Scientific Supervisor and Scientific Mentor: Updating Old Roles and Meanings

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

This article examines the development of the scientific mentoring institute in Russian universities. The authors assume that it should be based on scientific ideas about the content and features of the professional roles of a scientific supervisor and a scientific mentor. Despite all the similarities, these roles of research and teaching staff correspond to different functional areas of their activities with their own set of tasks, results, and features of interaction with students. The purpose of this article is to compare the professional roles of a scientific mentor and a scientific supervisor of undergraduate and graduate students for the purpose of updating the meaning of mentoring activities in the field of university research work. The subject of the analysis is the features of the professional role of a student's scientific mentor. Their presence substantiates the independent nature of mentoring activities and "legitimises" it in the role repertoire of research and teaching staff of universities. The empirical basis of the article is the materials of semi-structured interviews with research and teaching staff of Russian universities, conducted within the framework of an all-Russian study (n = 30, 2024). The interpretation of the empirical data is based on the theoretical provisions of the sociological theory of roles, the theory of social identity, the concept of professional morality and ethics. The study not only substantiates the differences in the functional content of professional roles and everyday practices of a supervisor and a mentor, but also reveals the paradoxes of the professional identification of supervisors and mentors, the moral and ethical dimension of their activities. It is shown that the features of the prescriptions, expectations and performance of their roles by supervisors and mentors are manifested in the degree of formality of their rights, duties and responsibilities, the level of individualisation and the nature of the temporal organisation of interactions with students. The practical significance of the results obtained is associated with the possibility of developing university programs to support mentors as key actors in involving students in the academic profession and university science. The role differences between a scientific mentor and a scientific supervisor allow us to further specify the management requirements for different types of professional activity of scientific and pedagogical workers, as well as optimize their resource support. The practical significance of the study for academic workers is to obtain grounds for self-assessment of their readiness for the professional role of a scientific mentor and to determine the areas of professional responsibility associated with this role.

About the authors

Polina A. Ambarova

Ural Federal University

Email: borges75@mail.ru
ORCID iD: 0000-0003-3613-4003
SPIN-code: 1351-6671
Doctor of Social Sciences, Professor of the Department of Sociology and Technology of Public and Municipal Administration Ural Federal University named after the First President of Russia B.N. Yeltsin, Yekaterinburg, Russia Ekaterinburg, Russia

Nina V. Shabrova

Ural Federal University

Email: n.v.shabrova@urfu.ru
ORCID iD: 0000-0002-5694-1040
SPIN-code: 9074-1730
Doctor of Sociology, Associate Professor of the Department of Sociology and Technology of Public Administration, Yeltsin UrFU, Ekaterinburg, Russia Ekaterinburg, Russia

Elena V. Kemmet

Ural Federal University

Email: elena.kemmet@urfu.ru
ORCID iD: 0000-0003-3967-8153
SPIN-code: 6369-2200
Senior Lecturer at the Department of Sociology and Technology of Public Administration, Yeltsin UrFU, Ekaterinburg, Russia Ekaterinburg, Russia

References

  1. Абрамов Р. Н., Быков А. В. Профессиональная этика как объект социологического исследования: между социологией морали и социологией профессий // Вестник РУДН. Социология. 2018. Т. 18. С. 747–764. № 4. doi: 10.22363/2313-2272-2018-18-4-747-764.
  2. Абрамов Р. Н., Груздев И. А., Терентьев Е. А. Рабочее время и ролевые напряжения сотрудников современного российского университета // Вопросы образования. 2017. № 1. С. 88–111. doi: 10.17323/1814-9545-2017-1-88-111; EDN: YHZCSN.
  3. Амбарова П. А., Шаброва Н. В. Институциональные модели научного наставничества над студентами российских вузов: организационно-управленческие аспекты // Университетское управление: практика и анализ. 2023. Т. 27. № 3. С. 5–16. doi: 10.15826/umpa.2023.03.019; EDN: SYZBBK.
  4. Артамонова М. В. Конфликт поколений: Университеты в поиске путей выхода из кризиса в условиях меняющегося мира // Межкультурный диалог и вызовы современности: другость и инаковость в своем и родном. Орел: Модуль-К, 2019. С. 396–403. EDN: KSSNIN.
  5. Горшков М. К., Шереги Ф. Э., Тюрина И. О. Воспроизводство специалистов интеллектуального труда: социологический анализ. М.: ФНИСЦ РАН, 2023. 383 с. doi: 10.19181/monogr.978-5-89697-413-0.2023; EDN: DMQCRN.
  6. Другова Е. А. Природа конфликта администраторов и научно-педагогических работников в российских университетах // Университетское управление: практика и анализ. 2018. Т. 22. № 2. С. 72–82. doi: 10.15826/umpa.2018.02.018; EDN: XOTLSX.
  7. Другова Е. А., Андраханов А. А. и др. Профессиональный рост молодого ученого: дефицитные ресурсы поддержки // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21. № 2. С. 144–154. doi: 10.15826/umpa.2017.02.028; EDN: YRORWF.
  8. Кон И. С. Социология личности. М.: Политиздат. 1967. 383 с. EDN: SXVMIR.
  9. Кочухова Е. С. Академическая профессия глазами преподавателей // Вопросы образования. 2020. № 2. С. 278–302. doi: 10.17323/1814-9545-2020-2-278-302; EDN: ONLAXW.
  10. Мкртчян Е. Р. Воспроизводство научно-педагогических кадров в вузах России как система: состояние, проблемы и перспективы функционирования. Волгоград: ВолИУ– ф-л РАНХиГС, 2018. 304 с. EDN: OQIXFM.
  11. Мухортова В. Н. Особенности социологического подхода к понятию «профессиональная идентичность» // Социум и власть. 2015. № 3. С. 9–13. EDN: UBFNAZ.
  12. Немировский В. Г., Невирко Д. Д. Социология человека: от классических к постнеклассическим подходам. М.: URSS; ЛКИ, 2008. 302 с. EDN: QOHVLZ.
  13. Парсонс Т. О структуре социального действия. М.: Академ. проект, 2002. 880 с.
  14. Пищик В. И., Гаврилова А. В., Сиврикова Н. В. Стили межпоколенного педагогического взаимодействия преподавателей и студентов разных поколенческих групп // Российский психологический журнал. 2016. Т. 13. № 3. С. 245–264. EDN: XDNJNN.
  15. Прокофьев А. В. Научное руководство и академическое наставничество // Ведомости прикладной этики. 2019. Вып. 53. С. 25–44. EDN: ZARELZ.
  16. Саморегуляция и прогнозирование социального поведения личности: диспозиционная концепция. М.: ЦСПиМ, 2013. 376 с. EDN: SWYNQU.
  17. Ронжина Н. В. Научное наставничество в процессе формирования универсальной компетенции «системное и критическое мышление» // Прогнозирование профессионального будущего молодежи в условиях цифровой экономики. Екатеринбург: РГППУ, 2020. С. 126–130. EDN: IXTFSU.
  18. Строгецкая Е. В., Бетигер И. Б. Вовлечение студентов в науку в фокусе социологического анализа // Дискурс. 2024. Т. 10. № 1. С. 56–72. doi: 10.32603/2412-8562-2024- 10-1-56-72; EDN: MCMEKD.
  19. Федоров A. А., Илалтдинова Е. Ю., Фролова С. В. «Конвенция поколений» в новом мире образования // Высшее образование в России. 2018. № 7. С. 28–39. doi: 10.31992/0869-3617-2018-27-7-28-38; EDN: XUAQOD.
  20. Шеремет Е. П. Мораль ученых и научный этос: ревизия концепций и новый подход // Социология науки и технологий. 2021. Т. 12. № 3. С. 110–127. doi: 10.24412/2079-0910-2021-3-110-127; EDN: IMCCLP.
  21. Шуклина Е. А., Певная М. В., Широкова Е. А. Адаптационный потенциал преподавателей «серебряного возраста» в условиях трансформации высшего образования // Образование и наука. 2020. Т. 22. № 1. С. 146–169. doi: 10.17853/1994-5639-2020-1-146-169; EDN: GPLSHG.
  22. Dolgaleva E. Emotional labour of university teachers in the context of academic capitalism: therapeutic ethos and communication norms and practices with students (case study of two universities) // Журнал исследований социальной политики. 2024. Т. 22. № 1. С. 79–90. doi: 10.17323/727-0634-2024-22-1-79-90.
  23. Maloshonok N., Terentev E. National barriers to the completion of doctoral programs at Russian universities // Higher Education. 2019. Vol. 77. No. 2. P. 195–211. doi: 10.1007/s10734-018-0267-9; EDN: ZKHPMY.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».