Traditions and Prospects of the Development of Russian Foreign Language Teaching Theory from the Historical Perspective (in memory of A. A. Mirolubov): Part 2. The 1970s – the beginning of the 1990s
- Autores: Koryakovtseva N.F.1, Demina D.A.1
 - 
							Afiliações: 
							
- Moscow State Linguistic University
 
 - Edição: Nº 2 (851) (2024)
 - Páginas: 52-59
 - Seção: Pedagogical Studies
 - URL: https://bakhtiniada.ru/2500-3488/article/view/307297
 - ID: 307297
 
Citar
Texto integral
Resumo
The article continues a historic survey of the development of foreign language teaching theory in Russia considering the period of the 70s up to the beginning of the 90s; this period is defined as the generation and development of the Russian communicative method of teaching foreign languages; the authors emphasize the independent route of the Russian theory in the global context on the basis of the concept of language as communication, theory of action-oriented communication, foreign language acquisition and developmental education in Russian research.
Sobre autores
Nataliya Koryakovtseva
Moscow State Linguistic University
							Autor responsável pela correspondência
							Email: koryakovtseva@mail.ru
				                					                																			                								
 Doctor of Pedagogy (Dr. habil), Professor
 Foreign Language Teaching Department,
 The Maurice Torez Institute of Foreign Languages 
Darya Demina
Moscow State Linguistic University
														Email: dasha_k@mail.ru
				                					                																			                								
 PhD (Pedagogy), Assistant Professor
 Head of Inclusive education Support Center
Bibliografia
- Коряковцева Н. Ф., Демина Д. А. Традиции и перспективы развития отечественной методической науки в российской историографии (памяти А. А. Миролюбова). Часть 1. Начало ХХ в. - 60-е гг. // Вестник Московского государственного лингвистического университета Образование и педагогические науки. 2024. Вып. 1 (850). С. 44-51. EDN: TULEXS
 - Гальскова Н. Д., Коряковцева Н. Ф., Гусейнова И. А. Современная лингводидактика: монография. М.: Кнорус, 2021. EDN: GZHNJO
 - Леонтьев А. А. Основы теории речевой деятельности. М.: Наука, 1974. EDN: SFHRFH
 - Колшанский Г. В. Проблема владения и овладения языком в лингвистическом аспекте // Иностранные языки в высшей школе. 1975. Вып. 10. С. 5-13.
 - Тарасов Е. Ф. Проблемы анализа речевого общения. Общение, текст, высказывание. М.: Наука, 1989.
 - Гез Н. И. Формирование коммуникативной компетенции как объект зарубежных методических исследований // Иностранные языки в школе, 1985. Вып. 2. С. 11-20.
 - Взаимосвязанное обучение видам речевой деятельности / В. П. Григорьева и др. М.: Русский язык, 1985.
 - Скалкин В.Л.Основы обучения устной иноязычной речи. М.: Педагогика, 1981.
 - Дридзе Т. М. Текстовая деятельность в структуре социальной коммуникации. М.: Высшая школа, 1984.
 - Бим И. Л. Теория и практика обучения немецкому языку в средней школе. М.: Просвещение, 1988.
 - Ушакова Т.Н. Речь как когнитивный процесс и как средство общения // Когнитивная психология: Материалы финско-советсткого симпозиума. 1986. С. 135-144.
 - Халеева И. И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи (подготовка переводчика). М.: Высшая школа, 1989. EDN: LBJQJN
 
Arquivos suplementares
				
			
						
						
					
						
						
				

