Medical and sociological characteristics of planned hospitalization

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Objectives – to study the patients' opinions on the organization of planned admission to the city multidisciplinary hospital.

Materials and methods. An anonymous survey of 320 inpatients hospitalized on the scheduled basis to Samara City Hospital No. 1 was carried out according to a specially developed program. Statistical, analytical and sociological research methods were used in data collection and processing.

Results. The vast majority of patients (96.0%) expected the inpatient care for two weeks. On average, 55–60% of respondents were fully informed and 25–30% were partially informed about various aspects of their state of health at different stages of planned hospitalization.

Conclusion. The majority of patients (76.3%) were completely satisfied with the inpatient treatment, 21.8% were partially satisfied and less than 2% were not satisfied with the treatment. From the point of view of the respondents, the important parameters of the provision of inpatient care were: staff qualification, anesthesia, absence of complications, recovery, diagnosis accuracy, etc.

About the authors

Sergei A. Suslin

Samara Clinical Hospital №1 n.a. N.I. Pirogov; Samara State Medical University

Email: rufa_91@mail.ru
ORCID iD: 0000-0003-2277-216X

PhD, Associate Professor, Head of the Department of Public health and healthcare

Russian Federation, Samara

Aleksandr V. Vavilov

Samara Clinical Hospital №1 n.a. N.I. Pirogov; Samara State Medical University

Email: rufa_91@mail.ru
ORCID iD: 0000-0003-4607-8076

PhD, Associate Professor, Department of Public health and healthcare

Russian Federation, Samara

Rufiya I. Ginnyatulina

Samara Clinical Hospital №1 n.a. N.I. Pirogov; Samara State Medical University

Author for correspondence.
Email: rufa_91@mail.ru
ORCID iD: 0000-0001-6844-5004

postgraduate of the Department of Public health and healthcare, Head of Medical Care Quality Department

Russian Federation, Samara

Vasilii V. Pavlov

Samara Clinical Hospital №1 n.a. N.I. Pirogov; Samara State Medical University

Email: rufa_91@mail.ru
ORCID iD: 0000-0002-6979-1627

PhD, Professor, Head of the Department of Healthcare service quality in the Institute of Postgraduate Education

Russian Federation, Samara

Pavel V. Timyashev

Samara Clinical Hospital №1 n.a. N.I. Pirogov; Samara State Medical University

Email: rufa_91@mail.ru
ORCID iD: 0000-0002-0655-9089

postgraduate of the Department of Public health and healthcare

Russian Federation, Samara

References

  1. Belyakin SA, Kazakova TV, Breskina TN. Socio-psychological support of the quality management system in a medical organization. Problemy socialnoj gigieny, zdravooxraneniya i istorii mediciny. 2011;4:26–30. (In Russ.). [Белякин С.А., Казакова Т.В., Брескина Т.Н. Социально-психологическое обеспечение системы менеджмента качества в медицинской организации. Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2011;4:26–30].
  2. Suslin SA. Sociological assessment of the examination of temporary disability by attending physicians of the city hospital. Okhrana truda i tekhnika bezopasnosti v uchrezhdeniyakh zdravookhraneniya. 2017;10:43–47. (In Russ.). [Суслин С.А. Социологическая оценка экспертизы временной нетрудоспособности лечащими врачами городской больницы. Охрана труда и техника безопасности в учреждениях здравоохранения. 2017;10:43–47].
  3. Pavlov VV, Orlov AE. Analysis of patient satisfaction in a multidisciplinary hospital with the quality of medical care. Izvestiya Samarskogo nauchnogo centra RAN. 2014;16(5–4):1527–1530. (In Russ.). [Павлов В.В., Орлов А.Е. Анализ удовлетворенности пациентов многопрофильного стационара качеством медицинской помощи. Известия Самарского научного центра РАН. 2014;16(5–4):1527–1530].
  4. Fomin EP, Konovalov OE, Kiselev AM. On the question of patient satisfaction with medical care in a hospital. Vestnik TGU. 2014;6:2010–2012. (In Russ.). [Фомин Е.П., Коновалов О.Е., Киселев А.М. К вопросу об удовлетворенности пациентов медицинской помощью в стационаре. Вестник ТГУ. 2014;6:2010–2012]
  5. Suslin SA. Sociological aspects of the activities of doctors of the city multidisciplinary hospital. Aspirantskij vestnik Povolzhya. 2014;3–4:179–180. (In Russ.). [Суслин С.А. Социологические аспекты деятельности врачей городской многопрофильной больницы. Аспирантский вестник Поволжья. 2014;3–4:179–180].
  6. Birch K, Scrivens E, Field S. Quality in General Practice. Oxford: Radcliffe Medical Press. 2000.
  7. Glick P. How reliable are surveys of client satisfaction with healthcare services? Evidence from matched facility and household data in Madagascar. Soc Sci Med. 2009;68(2):368–79.
  8. Johnston DW. Measuring the quality of care. Texas Mod. 1988;84(1):38–40.
  9. Whetsell G. Total quality management. Health Progress. 1990;71(8):16–19.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML
2. Figure 1. Awareness of inpatients with the scheduled admission on diet and physical activity in the pre-hospital period, per 100 respondents.

Download (78KB)
3. Figure 2. Awareness of the planned patients about the disease (including its etiology, pathogenesis, course, treatment, advantages, disadvantages and risks of the chosen treatment method), per 100 respondents.

Download (80KB)

Copyright (c) 2020 Suslin S.A., Vavilov A.V., Ginnyatulina R.I., Pavlov V.V., Timyashev P.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».