LINGUISTIC AND SEMANTIC MARKERS OF DESTRUCTIVE COMMUNICATIVE BEHAVIOR OF ADOLESCENTS IN SOCIAL NETWORKS
- Авторлар: Nikishina V.B1, Vishnevskaya A.A1, Gorbacheva A.S1, Petrash E.A1, Karpenko A.S1,2
-
Мекемелер:
- Pirogov Russian National Research Medical University
- Head of the Department of General and Social Psychology MGIMO Russian Ministry of Foreign Affairs
- Шығарылым: Том 46, № 6 (2025)
- Беттер: 46-56
- Бөлім: Psychology and the internet
- URL: https://bakhtiniada.ru/0205-9592/article/view/361736
- DOI: https://doi.org/10.7868/S3034577X25060056
- ID: 361736
Дәйексөз келтіру
Аннотация
Авторлар туралы
V. Nikishina
Pirogov Russian National Research Medical University
Email: vbnikishina@mail.ru
Doctor of Psychological Sciences, Professor, Head of the Department of Clinical Psychology at the Institute of Clinical Psychology and Social Work Moscow, Russian Federation
A. Vishnevskaya
Pirogov Russian National Research Medical University
Email: rewvish@yandex.ru
Master’s degree student in the field of 37.04.01 “Psychology” Moscow, Russian Federation
A. Gorbacheva
Pirogov Russian National Research Medical University
Email: gorbacheva_as@rsmu.ru
Director of the Centre for Educational Programms Implementation of the Institute of Clinical Psychology and Social Work Moscow, Russian Federation
E. Petrash
Pirogov Russian National Research Medical University
Email: petrash@mail.ru
Doctor of Psychological Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Clinical Psychology at the Institute of Clinical Psychology and Social Work Moscow, Russian Federation
A. Karpenko
Pirogov Russian National Research Medical University; Head of the Department of General and Social Psychology MGIMO Russian Ministry of Foreign Affairs
Email: a.karpenko@odin.mgimo.ru
Doctor of Psychology, Professor, Honored Scientist of the Russian Federation Moscow, Russian Federation
Әдебиет тізімі
- Бикен Н.С. Типы коммуникативного поведения российских интернет-пользователей // Фундаментальные и прикладные исследования в современном мире. 2014. Т. 3. № 8. С. 72–75.
- Булаев Д.Ю. Психологические особенности коммуникации и агрессивного поведения подростков в онлайн-пространстве // Изв. Волгогр. гос. пед. ун-та. 2024. № 1(184). С. 85–91.
- Зимняя И.А. Лингвопсихология речевой деятельности. М.: Моск. психол.-соц. ин-т; Воронеж: МОДЭК, 2001. 432 с. (Серия “Психологи Отечества”)
- Козырева М.М. Обсценная лексика в речи образованных носителей английского и русского языков: функционально-прагматический аспект: дис. … канд. филол. наук. Москва, 2013.
- Леньков С.Л. Специфика деструктивной киберагрессии в образовательной среде // Ярославский педагогический вестник. 2020. № 4(115). С. 107–117.
- Никишина В.Б., Петраш Е.А., Моргун А.Н., Запесоцкая И.В. Трансформация параметров сообщений молодежи в социальных сетях // Психологический журнал. 2020. Т. 41. № 4. С. 78–91.
- Никишина В.Б., Петраш Е.А., Запесоцкая И.В. Лингвосемантические характеристики коммуникативного поведения молодежи в социальных сетях // Психологический журнал. 2017. Т. 38. № 5.
- Прохоров Ю.Е., Стернин И.А. Русские: коммуникативное поведение. М.: Флинта, 2006. 238 с.
- Солдатова Г.У., Рассказова Е.И., Чигарькова С.В. Виды киберагрессии: опыт подростков и молодежи // Национальный психологический журн. 2020. № 2(38).
- Юдеева Т.В. Мотивация деструктивного коммуникативного поведения подростков в социальных сетях // МНИЖ. 2022. № 2–2(116).
- de Lenne O., Eggermont S., Vandenbosch L. Researching the Malleability Narrative on Professional Ideals: The Role of Internal Attribution in the Relations Between Media and Adolescents’ Well-Being // Communication Studies. 2022. V. 73. № 5–6. P. 527–543.
- Fichman P., Rathi M. The impact of culture on online toxic disinhibition: Trolling in India and the USA // Proceedings of the 55th Hawaii International Conference on System Sciences. 2022. P. 2890–2897.
- Kircaburun K., Alhabash S., Tosuntaş Ş.B. et al. Uses and Gratifications of Problematic Social Media Use Among University Students: A Simultaneous Examination of the Big Five of Personality Traits, Social Media Platforms, and Social Media Use Motives // Int J Ment Health Addiction. 2020. V. 18. P. 525–547.
- Lapidot-Lefler N., Barak A. Effects of anonymity, invisibility, and lack of eye-contact on toxic online disinhibition // Computers in Human Behavior. 2012. V. 28. № 2. P. 434–443.
- Melina A. Throwala, Mark D. Griffiths, Mike Rennoldson, Daria J. Kuss. Motivational processes and dysfunctional mechanisms of social media use among adolescents: A qualitative focus group study // Computers in Human Behavior. 2018.
- Nassen L., Karsay K., Vandenbosch L., Schreurs L. Exploring Adolescents’ Social Media Connection and Disconnection: A Latent Class Approach // Media and Communication. 2024. V. 12.
- Nitschinsk L., Tobin S.J., Vanman E.J. The Disinhibiting Effects of Anonymity Increase Online Trolling // Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2022. V. 25. № 6. P. 377–383.
- Rousseau A., Frison E., Eggermont S. The reciprocal relations between facebook relationship maintenance behaviors and adolescents’ closeness to friends // J Adolesc. 2019. V. 76. P. 173–184.
- Suler J. The online disinhibition effect // Cyberpsychol Behav. 2004. V. 7. № 3. P. 321–326.
- Vranken I., Devos S., Vandenbosch L. Counter-Stereotypical Career-Related Media Content and Adolescents’ Professional Sexism: A Longitudinal Study of Woman Boss Television Series and Social Media Posts // Sex Roles. 2023. V. 89. P. 288–310.
Қосымша файлдар

