Unified Consulting Service of the Federal Customs Service of Russia as the basis for customer-oriented administration of customs authorities

Мұқаба

Дәйексөз келтіру

Толық мәтін

Аннотация

The subject of the study is customs services, namely the implementation of a client-oriented approach in the provision of consulting services by customs authorities to the participants in foreign economic relations. The object of the study is the customs authorities and the customs services they provide. The purpose of the study is to form the principles of building and structure of the Unified Consulting Service of the Federal Customs Service of Russia, which allows not only to provide high-quality customs services to participants in foreign economic relations, but also to evaluate the performance indicators of customs authorities in this direction. The study pays special attention to the principles of work of customs authorities in the provision of information and consulting services for participants in foreign economic activity and problems arising during the implementation of these functions. The possibility of forming a special advisory service of the Federal Customs Service of Russia is being considered. The methodological basis of the study was a comparative analysis of the current system of appeals and complaints on the website of the Federal Customs Service of Russia and the proposed Unified Consulting Service, in particular, the fundamental principle of the transition from information to consulting services. The novelty of the research lies in substantiating the necessity and expediency of creating a Unified consulting Service of the Federal Customs Service of Russia and in forming the principles of its functioning. The study revealed a discrepancy in the approaches of customs authorities to the provision of services, the attitude towards them as a form of control, moreover, with the replacement of the concept of consulting, in fact, informing participants in foreign economic relations. It was also shown that the principles of the formation of consulting services are not presented systematically and in full, and their implementation is hindered not so much by the lack of regulatory regulation as by the attitude of customs officials to the administration process as a control function. The results of the study can be used by the country's legislature to amend regulatory legal acts on the regulation of customs services and customs authorities to bring relations with participants in foreign economic relations to a new level with an assessment of the quality of services provided. The article develops recommendations for the creation of a Unified Consulting Service of the Federal Customs Service of Russia, in particular, the principles of its formation and organizational structure are proposed, and the need for its creation is justified.

Авторлар туралы

Anna Bobrova

Email: ms.Bobrova_AV@mail.ru
ORCID iD: 0000-0002-9169-8971

Әдебиет тізімі

  1. Лобас Т.В., Макрусев В.В. Цифровая трансформация таможенного регулятора: теория, проблемы и международный опыт их решения // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2019. Т. 9. № 9-1. С. 65-79.
  2. Макрусев В.В. Особенности формирования и направления реализации концепции сервисно-ориентированного таможенного администрирования // Таможенное дело и внешнеэкономическая деятельность компаний. 2017. № 2 (3). С. 121-136.
  3. Курихин С.В. Типовая модель таможенных услуг в государственном секторе экономики // Вестник Российской таможенной академии. 2022. № 3 (60). С. 78-89.
  4. Курихин С.В. Влияние цифровизации услуг таможенных органов на обеспечение экономической безопасности Российской Федерации // Вестник Российской таможенной академии. 2022. № 4 (61). С. 40-53.
  5. Мешечкина Р.П., Ворона А.А. Цифровые ориентиры Федеральной таможенной службы – этап автоматической диспетчеризации // Вестник Белгородского университета кооперации, экономики и права. 2021. № 2 (87). С. 9-18.
  6. Desmal A.J., Hamid S. Exploration of the usability quality attributes of mobile government services: a literature review // PeerJ Computer Science. 2022. No. 8. Pp. e1026. doi.org/10.7717/peerj-cs.1026.
  7. Мешечкина Р.П., Ворона А.А., Воронова О.Н. Совершенствование таможенного контроля после выпуска товаров на основе цифровых технологий // Вестник Российской таможенной академии. 2022. № 3 (60). С. 34-44.
  8. Липатова Н.Г., Жеребен Е.В. Модель оптимизации взаимодействия таможенных, налоговых органов и участников внешнеэкономической деятельности при проведении таможенного контроля после выпуска товаров // Вестник Российской таможенной академии. 2021. № 2 (55). С. 45-52.
  9. Maiwada A.A., Oshionebo B. Internal Communication and Employee Relations Management for Effective Staff Performance in Nigeria Customs Service // Economit Journal Scientific Journal of Accountancy Management and Finance. 2024. No. 3(4). Pp. 230-242. doi.org/10.33258/economit.v3i4.1019.
  10. Rumengan A.E., Khaddafi M. The influence of remuneration, leadership, organizational culture, internal control, and management information systems on improving performance through job satisfac-tion as intervening variables at the Batam customs and excise main service office // International Journal of Economic Business Accounting Agriculture Management and Sharia Administration (IJEBAS). 2023. No. 3(6). Pp. 1937-1956. doi.org/10.54443/ijebas.v3i6.1263.
  11. Tampani F., Yustini T. Structural To Functional Transformation: Policy Evaluation at KWBC Sumbagtim in Customs and Excise Services // Jurnal Indonesia Sosial Teknologi. 2024. No. 5(01). Pp. 2628-2637. doi.org/10.59141/jist.v5i01.870.
  12. Grekov I.V., Aksenov, I.A., Afonin P.N., Gorshkov D.V. Model of digital transformation of customs services aimed at making customs control of goods sent by international mail more effective (with reference to medical drugs) // Siberian Journal of Life Sciences and Agriculture. 2023. No. 15(3). Pp. 458-474. doi.org/10.12731/2658-6649-2023-15-3-458-474.
  13. Al Khasabah M.A.I. The Impact of Knowledge Management on Improving the Quality of Customs Services in the Jordanian Customs Department: The Mediating Role of Organizational Learning // International Journal of Academic Research in Accounting Finance and Management Sciences. 2023. No. 13(4). doi.org/10.6007/ijarafms/v13-i4/20189.
  14. Аксенов И.А. Проблемы и перспективы цифровизации таможенных органов Российской Федерации // Вестник университета. 2022. № 10. С. 66-71.
  15. Argatov M.A., Desyatnichenko O.Yu. New Opportunities and New Challenges for Foreign Trade Participants Arising In the Process of Digitalization of the Electronic Document Management System of the Federal Customs Service of Russia // Administrative Consulting. 2023. Pp. 69-81. doi.org/10.22394/1726-1139-2023-11-69-81.
  16. Мешечкина Р.П., Ворона А.А. Перспективные направления развития таможенных органов на основе цифровых технологий и искусственного интеллекта // Вестник Белгородского университета кооперации, экономики и права. 2021. № 6 (91). С. 9-18.
  17. Липатова Н.Г. Комплексная модель использования механизмов автоматизации таможенных операций // Вестник Российской таможенной академии. 2021. № 3 (56). С. 104-115.
  18. Круглов В.С., Ермилов И.С., Толмачев М.Н. Цифровизация внешнеэкономической сферы // Вестник Поволжского государственного университета сервиса. Серия: Экономика. 2022. Т. 18. № 2 (69). С. 11-14.
  19. Муратов Р.А., Александров Д.Л. Взаимодействие Центров электронного декларирования и таможенных постов фактического контроля в условиях разделения документального и фактического таможенного контроля // Вестник Российской таможенной академии. 2022. № 2 (59). С. 81-90.
  20. Скиба В.Ю., Быков А.М. Внедрение цифровых технологий в институт таможенных платежей // Вестник Российской таможенной академии. 2022. № 2 (59). С. 42-51.
  21. Силаева В.В. Совершенствование организации работы таможенных органов с гражданами как условие повышения эффективности их деятельности // Финансовая жизнь. 2021. № 2. С. 32-36.

Қосымша файлдар

Қосымша файлдар
Әрекет
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».