Sustainability of the high school teaching profession in Russia: case study amid the COVID–19 pandemic
- Authors: Popov D.S.1, Grigoryeva E.A.1, Shestakova D.A.1
-
Affiliations:
- Institute of Sociology of the FCTAS RAS
- Issue: Vol 27, No 3 (2024)
- Pages: 196-215
- Section: Sociology of Professions
- URL: https://bakhtiniada.ru/1029-8053/article/view/273700
- DOI: https://doi.org/10.31119/jssa.2024.27.3.7
- EDN: https://elibrary.ru/ICOCWO
- ID: 273700
Cite item
Full Text
Abstract
About the authors
Dmitry S. Popov
Institute of Sociology of the FCTAS RAS
Email: dmtrppv@gmail.com
ORCID iD: 0000-0001-5706-5452
SPIN-code: 3433-2670
ResearcherId: M-5175-2016
Center for Sociology of Science and Education, Leading Researcher Moscow, Russia
Ekaterina A. Grigoryeva
Institute of Sociology of the FCTAS RAS
Email: yreewda@gmail.com
ORCID iD: 0000-0002-0313-3437
SPIN-code: 8692-0489
Junior Research Fellow Moscow, Russia
Daria A. Shestakova
Institute of Sociology of the FCTAS RAS
Email: shestakova.darya@mail.ru
SPIN-code: 8858-4166
postgraduate student Moscow, Russia
References
- Абрамов Р.Н., Быков А.В. (2021) Мир профессий в контексте труда и занятости: пандемическое и цифровое вертиго. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 3: 4–20. https://doi.org/10.14515/monitoring.2021.3.2001.
- Абрамов Р.Н., Груздев И.А., Захарова У.С., Терентьев Е.А. (2021) Преподаватели российских вузов в условиях пандемийной цифровизации: между автономией и контролем. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 3: 134–154. https://doi.org/10.14515/monitoring.2021.3.1985.
- Бекова С.К., Терентьев Е.А., Малошонок Н.Г. (2021) Образовательное неравенство в условиях пандемии COVID-19: связь социально-экономического положения семьи и опыта дистанционного обучения студентов. Вопросы образования, 1: 74–92. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2021-1-74-92.
- Бердяев Н.А. (1909) Философская истина и интеллигентская правда. Вехи. Сборник статей о русской интеллигенции. М.: Типография Саблина.
- Бурдьё П., Пассрон Ж.-К. (2007) Воспроизводство: элементы теории системы образования. М.: Просвещение.
- Воробьева И.В. (2014) Престиж профессии учителя. Вестник РГГУ. Серия «Философия. Социология. Искусствоведение», 4: 247–254.
- Гудков Л.Д., Дубин Б.В. (2009) Интеллигенция. Заметки о литературно-политических иллюзиях. М.: Изд-во Ивана Лимбаха.
- Кузьминов Я.И., Фрумин И.Д., Захаров А.Б. (2011) Российская школа: альтернатива модернизации сверху. Вопросы образования, 3: 5–54.
- Оборин М.С. (2020) Влияние пандемии COVID-19 на образовательный процесс. Сервис в России и за рубежом, 14(5): 153–163.
- Парабучев А.И. (2005) Учитель в эпоху общественных трансформаций — к автопортрету профессии. Вопросы образования, 4: 246–259.
- Парсонс Т. (1998) Система современных обществ. М.: Аспект Пресс.
- Петракова А.В., Канонир Т.Н., Куликова А.А., Орел Е.А. (2021) Особенности психологического стресса у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID–19. Вопросы образования, 1: 93–1141..
- Петракова А.В., Канонир Т.Н., Куликова А.А. (2021) Особенности психологического стресса у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID–19. Вопросы образования, 1: 93–114.
- Покровский Н.Е. (1999) Прощай, интеллигенция. На перепутье (Новые Вехи). М.: Логос.
- Попов Д.С., Стрельникова А.В., Григорьева Е.А. (2022) Цифровизация российской средней школы: отдача и факторы риска. Мир России, 31(2): 26–502.
- Попов Д.С., Стрельникова А.В., Григорьева Е.А. (2023) Учителя в условиях «кризисной цифровизации»: на пороге «нового луддизма»? Социологический журнал, 1: 55–771.
- Хагуров Т.А., Остапенко А.А. (2014) Реформа образованиями глазами учителей и преподавателей. Социологические исследования, 11: 103–1073.
- Agasisti T., Gil-Izquierdo M., Won Han S. (2020) ICT use at home for school-related tasks: what is the effect on a student’s achievement? Empirical evidence from OECD PISA data. Education Economics, 28(6): 601–620.
- Akkermans J., Richardson J., Kraimer M.L. (2020) The Covid–19 crisis as a career shock: Implications for careers and vocational behavior. Journal of Vocational Behavior, 119, Article 103434.
- Arnup J., Bowles T. (2016) Should I stay or should I go? Resilience as a protective factor for teachers’ intention to leave the teaching profession. Australian Journal of Education, 60(3): 229–244.
- Beltman S., Mansfield C., Price A. (2011) Thriving not just surviving: A review of research on teacher resilience. Educational Research Review, 6(3): 185–207. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2011.09.001.
- Biagi F., Loi M. (2013) Measuring ICT Use and Learning Outcomes: evidence from recent econometric studies. European Journal of Education, 48(1): 28–42.
- Collie R.J. et al. (2020) Adaptability among science teachers in schools: A multi-nation examination of its role in school outcomes. Teaching and Teacher Education, 95, Article 103434.
- Collie R.J., Martin A.J. (2016) Adaptability: An important capacity for effective teachers. Educational Practice and Theory, 38(1): 27–39.
- Durkheim E. (1958) Professional Ethics and Civic Morals. Bristol: Burleigh Press.
- Gu Q., Day C. (2013) Challenges to teacher resilience: conditions count. British Educational Research Journal, 39(1): 22–44.
- Mayer K. (2003) The sociology of the life course and lifespan psychology: diverging or converging pathways. In: Staudinger U.M., Lindenberger U. (eds.) Understanding human development: dialogues with lifespan psychology. N.Y.: Springer: 463–483.
- Parsons S.A. et al. (2011) The case for adaptability as an aspect of reading teacher effectiveness. Voices from the Middle, 19(1): 19–23.
- Pettersson F. (2021) Understanding digitalization and educational change in school by means of activity theory and the levels of learning concept. Education and Information Technologies, 26: 187–204.
Supplementary files
