INTEGRATION OF PSYCHOLOGICAL AND PHYSIOLOGICAL APPROACHES IN TRAINING
- Authors: Savelyeva O.V.1, Surkova D.R.2, Berezhnik Y.Y.3
-
Affiliations:
- Samara State University of Economics
- Samara State Medical University
- Issue: No 1 (2025)
- Pages: 300-306
- Section: General psychology, personality psychology, history of psychology
- URL: https://bakhtiniada.ru/1994-4683/article/view/305033
- DOI: https://doi.org/10.5930/1994-4683-2025-300-306
- ID: 305033
Cite item
Full Text
Abstract
Research methods. The study employed theoretical research methods, surveys, analysis of literary data, J. Taylor's "Measurement of Anxiety Level," adapted by V. G. Norikadze; T. Holmes and R. Rahe's "Stress Resistance and Stress Adaptation"; and the symptomatic questionnaire by A. Volkov and N. Vodopyanova "Well-being in Extreme Situations."
Research results. In the assessment and correction of mental disorders, key factors were identified, and prevailing sources of stress were examined, along with methods for measuring stress resilience in athletes. The authors indicated that the results of the indicators cannot be considered as manometric, as different individuals may respond differently to the same situation due to varying physiological systems.
Conclusions were drawn that the integration of psychological and physiological approaches in athlete training optimizes outcomes. The use of a wide range of psychological tools and techniques, tailored to the individual characteristics and psychosomatic nature of each athlete, directly influences the development of personal qualities necessary for overcoming anxiety and stress in sports competitions.
About the authors
Olga Viktorovna Savelyeva
Samara State University of Economics
Dina Rasimovna Surkova
Samara State Medical University
Yulia Yur'evna Berezhnik
References
- Горин К. Ю. Психологические особенности личности как один из важнейших факторов при организации занятий по физической подготовке. doi: 10.34835/issn.2308-1961.2023.01.p566-568 // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2023. № 1 (215). С. 566–568. EDN: QAKZPP.
- Применение средств физической культуры для профилактики эмоционального выгорания у преподавателей вуза / Илькевич Т. Г., Илькевич К. Б., Болдов А. С., Климова Л. Ю. // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2024. № 6 (232). С. 306–310. EDN: ISZCDL.
- Формирование эмоциональной устойчивости у студентов технических вузов / Николаева И. В., Васельцова И. А., Агеев С. Л., Гордеев А. А. // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2024. № 8 (234). С. 293–297. EDN: ZQRTBF.
- Савельева О. В., Данилова А.М., Воронин А.Д. Проблема гармонизации физического и психического здоровья человека. doi: 10.34835/issn.2308-1961.2022.10.p555-559 // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2022. № 10 (212). С. 555–559. EDN: LVKXKF.
- Алексина А. О., Плиев Д. А. Положительное влияние спорта на психологическое здоровье человека. doi: 10.46554/OlymPlus.2022.2(15).pp.26 // OlymPlus. Гуманитарная версия. 2022. № 2 (15). С. 26–29. EDN: PJZPMC.
- Балькова Д. В., Савельева О. В. Влияние физической активности на стрессоустойчивость студентов // Скиф. Вопросы студенческой науки. 2020. № 4 (44). С. 58–62. EDN: YHULVA.
- Иванова Л. А., Казакова О. А., Селезнев А. А. Психолого-педагогические технологии в подготовке спортсменов (на примере женских спортивных команд по футболу в вузах) // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2017. № 3 (145). С. 271–277. EDN: YJCOKZ.
- Николаева И. В., Челюканова А. И. Занятия физическими упражнениями как важный фактор психологического здоровья. doi: 10.18411/trnio-02-2023-82 // Тенденции развития науки и образования. 2023. № 94-2. С. 91–93. EDN: IIYJKR.
- Колмыкова А. А., Савельева О. В. Влияние физической культуры на психологическое благополучие и качество жизни. doi: 10.18411/trnio-05-2024-597 // Тенденции развития науки и образования. 2024. № 109-12. С. 14–17. EDN: OVCNPD.
- Ященко Е. Ф., Слотина Т. В., Кедич С. И. Эмоциональная устойчивость и ее ресурсы у работающей молодежи. doi: 10.24158/spp.2023.11.10// Общество: социология, психология, педагогика. 2023. № 11 (115). С. 84–89. EDN: UFAWTQ.
Supplementary files
