THE FEATURES OF ATTENTION DEVELOPMENT IN YOUNGER SCHOOLCHILDREN THROUGH THE MEANS OF ACTIVE GAMES
- Авторлар: Kuzekevich V.R.1, Rusakov A.A.1
-
Мекемелер:
- Irkutsk State University
- Шығарылым: № 1 (2025)
- Беттер: 66-72
- Бөлім: Physical education and professional physical training
- URL: https://bakhtiniada.ru/1994-4683/article/view/305002
- DOI: https://doi.org/10.5930/1994-4683-2025-66-72
- ID: 305002
Дәйексөз келтіру
Толық мәтін
Аннотация
The purpose of the study is to create and examine pedagogical conditions for the development of attention in younger schoolchildren through the means of physical games.
Research methods: analysis of scientific and methodological literature, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics.
Research results and conclusions. Complexes of physical games aimed at the predominant development of specific attention properties were developed, selected, and adapted, and underwent experimental verification in five general educational institutions with students of the 2nd grade. It has been proven that regular participation in physical games not only enhances motor skills and abilities but also contributes to more productive mental development. At the end of the experiment, the level of various attention characteristics among the younger schoolchildren in the experimental group was statistically higher.
Авторлар туралы
Vladimir Kuzekevich
Irkutsk State University
Email: irkrusakov@gmail.com
Irkutsk State University, Irkutsk
Aleksandr Rusakov
Irkutsk State University
Email: irkrusakov@yandex.ru
Әдебиет тізімі
- Алексеева Е. Н., Кецеров Г. А. Подвижные игры как средство повышения эффективности уроков физической культуры // Наука и образование сегодня. 2019. № 12 (47). С. 60–62. EDN: PKUOJQ.
- Икромов И. А. Методика проведения уроков физической культуры // Теория и практика современной науки. 2023. № 2 (92). С. 64–67. EDN: YREDXA.
- Курлов А. И. Подвижные игры на уроке физкультуры // Актуальные исследования. 2023. № 34 (164). С. 69–70. EDN: BRMYST.
- Коррекция и развитие социально-эмоциональной сферы детей путем использования традиционных подвижных и ролевых игр / Лысова А. М., Фоменко П. А., Скляренко А. В., Родионова А. Г. doi: 10.5281/zenodo.4672473 // Евразийское Научное Объединение. 2021. № 3-4 (73). С. 367–369. EDN: PZWAWT.
- Дигалова А. С. Подвижные игры на уроках физической культуры // Актуальные исследования. 2024. № 2-3 (184). С. 69–70. EDN: RZNOXA.
- Горбатовская М. Д. Развитие памяти у детей с ФФНР дошкольного возраста // Евразийский союз ученых. 2018. № 4-5 (49). С. 36–37. EDN: XPIGTZ.
- Шаркова Н. И. Подвижные игры как метод воспитания ребенка // Педагогическая наука и практика. 2019. № 2 (24). С. 136–139. EDN: JVTPDG.
- Кузекевич В. Р., Русаков А. А. Подвижные игры как форма обучения младших школьников правилам безопасного поведения на уроках физической культуры. doi: 10.34835/issn.2308-1961.2023.03.p251-255 // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2023. № 3 (217). С. 251–254. EDN: FMGCEL.
- Роль подвижных игр в развитии детей дошкольного возраста / Носов С. А., Хайменова В. В., Алдошина Е. А., Воротынцев Ю. И., Соломко В. А. doi: 10.58224/2687-0428-2024-6-3-297-304 // Обзор педагогических исследований. 2024. Т. 6, № 3. С. 297–304. EDN: IGLPAN.
- Кузекевич В. Р., Русаков А. А. Развивающие подвижные игры интеллектуальной направленности. Иркутск : Аспринт, 2023. 246 с.
Қосымша файлдар
