INNOVATIVE DIGITAL TOOLS FOR ASSESSING THE COMPETENCIES OF STUDENTS OF THE FACULTY OF PHYSICAL EDUCATION
- Authors: Osipenko E.A.1, Zheng R.1,2
-
Affiliations:
- Francisk Skorina Gomel State University
- Issue: No 1 (2025)
- Pages: 104-110
- Section: Physical education and professional physical training
- URL: https://bakhtiniada.ru/1994-4683/article/view/305007
- DOI: https://doi.org/10.5930/1994-4683-2025-104-110
- ID: 305007
Cite item
Full Text
Abstract
Research methods and organization. The study was conducted on the basis of the Department of Theory and Methodology of the State University named after F. Skorina (Gomel, Belarus) with the participation of 150 students majoring in "Physical Culture" and "Sports and Pedagogical Activities." The main focus was on the development of a theoretical model aimed at comprehensive improvement of the educational process. The model encompasses all aspects, from the implementation of digital tools to the personalization of learning.
Research results indicate that the use of digital products enhances the objectivity and accuracy of assessments by minimizing subjective factors. Interactive elements and gamification contribute to increased student motivation, making the learning process more engaging. The automation of assessment saves teachers' time and improves the overall efficiency of the educational process. Digital tools possess high adaptability, allowing for the personalization of learning to meet individual student needs, thereby improving material retention and competency development. The transparency and accessibility of data enhance feedback and monitoring of academic performance.
Conclusions. The use of digital products contributes to the creation of a more effective and motivating educational environment, thereby improving the quality of education.
About the authors
Ekaterina Aleksandrovna Osipenko
Francisk Skorina Gomel State University
Ruixue Zheng
Francisk Skorina Gomel State University;
References
- Массовые образовательные онлайн-курсы – новая цифровая образовательная среда / В. К. Винник, Е. В. Тарасова, А. А. Воронкова, И. А. Павлова. doi: 10.17513/snt.38798 // Современные наукоемкие технологии. 2021. № 8. С. 170–175. EDN: FNDGCK.
- Стеценко Н. В., Широбакина Е. А. Цифровизация в сфере физической культуры и спорта: состояние вопроса // Наука и спорт: современные тенденции. 2019. Т. 22, № 1. С. 35–40. EDN: ZAIXPV.
- Петров П. К. Цифровые тренды в сфере физической культуры и спорта // Теория и практика физической культуры. 2021. № 12. С. 6–8. EDN: ZWSPKH.
- Карпова И. А., Шилько В. Г., Капилевич Л. В. Организация физкультурно-оздоровительной деятельности на вахтовых предприятиях Сибири с использованием цифровых дистанционных технологий // Теория и практика физической культуры. 2021. № 11. С. 32–34. EDN: IRYNDU.
- Осипенко Е. А. Использование интерактивной платформы Kahoot для повышения мотивации и критического мышления студентов факультета физической культуры // Актуальные вопросы научно-методической и учебно-организационной работы: традиционные ценности и инновационные технологии в образовании как фактор прогрессивного развития общества : сб. материалов Республиканской науч.-методич. конф. Гомель, 2024. С. 308–310. EDN: QKWFUN.
- Сафиуллин М. Р., Закирова В. Г., Смольникова Е. В. Цифровые инструменты подготовки менеджеров в информационной среде вуза: опыт цифровой трансформации Казанского Федерального университета // Вестник НЦ БЖД. 2022. № 4 (54). С. 120–133. EDN: MRIGPH.
- Приоритеты и модели цифровизации педагогического образования. Казань : Изд-во Казанского ун-та, 2022. 116 с.
- Залесский М. Л., Винник В. К. Эффективность применения цифровых технологий в образовательном процессе вуза. URL: https://s.science-education.ru/pdf/2023/3/32638.pdf (дата обращения: 08.10.2024).
Supplementary files
