Mother Tongue Level of Sakha Children in the Monoethnic Environment of the Sakha Republic
- Authors: Nikitina V.N.1
-
Affiliations:
- Institute for Humanities Research and Indigenous Studies of the North of Siberian branch of the Russian Academy of Sciences
- Issue: No 3 (2025)
- Pages: 61 - 69
- Section: LINGUISTICS
- URL: https://bakhtiniada.ru/2307-6119/article/view/359855
- DOI: https://doi.org/10.23951/2307-6119-2025-3-61-69
- ID: 359855
Cite item
Full Text
Abstract
The study of language competence is based on the theories of lexical semantics by Yu. Apresyan, the “Primordial Vocabulary” of Yu. Desheriev, the interference of L. Shcherba, E. Vereshchagin, A. Karlinsky, the psychological theory of coherent speech of A. Leontiev, S. Rubinstein, the language development methods of M. Alekseeva, B. Yashina, O. Ushakova, of E. Strunina and the socio-psycholinguistic approach of N. Ivanova.
The empirical material was collected during the implementation of the research project “Monitoring the native language level of Sakha children in preschools and secondary schools of the Republic of Sakha (Yakutia)” in 2024, within the framework of the state program “Preservation and Development of State and Official Languages in the Republic of Sakha (Yakutia) in 2020–2024”. Interviews were conducted with 4,052 children aged 5 to 17 years, and a sociolinguistic survey of 1,574 parents in 14 target villages and in Yakutsk, which made it possible to establish not only the fact of language shift but also the conditioning of children’s linguistic development by the attitude of their parents. The oral interviewing method was used, including children’s stories about themselves, their family, and their daily routine, an interview on a picture, a picture-based story, a method of nonintegrative observation of children’s communication, and a sociolinguistic survey of parents, caregivers, and teachers. The collected material was processed using data analysis, interpretation, and systematization.
About the authors
Viliuiana Nikolaevna Nikitina
Institute for Humanities Research and Indigenous Studies of the North of Siberian branch of the Russian Academy of Sciences
Email: gviluyna@mail.ru
Yakutsk, Russia
References
Словарь социолингвистических терминов / отв. ред. В.Ю. Михальченко. М.: Институт языкознания РАН, 2006. 312 с. Хомский Н., Бервик Р. Человек говорящий. Эволюция и язык / пер. с английского С. Черников. СПб.: Питер, 2018. 304 с. Апресян Ю.Д. Избранные труды. Т. I. Лексическая семантика (синонимические средства языка). 2-е изд., испр. и доп. М.: Школа «Языки русской культуры»: Восточная литература, 1995. 472 с. Щерба Л.В. К вопросу о двуязычии // Языковая система и речевая деятельность: сб. работ. Л.: Наука, 1974. С. 313–318. Верещагин Е.М. Вопросы теории речи и методики преподавания иностранных языков. М.: МГУ, 1969. 90 с. Карлинский А.Е. Основы теории взаимодействия языков. Алма-Ата: Гылым, 1990. 180 с. Дешериев Ю.Д. Социальная лингвистика: к основам общей теории. М.: Ленанд, 2019. 381 с. Иванова Н.И., Никитина В.Н. Уровень владения лексикой родного языка у детей саха при смешанном типе раннего двуязычия (на материале Нюрбинского улуса Республики Саха (Якутия)) // Северо-Восточный гуманитарный вестник. 2023. № 3 (44). С. 79–91. Леонтьев А.А. Психолингвистические единицы и порождение речевого высказывания. М.: Наука, 1969. 307 с. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2002. 720 с. Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения: в 2 т. Т. II. М.: Педагогика, 1983. 320 с. Алексеева М.М., Яшина Б.И. Методика развития речи и обучения родному языку дошкольников: учеб. пособие для студ. высш. и сред. пед. учеб. заведений. 3-е изд., стереотип. М.: Академия, 2000. 400 с. Ушакова О.С., Струнина Е.М. Методика развития речи детей дошкольного возраста: учеб.-метод. пособие для воспитателей дошк. образ. учреждений. М.: ВЛАДОС, 2004. 288 с. Никитина В.Н. Диагностика развития связной речи детей саха 5–7 лет: социолингвистический подход // Социолингвистика. 2024. № 4 (20). С. 91–103. Национальный состав населения по муниципальным районам и городским округам // Итоги Всероссийской переписи населения. URL: https://14.rosstat.gov.ru/folder/179476 (дата обращения: 20.07.2024). Оценка численности населения Республики Саха (Якутия) на 1 января 2024 года. URL: https://14.rosstat.gov.ru/chisl_sostav (дата обращения: 20.07.2024). Беликов В.И., Крысин Л.П. Социолингвистика. М.: Рос. гос. гуманит. ун-т, 2001. 439 с. Иванова Н.И., Данилов И.А. Языковая дистрибуция городской повседневности: социолингвистическое измерение (по данным 2021 г.) // Новые исследования Тувы. 2023. № 4. С. 301–313.
Supplementary files
