THE DEVELOPMENT OF COORDINATION ABILITIES OF MENTALLY RETARDED CHILDREN 9-11 YEARS OLD BY MEANS OF PHYSICAL EDUCATION

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

At the present time, in the era of automation, people’s motor activity has significantly decreased. In a constantly deteriorating environment, this leads to a significant deterioration in physical development and various diseases. This especially affects children with disabilities. According to the statistics of the Ministry of Health, in our country now up to 70% of children with disabilities in the state of health are born. Therefore, special attention deserves the physical education of children of primary school age, when the motor base is laid, the motivation for practicing physical culture and sports is formed. Junior school age is the period in which the future member of society learns basic motor skills and skills, in the formation of which a significant role is played by coordination abilities. The development of coordination abilities in junior school age is an important part of the process of physical education in school. Developing the coordination abilities of children of different nosological groups, we form a “school of movements”, which in the future will help with less effort to learn complex motor actions and learn new skills. Well-developed coordination capabilities are a fertile ground for the development of other physical qualities (strength, speed, endurance, etc.). An important factor is a properly constructed educational process for physical education for children of younger school age with mental or physical disabilities, restrictions. Teachers for physical education should take into account the methodical recommendations on sex, age, severity of the disease, the peculiarities of the psychic and emotional-volitional sphere of children. Formation of the need for motor activity, systematic training by physical education (exercises) and the implementation of a healthy lifestyle is one of the main tasks of adaptive physical education. In the process of physical education in primary school children of different nosological groups, primary attention is paid to the problems of correction of the primary defect, concomitant diseases and secondary deviations, the development of compensatory mechanisms for the realization of vital activity. The above provisions became real prerequisites, in which the method of developing the coordination abilities of mentally retarded children of primary school age by means of physical education was subsequently developed theoretically and experimentally. Various physical exercises included in the experimental method, variation of methods, methodological methods, and conditions for organizing classes are aimed at correcting the mentally retarded child and his potential opportunities. The appropriate selection of physical exercises allows you to selectively address both general and specific problems. Such natural kinds of exercises such as walking, running, jumping, throwing, ball exercises and others contribute to the development of motor qualities and the prevention of secondary disorders, correction of sensory and mental disorders.

About the authors

V. B. Boldyreva

Tambov State University named after G.R. Derzhavin

Email: ver.bor.bold@mail.ru

A. Y. Keyno

Tambov State University named after G.R. Derzhavin

Email: keino@tsu.tmb.ru

P. M. Gritskov

Tambov State University named after G.R. Derzhavin

Email: gritskov1@yandex.ru

References

  1. Болдырева В.Б. Исследование влияния средств баскетбола на двигательные способностей умственно отсталых детей 13-14 лет // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2008. № 6. С. 45-48.
  2. Болдырева В.Б. Развитие координационных способностей у детей с умственной отсталостью на занятиях баскетболом // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2009. Вып. 2 (70). С. 267-271.
  3. Дмитриев А.А. Развитие и коррекция двигательной сферы детей с интеллектуальными нарушениями. Красноярск: РИО КГПУ, 2002. 320 с.
  4. Бернштейн Н.А. О ловкости и ее развитии. М.: ФиС, 1991. 288 с.
  5. Курамшин Ю.Ф. Теория и методика физической культуры. М.: Сов. спорт, 2004. 457 с.
  6. Шапкова Л.В. Частные методики адаптивной физической культуры. М.: Сов. спорт, 2004. 464 с.
  7. Шипицына Л.М. «Необучаемый» ребенок в семье и обществе. М.: Речь СиБ, 2005. 474 с.
  8. Черник Е.С. Физическая культура во вспомогательной школе. М.: Учеб. лит., 1997. 320 с.
  9. Лях В.И. Тесты в физическом воспитании школьников. М.: Изд-во АСТ, 1998. 272 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».