Truth and truthfulness as a subject of historical, ethical, and pedagogical reflection
- Authors: Bezdukhov V.P.1, Bezdukhov A.V.1
-
Affiliations:
- Samara State University of Social Sciences and Education
- Issue: Vol 13, No 3 (2024)
- Pages: 149-158
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://bakhtiniada.ru/2309-4370/article/view/280756
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2024133303
- ID: 280756
Cite item
Full Text
Abstract
The relevance of the topic is motivated by the need to understand the problem of educating students with the truth and in the truth, the solution of which depends in particular on the teacher's knowledge of the content of the concepts of «truth» and «truthfulness». The authors of the article understand the content of the concepts of «truth» and «truthfulness», referring to the descriptions of the corresponding lexemes in the dictionaries of the Russian and French languages, to the interpretation of the concepts present in a few specialized dictionaries, and also taking into account the functioning of the concepts in modern scientific and classical ethical and philosophical texts. It is shown that ethicists use the concept of «truth» in the meanings of the principle of morality, value, order of being and human relations; the concept of «truthfulness» – in the meanings of moral quality and quality of the soul (virtue), human characteristics, moral rules, and values. The essence of the value conflict inherent in the situation of «lies out of necessity» or «lies for salvation» is explained. As a result of understanding the ideas of thinkers and philosophers of Ancient Greece about truth and truthfulness, it is revealed that Hesiod and Orpheus use the word «truth» as a proper name – the name of the goddess Dike (Truth) to denote justice and retribution, order in nature and the seasons; Heraclitus – in the meaning of fair retribution, justice; Parmenides – justice; Protagoras – virtue; Plato – good; Aristotle – sentence and retribution. Plato uses the word «truthfulness» in the meaning of the ability to commit an act; Aristotle – virtue. Knowledge of the content of the concepts «truth» and «truthfulness» is important for the theory of education in the part related to the substantiation of the cultural content of education by truth and in truth, for the practice of education – in the part related not only to the definition, but also to the development of methods of education by truth. The authors insist that one of such methods of education by truth and in truth should be the method of practical moral instructions, in particular, contained in the sayings of the Seven Sages of Antiquity, in the exhortatory works of the Stoa and other classical judgments on the proper life.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Vladimir Petrovich Bezdukhov
Samara State University of Social Sciences and Education
Author for correspondence.
Email: vlbezdukhov@mail.ru
doctor of pedagogical sciences, professor, corresponding member of the Russian Academy of Education, professor of Pedagogy and Psychology Department
Russian Federation, SamaraArtem Vladimirovich Bezdukhov
Samara State University of Social Sciences and Education
Email: bezduhov@mail.ru
doctor of pedagogical sciences, associate professor, professor of Pedagogy and Psychology Department
Russian Federation, SamaraReferences
- Караковский В.А. Воспитание для всех. М.: НИИ школьных технологий, 2008. 240 с.
- Толковый словарь русского языка / под ред. Д.Н. Ушакова. В 4 т. Т. 3. М.: ОГИЗ, 1939. 1424 с.
- Ожегов С.И. Словарь русского языка. М.: Русский язык, 1987. 750 с.
- Александрова З.Е. Словарь синонимов русского языка. Около 9000 синонимических рядов / под ред. Л.А. Чешко. Изд. 4-е, репродуцированное. М.: Русский язык, 1975. 600 с.
- Львов М.Р. Словарь антонимов русского языка: Около 2000 антонимических пар / под ред. Л.А. Новикова. М.: Русский язык, 1978. 400 с.
- Le Petit Larousse: Dictionaire encyclopédique. Paris: Larousse, 1993. 1784 p.
- Genouvrier É., Désirat C., Hordé T. Nouveau dictionaire des synonymes. Paris: Larousse, 1995. 742 p.
- Boussinot R. Dictionnaire BORDAS: des synonimes, analogies, antonymes. Paris: Larousse-Bords, 1997. 930 p.
- Советский энциклопедический словарь. М.: Советская энциклопедия, 1981. 1600 с.
- Энциклопедический словарь / гл. ред. Б.А. Введенский. В 3 т. Т. 2 (К–Праща). М.: Большая советская энциклопедия, 1954. 720 с.
- Философский энциклопедический словарь / ред. И.Т. Фролова. 7-е изд. перераб. и доп. М.: Республика, 2001. 719 с.
- Философский энциклопедический словарь / ред.: Л.Ф. Ильичев, П.Н. Федосеев, С.М. Ковалев, В.Г. Панов. М.: Советская энциклопедия, 1983. 840 с.
- Конт-Спонвиль А. Философский словарь / пер. с фр. Е.В. Головиной. М.: Этерна, 2012. 752 с.
- Большой психологический словарь. 4-е изд., расширенное / сост. и общ. ред.: Б.Г. Мещеряков, В.П. Зинченко. М.: АСТ; СПб.: Прайм-Еврознак, 2009. 811 с.
- Словарь по этике / под ред. И.С. Кона. М.: Политиздат, 1981. 430 с.
- Этика: энциклопедический словарь / под ред. Р.Г. Апресяна, А.А. Гусейнова. М.: Гардарики, 2001. 671 с.
- Педагогическая энциклопедия / гл. ред.: И.А. Каиров, Ф.Н. Петров. В 4 т. Т. 3. М.: Советская энциклопедия, 1966. 879 с.
- Российская педагогическая энциклопедия / гл. ред. В.В. Давыдов. В 2 т. Т. 2. М.: Большая Российская энциклопедия, 1999. 672 с.
- Полонский В.М. Большой тематический словарь по образованию и педагогике. М.: Народное образование, 2017. 840 с.
- Мильнер-Иринин Я.А. Этика, или Принципы истинной человечности. М.: Наука, 1999. 520 с.
- Сагатовский В.Н. Философия развивающейся гармонии (философские основы мировоззрения). В 3 ч. Ч. 1. Введение: философия и жизнь. СПб.: СПбГУ, 1997. 224 с.
- Золотухина-Аболина Е.В. Этика: учеб. пособие. Ростов-на-Дону: Феникс, 2013. 524 с.
- Дробницкий О.Г. Проблемы нравственности. М.: Наука, 1977. 334 с.
- Архангельский Л.М., Джафарли Т. Этические категории // Предмет и система этики. М.: Институт философии АН СССР; София: Институт философии БАН, 1973. С. 152–178.
- Гартман Н. Этика. СПб.: Владимир Даль, 2002. 707 с.
- Фрагменты ранних стоиков. Хрисипп из Сол. Этические фрагменты / пер. и комм. А.А. Столярова. В 3-х т. Т. 3, ч. 1. М.: «Греко-латинский кабинет» Ю.А. Шичалина, 2007. 311 с.
- Аристотель. Сочинения. В 4 т. Т. 4. М.: Мысль, 1983. 830 с.
- Корнетов Г.Б. Введение. Проблематизация историко-педагогического знания // История педагогической мысли и практики образования в России и в мире: монография / под ред. Г.Б. Корнетова. М.: АСОУ, 2018. С. 13–23.
- Древнегреческо-русский словарь: Около 70000 слов. В 2-х т. Т. 1 / сост. И.Х. Дворецкий; под ред. С.И. Соболевского. М.: ГИС, 1958. 1913 с.
- Труды и дни // Гесиод. Полное собрание текстов. М.: Лабиринт, 2001. С. 51–76.
- Фрагменты ранних греческих философов. В 2-х ч. Ч. 1: От эпических теокосмогоний до возникновения атомистики / отв. ред. И.Д. Рожанский. М.: Наука, 1989. 578 с.
- Платон. Законы // Собрание сочинений в 4 т. Т. 4 / под общ. ред. А.Ф. Лосева, В.Ф. Асмуса, А.А. Тахо-Годи. М.: Мысль, 1994. С. 71–437.
- Эмпирик С. Сочинения. В 2 т. Т. 1 / под общ. ред. А.Ф. Лосева. М.: Мысль, 1975. 399 с.
- Бездухов В.П. О том, как научиться «черпать добро из себя»: уроки «воспитывающей» морали Демокрита в современном аксиолого-педагогическом пространстве // Известия Российской академии образования. 2024. № 2 (66). С. 59–75. doi: 10.51944/20738498_2024_2_59.
- Платон. Протагор // Собрание сочинений: пер. с древнегреч. В 4 т. Т. 1 / под общ. ред. А.Ф. Лосева [и др.]. М.: Мысль, 1990. С. 418–476.
- Гусейнов А.А. Античная этика. М.: Гардарики, 2003. 270 с.
- Платон. Определения // Платон. Диалоги. М.: Мысль, 1986. С. 427–436.
- Менандр. Комедии. Фрагменты / предс. редкол. Д.С. Лихачев. М.: Наука, 1982. 576 с.
- Столяров А.А. Стоя и стоитизм / отв. ред. В.В. Соколов. М.: Ками Групп, 1995. 448 с.
Supplementary files
