Individualization Resources in Developing Students’ Oral Foreign Language Communication in the “Rotational Model of Blended Learning”
- Authors: Matsalak T.V.1, Obdalova O.A.1
-
Affiliations:
- National Research Tomsk State University
- Issue: No 2(855) (2025)
- Pages: 32-40
- Section: Pedagogical Studies
- URL: https://bakhtiniada.ru/2500-3488/article/view/303368
- ID: 303368
Cite item
Full Text
Abstract
The characteristics of the model of station rotation as a way of organizing learning that promotes individualization are revealed. Different formats of blended learning and their characteristics are considered. The essence of the concept of “station rotation” from the point of view of organizational-activity and event-based approaches in the Russian-language pedagogical discourse is clarified. The pilot experiment and its results are described. The resources of individualization are defined and systematized. The experience of organizing the individualized format of teaching foreign language communication in the professional context exemplified by four training posts is presented.
About the authors
Tatiana Vladimirovna Matsalak
National Research Tomsk State University
Author for correspondence.
Email: mtv3000@yandex.ru
Postgraduate Student
Lecturer at the Department of English in Science Communication
Faculty of Foreign Languages
Olga Andreevna Obdalova
National Research Tomsk State University
Email: o.obdalova@mail.ru
D.Sc. (Pedagogy), Associate Professor
Professor at the Department of Methodology of Teaching Foreign Languages
and Interdisciplinary Studies of Education, Faculty of Foreign Languages
References
- Гвоздева А. В. Теоретико-дидактические основы смешанного обучения в вузе // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2020. № 4 (56). С. 207-213. EDN: AEIQDQ
- Bonk C. J., Graham C. R. The handbook of blended learning environments: Global perspectives, local designs. San Francisco, CA: Pfeiffer Publishing, 2006.
- Staker H., Horn M. B. Classifying K-12 Blended Learning. Mountain View, CA: Innosight Institute, 2012.
- Singh H., Reed C. A. Write Paper: Achieving Success with Blended Learning, 2001.
- Overview of blended learning: the effect of station rotation model on student's achievement / N. F. Ayob et al. // Journal of critical reviews. 2020. Vol. 7 (6). P. 320-326.
- Harb G. Reshaping undergraduates' research experience with station rotation learning model.International Journal of Advanced Research. 2019. Vol. 7 (11). P. 702-710.
- Абалян Ж. А. Применение индивидуальных образовательных траекторий в условиях модели ротации станций при изучении английского языка в неязыковом ВУЗе // Гуманизация образования. 2022. № 1. С. 168-177. doi: 10.24411/1029-3388-2020-10225 EDN: LYNMEQ
- Прокопчук А. Р. Преимущества использования модели "ротация станций" смешанного обучения при формировании иноязычной коммуникативной компетенции студентов технологического университета / А. Р. Прокопчук, Е. Е. Рыбакова, И. В. Ослякова и др. // Человеческий капитал. 2024. № 4 (184). С. 166-172. doi: 10.25629/HC.2024.04.17 EDN: LTCKPM
- Андреева Н. В. Педагогика эффективного смешанного обучения // Современная зарубежная психология. 2020. Т. 9. № 3. С. 8-20. doi: 10.17759/jmfp.2020090301 EDN: ZEVSJK
- Волегжанина И. С., Жарикова Е. Г. Смешанное обучение как подход в преподавании иностранного языка в отраслевом университете. Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2022. № 12 (2). C. 180-186. EDN: OESQIG
- Чайникова Г. Р. Применение ротационных моделей смешанного обучения в процессе преподавания английского языка в техническом вузе в условиях дистанционного обучения // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2023. № 1. С. 122-138.
- Cleveland-Innes M. F., Wilton D. Guide to Blended Learning. 2018. doi: 10.56059/11599/3095
- Плетяго Т. Ю., Остапенко А. С., Антонова С. Н. Педагогические модели смешанного обучения в вузе: обобщение опыта российской и зарубежной практики // Образование и наука. 2019. Т. 21. № 5.С. 113-130. doi: 10.17853/1994-5639-2019-5-113-130 EDN: AZBZMJ
- Васильева Ю. С., Родионова Е. В., Чичерина Н. В. Смешанное обучение: модели и реальные практики // Открытое и дистанционное образование. 2019. № 1 (73). С. 22-32. doi: 10.17223/16095944/73/3 EDN: FZLORT
- Блинов В. И., Есенина Е. Ю., Сергеев И. С. Модели смешанного обучения: организационно-дидактическая типология // Высшее образование в России. 2021.Т. 30. No 5. С. 44-64. doi: 10.31992/0869-3617-2021-30-5-44-64 EDN: YMTLMQ
- Вайндорф-Сысоева М. Е., Субочева М. Л., Шитова В. А. Методы цифрового обучения: классификация, средства и инструменты, матрица согласования // Вестник Томского государственного университета. 2024. № 501. С. 164-172. doi: 10.17223/15617793/501/19
- Соболева А. В., Обдалова О. А. Модель межкультурного речевого взаимодействия в цифровой среде при обучении иноязычной коммуникации // Вестник Томского государственного университета. 2023. № 497. С. 193-202. doi: 10.17223/15617793/497/20 EDN: TDZGHM
- Rubin J. What the "Good Language Learner" Can Teach Us // TESOL Quarterly. 1975. Vol. 9. P. 41-51. doi: 10.2307/3586011
- Stern H. H. Wan Can We Learn from the Good Language Learners? // Canadian Modern Language Review. 1975. Vol. 31. P. 304-318. doi: 10.3138/cmlr.31.4.304
Supplementary files
