Phenomenon of self-learning to read in preschool age

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The introductory part of the article provides historical information about the origin and development of types of reading and readers in Russia. The main part describes the experience of children self-learning to read in the conditions of different social groups families in the past and present. The results of survey methods, questionnaires, and comparative analysis of materials used in the study of the problem of self-learning to read are shown. The opinion of scientific psychologists (D.B. Elkonin) and methodist (M.R. Lviv) on self-learning to read in preschool age is expressed. In the process of studying the methodic phenomenon of self-learning to read, the pedagogical conditions necessary for the implementation of the desired result are developed and generalized. We emphasize the importance of the theory of developing the correct reading activity of professor N.N. Svetlovskaya for the professional organization of learning to work with a book in kindergarten. The conclusions reflect a pedagogical pattern: knowledge of the age capabilities of preschoolers contributes to the correct choice of types of reading activity, which should be combined with the game as the leading children’s activity, as well as with methods and techniques of work on the general and speech development of the child. In summary, the problem of further research of the topic is named.

About the authors

G. M. Pervova

Derzhavin Tambov State University

Email: gmp47@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0002-5777-2832

Doctor of Pedagogy, Professor, Professor of Theory and Methods of Pre-School and Elementary Education Department, Honored Worker of Higher Vocational Education of Russian Federation

33 Internatsionalnaya St., Tambov 392000, Russian Federation

E. A. Semenova

Derzhavin Tambov State University

Author for correspondence.
Email: zhozhka888@mail.ru
ORCID iD: 0000-0003-2168-4205

Post-Graduate Student, Theory and Methods of Pre-School and Elementary Education Department

33 Internatsionalnaya St., Tambov 392000, Russian Federation

References

  1. Babushkina A.P. Istoriya russkoy detskoy literatury [History of Russian children’s literature]. Moscow, 1948, 480 p. (In Russian).
  2. Vasilyeva M.S., Sorotskaya O.N., Omorokova M.I. et al. Aktual’nyye problemy metodiki obucheniya chteniyu v nachal’nykh klassakh [Actual Problems of Methods of Teaching Reading in Primary Grades]. Moscow, Pedago-gika Publ., 1977, 216 p. (In Russian).
  3. Aksakov S.T. Posledovatel’nyye vospominaniya [Sequential Memories]. In: Aksakov S.T. Detskiye gody Bagrova-vnuka [Childhood Years of Bagrov-Grandson]. Moscow, “Sovetskaya Rossiya” Publ., 1977, pp. 22-28. (In Russian).
  4. Shergin B.V. Pomorskiye byli i skazaniya [Pomor true story and legends]. In: Shergin B.V., Pisakhov S.G. Skazy i skazki [Tales and Fairy Tales]. Moscow, Sovremennik Publ., 1985, pp. 6-185. (In Russian).
  5. Chukovskiy E. Pro Deda [About Grandfather]. Vospominaniya o Korneye Chukovskom [Memories of Korney Chukovsky]. Moscow, Sovetskiy pisatel’ Publ., 1983. (In Russian).
  6. Makeyeva S.G., Zamankova N.N. Obucheniye gramote v sem’ye [Learning to read and write in the family]. Nachal’naya shkola [Primary School], 2003, no. 7, pp. 17-27. (In Russian).
  7. Pervova G.M. Esli doshkol’niki zakhoteli nauchit’sya chitat’… [If preschoolers wanted to learn to read...]. Prak-tika upravleniya DOU [Practice of Preschool Educational Institution Management], 2017, no. 4, pp. 13-18. (In Russian).
  8. Elkonin D.B. Kak uchit’ detey chitat’ [How to Teach Children to Read]. Moscow, Znaniye Publ., 1976, 64 p. (In Russian).
  9. Ushinskiy K.D. Rodnoye slovo: Kniga dlya detey i roditeley [Mother Word: Book for Children and Parents]. Novosibirsk, Mangazeya, Detskaya literatura Publ., 1997, 456 p. (In Russian).
  10. Lvov M.R. Rebenok sam uchitsya chitat’ [The child learns to read himself]. Nachal’naya shkola [Primary School], 1990, no. 4, pp. 59-62. (In Russian).
  11. Svetlovskaya N.N. Osnovy nauki o chitatele: teoriya formirovaniya pravil’noy chitatel’skoy deyatel’nosti [Fun-damentals of Reader Science: Theory of Developing Correct Reading Activity]. Moscow, Magistr Publ., 1993, 180 p. (In Russian).

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».