“MIRAGES” AND THE “REALITY” OF VISUALIZATION IN THE CONTEMPORARY EDUCATIONAL PROCESS

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The study is dedicated to visualization considered as a current trend, a phenomenon of contemporary education. It is known that visualization reflects the current visual turn and a new transformation of the educational sphere. A scientific study of the contemporary stage of visualization of education is important and topical because theorists have not yet fully comprehended all the processes and results of this trend, its “mirages” as something impressive, amazing, but illusory, and its “reality” as something real, but not always joyful and in line with expectations. We need to anticipate both the positive and negative educational effects of visualization during and after the bursts of the visual turn in education that is happening before our eyes. The effects are caused mainly by technical and technological breakthroughs, the state educational policy, which can be traced, for example, in the latest Education national project. The aim of the study is to identify and generalize the obvious (objective) and non-obvious (supposed) advantages, risks, disadvantages (negative influence) of visualization in the contemporary educational process. In accordance with the aim of the study, its objectives were formulated, aimed at clarifying the key terms that constitute the core of the terminological fields “visual turn” and “visualization of the contemporary educational process”; determining the current state of education visualization; comparing arguments and counterarguments in assessing the positive impact of visualization on the contemporary educational process; identifying and generalizing obvious (objective) and supposed advantages, as well as the negative impact of visualization (its risks and disadvantages) in the contemporary educational process; studying the possibilities of visualization for the individualization of the educational process and the development of students’ initiative. Research methods included an analysis of scientific literature on the research problem, reflection of our own educational activities and experience in the pedagogical design of educational resources, a study of the scientific and pedagogical experience of teachers, the method of binary positions, generalization and concretization. As a result of the study, we summarized the most common and objective arguments and counterarguments regarding the positive impact of visualization on the modern educational process, which reflect and confirm the lack of “transparency”, evidence and persuasiveness of the advantages of visualization. The authors compared the most obvious “mirages” and “reality” of visualization at the levels of subjects of the educational process (teachers and students) and visualization aids and techniques, which is the key scientific implication of the study. As expected, “mirages” are present at all levels under consideration, but to a greater extent they are manifested at the level of visualization aids and techniques. A significant potential of visualization is predicted for the individualization of the educational process, for the development of students’ initiatives.

About the authors

Olga Nikolaevna Igna

Tomsk State Pedagogical University

Email: onigna@tspu.edu.ru
Ul. Kievskaya, 60, Tomsk, Russia, 634061

Mikhail Aleksandrovich Chervonnyy

Tomsk State Pedagogical University

Email: mach@tspu.edu.ru
ul. Kievskaya, 60, 634061, Tomsk, Russia

Bayan Saparbekovna Ualikhanova

South Kazakhstan State Pedagogical University

Email: Bayano_87@mail.ru
Shymkent, Republic of Kazakhstan

References

  1. Аранова 2019 – Аранова С. В. Культурологическая тенденция визуализации учебной информации в школьном обучении // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. 2019. № 193. С. 107–115.
  2. Баньковская 2016 – Баньковская С. П. Видеосоциология: теоретические и методологические основания // Социологическое обозрение. 2016. Т. 15, № 2. С. 90–127. doi: 10.17323/1728-192X-2016-2-129-166
  3. Беренгольц 2022 – Беренгольц Н. В. Возможности инфографики как эффективного ресурса индивидуализации обучения // Институт повышения квалификации работников образования. Тамбов, 2022. URL: https://ipk.68edu.ru/index.php/konsultirovanie/item/2196-vozmozhnosti-infografiki-kak-effektivnogo-resursa-individualizatsii-obucheniya (дата обращения: 26.01.2023).
  4. Вербицкий 1991 – Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. Москва: Высшая школа, 1991.
  5. Горбулёва, Мелик-Гайказян, Первушина 2020 – Горбулёва М. С., Мелик-Гайказян И. В., Первушина Н. А. Инициативы педагогической биоэтики // Высшее образование в России. 2020. Т. 29, № 6. С. 122–128.
  6. Горбулёва, Первушина, Токарева 2021 – Горбулёва М. С., Первушина Н. А., Токарева А. Н. Эдьютейнмент с позиции педагогической биоэтики // ΠΡΑΞΗMΑ. Проблемы визуальной семиотики. 2021. № 4 (30). С. 312–325. doi: 10.23951/2312-7899-2021-4-312-325
  7. Горбулёва, Мелик-Гайказян, Первушина 2021 – Горбулёва М. С., Мелик-Гайказян И. В., Первушина Н. А. Образовательная среда педагогического университета: интеграция коммуникативных форматов // Высшее образование в России. 2021. Т. 30, № 10. С. 139–144. doi: 10.31992/0869-3617-2021-30-10-139-144
  8. Жукова 2016 – Жукова Т. Н. Роль визуализации в школьном образовании // Санкт-Петербургский образовательный вестник. 2016. № 1 (1). С. 63–71.
  9. Иванов 2002 – Иванов Д. В. Виртуализация общества. Версия 2.0. СПб.: Петербургское востоковедение, 2002.
  10. Игна 2013 – Игна О. Н. Из опыта разработки электронных образовательных ресурсов игрового характера для обучения иностранным языкам // Открытое и дистанционное образование. 2013. № 49. С. 44–51.
  11. Игна 2017 – Игна О. Н. О программе интенсивного дистанционного обучения авиационному английскому языку “Pre-flight English” // Инновационные подходы к интегрированному обучению иностранным языкам и профессиональным дисциплинам в системе высшего образования : материалы междунар. метод. школы-конф. СПб.: С.-Петерб. политехн. ун-т Петра Великого, 2017. С. 220–222.
  12. Киуру, Попова 2018 – Киуру К. В., Попова Е. Е. Использование цифрового контента в образовательном процессе вуза как ответ на вызовы визуального поворота // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2018. № 2. С. 91–102. doi: 10.25588/CSPU.2018.02.09
  13. Колодий, Колодий 2010 – Колодий Н. А., Колодий В. В. Визуальный поворот и его влияние на социальное познание // Известия Томского политехнического университета. 2010. Т. 316, № 6. С. 146–152.
  14. Лобашев, Лобашев 2021 – Лобашев В. Д., Лобашев И. В. Визуализация знаний в образовательном процессе // Наука и школа. 2021. № 4. С. 75–86. doi: 10.31862/1819-463X-2021-4-75-86
  15. Мелик-Гайказян 2012– Мелик-Гайказян И. В. Диагностика memory-turn, или биоэтическое измерение проблем профессионального образования // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2012. № 4. С. 244–247.
  16. Мелик-Гайказян 2014 – Мелик-Гайказян И. В. Семиотика образования, или «Ключи» и «отмычки» к моделированию образовательных систем // Идеи и идеалы. 2014. Т. 1, № 4 (22). С. 14–27.
  17. Полонников, Король, Корчалова 2017 – Полонников А. А., Король Д. Ю., Корчалова Н. Д. Визуальная медиация образовательных событий. Микроэтнографические аспекты. Минск: Белорус. гос. ун-т, 2017.
  18. Пустовалова 2020 – Пустовалова В. В. Инфографика как средство визуализации учебной информации // Современное педагогическое образование. 2020. № 4. С. 222–228.
  19. Ревина 2019 – Ревина Е. В. Роль визуализации в обучении иностранному языку // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. 2019. № 2 (42). С. 145–154. doi: 10.17673/vsgtu-pps.2019.2.11
  20. Савчук 2010 – Савчук В. В. Иконический поворот // Философские науки. 2010. № 5. С. 134–139.
  21. Сергейчик 2021 – Сергейчик Е. М. Визуализация образования: от книги к видео // Журнал интегративных исследований культуры. 2021. Т. 3, № 2. С. 153–162. doi: 10.33910/2687-1262-2021-3-2-153-162
  22. Склярова 2017 – Склярова В. С. Визуальные поворотыи зрелищная культура: теоретические аспекты и культурные практики // Вестник культуры и искусств. 2017. № 4 (52). С. 116–121.
  23. Сорока, Васильева 2015 – Сорока О. Г., Васильева И. Н. Визуализация учебной информации // Университет педагогического самообразования. 2015. № 12. URL: https://elib.bspu.by/bitstream/doc/10693/l/Soroka_PS_12_2015.pdf (дата обращения: 26.01.2023).
  24. Трухан, Трухан 2013 – Трухан И. А., Трухан Д. А. Визуализация учебной информации в обучении математике, ее значение и роль // Успехи современного естествознания. 2013. № 10. С. 113–115.
  25. Углев, Ковалёва 2014 – Углев В. А., Ковалёва Т. М. Когнитивная визуализация как инструмент сопровождения индивидуального обучения // Наука и образование: научное издание МГТУ им. Н. Э. Баумана. 2014. № 3. С. 420–449.
  26. Фуртова 2017 – Фуртова Г. А. Технические средства обучения в практике российского образования XIX – начала XX вв. // Историко-педагогический журнал. 2017. № 1. С. 95–111.
  27. Халина, Комиссарова, Внучкова 2018 – Халина Н. В., Комиссарова Л. М., Внучкова Т. Н. Терминологическое сопровождение «визуального поворота» в современной культуре познания // Филология и человек. 2018. № 3. С. 185–196. doi: 10.14258/filichel(2018)3-15
  28. Чермит и др. 2014 – Чермит К. Д., Бгуашев А. Б., Бузаров К. И., Берсиров Б. М. Предикаты принципа наглядности и качество их реализации в современной педагогике // Вестник Адыгейского государственного университета. 2014. Вып. 4 (146). С. 90–95.
  29. Штейнберг, Манько 2017 – Штейнберг В. Э., Манько Н. Н. Визуальные дидактические регулятивы логико-смыслового типа // Образование и наука. 2017. Т. 19, № 9. С. 9–31. doi: 10.17853/1994-5639-2017-9-9-31
  30. Bertschiet al.2011 – Bertschi St., Bresciani S., Crawford T. et al. What is knowledge visualization? Perspectives on an emerging discipline // 15th International Conference on Information Visualisation. London: IEEE, 2011. doi: 10.1109/IV.2011.58
  31. Brucker, Scheiter, Gerjets 2014 – Brucker B., Scheiter K., Gerjets P. Learning with dynamic and static visualizations: Realistic details only benefit learners with high visuospatial abilities // Computers in Human Behavior. 2014. Vol. 36. P. 330–339. doi: 10.1016/j.chb.2014.03.077
  32. Liu, Levina, Frolova 2020 – Liu Zhi-Jiang, Levina V., Frolova Y. Information visualization in the educational process: current trends // International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET). 2020. Vol. 15 (13). P. 49–62. doi: 10.3991/ijet.v15i13.14671
  33. Makarova 2016 – Makarova E. A. Visual culture in educational environment and innovative teaching technologies // Universal Journal of Management. 2016. Vol. 4 (11). P. 621–627. doi: 10.13189/ujm.2016.041104.
  34. Meyer 2009 – Meyer R. Knowledge visualization // LFE Medieninformatik. 2009. P. 23–30. doi: 10.1007/978-94-007-2150-0_100634
  35. Nurzhanova, Sekenova 2022 – Nurzhanova Zh. D., Sekenova M. K. Benefits and challenges of using comics in foreign language teaching // Bulletin of Shokan Ualikhanov Kokshetau University. Philological Series. 2022. № 3. P. 51–59.
  36. Polonnikov, Korchalova, Korol 2021 – Polonnikov A. A., Korchalova N. D., Korol D. Y. Visualization of Culture: Educational Implications // Education & Pedagogy Journal. 2021. Vol. 2 (2). Р. 18–35. doi: 10.23951/2782-2575-2021-2-18-35

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».