on the basis of MRFM-analysis // Upravlenets. 2023. V. 14, № 2. P. 90–99.
  6. GorbunovA. A., Turov D. P. Digitalisation and the development of the Russian stock market: the impact of household consumption // Digital Models and Solutions. 2023. V. 2, № 2. P. 3.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML
2. Fig. 1. Research process of marketing customer relationship management.

Download (23KB)
3. Fig. 2. Effective tools to attract customers.

Download (13KB)
4. Fig. 3. Reasons for the final decision to work with the company.

Download (15KB)
5. Fig. 4. Importance of a company's full cycle of services.

Download (14KB)
6. Fig. 5. Sources of information.

Download (14KB)
7. Fig. 6. Reasons for agreement on further work.

Download (13KB)


Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».