Pathopsychological Characteristics of Adaptability of Students of Lugansk State Pedagogical University in Conditions of Prolonged Stress
- Авторлар: Suvorova-Grigorovich A.A.1
-
Мекемелер:
- Lugansk State Pedagogical University
- Шығарылым: № 94 (2025)
- Беттер: 83-92
- Бөлім: Legal psychology and psychology of security
- URL: https://bakhtiniada.ru/0132-182X/article/view/353172
- DOI: https://doi.org/10.25016/2782-652X-2025-0-94-83-92
- ID: 353172
Дәйексөз келтіру
Толық мәтін
Аннотация
Relevance. A high level of adaptation of students of higher educational institutions is required to ensure academic success, actively establish and maintain social ties, form new and expand previously acquired competencies. In addition to the standard requirements imposed by the environment on students of higher educational institutions, there are additional factors in the territory of the Lugansk People’s Republic that affect the effectiveness of social adaptation. This is primarily the formation of personality (the development of higher mental functions) in the context of two phases of active military conflict with a break for a frozen one. According to our research, the main factors contributing to the development of post-traumatic stress disorder among children and adolescents in the Lugansk People’s Republic include extreme stressors such as combat exposure, terrorist attacks, anticipation of further attacks, sudden death or severe injury of a relative or close friend, and witnessing serious injury or violent death.
Intention. To assess the pathopsychological characteristics of adaptability of students of Lugansk State Pedagogical University under conditions of prolonged stress.
Methodology. We have examined 124 students of Lugansk State Pedagogical University using a Multi-level Personality Questionnaire «Adaptability». The scales of the 2nd, 3rd and 4th levels were used to assess the condition of students. The indicators were evaluated on the following scales: maladaptation disorders, asthenic reactions and conditions, psychotic reactions and conditions, personal adaptive potential, behavioral regulation, communicative potential, moral normativity. All female subjects, aged 17 to 39 years, are undergraduate students of 1-4 courses or graduate students of 1-2 full-time courses.
Results and discussion. According to the testing results, two-thirds of the students demonstrated a low level of personal adaptive potential. Nearly half had a low level of behavioral regulation, and more than one-third showed low communicative potential. Over a quarter of the students exhibited pronounced maladaptive disturbances, while more than half had moderate adaptive issues. The prevalence of pronounced psychotic reactions and states was significantly lower than that of asthenic reactions (6.46% and 27.42%, respectively). In the moderately expressed range, psychotic reactions and states were more prevalent than asthenic ones (74.19% and 56.45%, respectively). The structure of personal adaptive potential and maladaptive disturbances varied across different years of study.
Conclusion. Given the results, it is necessary to develop psycho-pedagogical conditions for the harmonious development of students’ personal qualities in a prolonged stress environment, with the aim of fostering psychologically resilient individuals capable of withstanding contemporary social and political challenges.
Авторлар туралы
A. Suvorova-Grigorovich
Lugansk State Pedagogical University
Хат алмасуға жауапты Автор.
Email: grigorovichaa@mail.ru
ORCID iD: 0000-0002-9843-9286
PhD. Med. Sci., Associate Prof., department of defectology and psychological correction 2, Oboronnaya Str., Lugansk, LNR, 291011, Russia
Әдебиет тізімі
- Авдеева Е.А. Способность к адаптации первокурсников как мера сохранения их здоровья // Педагогика и психология: проблемы развития мышления. Развитие личности в изменяющихся условиях : мат-лы IV Всеросс. науч.-практ. конф. с межд. участием. Красноярск: ФГБОУ ВО "Сибирский государственный университет науки и технологий имени академика М.Ф. Решетнева", 2019. С. 10-15. URL: https://www.elibrary.ru/ item.asp?id=41359560 (дата обращения: 11.11.2024).
- Валиуллина Е.В. Психологические особенности адаптивности и конфликтности студентов первого курса вуза // Вестник общественных и гуманитарных наук. 2020. Т. 1, No 2. С. 51-54. URL: https://hssb.elpub.ru/jour/ article/view/9 (дата обращения: 11.11.2024).
- Кожокина О.М., Ахмадиева И.П., Лесных М.В. Исследование уровня коммуникативных способностей и личностного адаптивного потенциала студентов // Электронный научный журнал. 2017. No 2-1(17). С. 4851. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?edn=yibsqr (дата обращения: 11.11.2024).
- Многоуровневый личностный опросник "Адаптивность" (МЛО-АМ) А.Г. Маклакова и С.В. Чермянина // Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Уч. пособие / ред. и сост. Д.Я. Райгородский. Самара: Изд. дом "БАХРАХ-М", 2006. С. 549- 672. URL: https://h.fractr.xyz/file/828668/ (дата обращения: 11.11.2024).
- Орлова С.И. Анализ результатов диагностики адаптации студентов-первокурсников технического профиля Самарского университета // Вестник педагогических наук. 2024. No 4. С. 275-279. doi: 10.62257/26871661-2024-4-275-279.
- Петруня О.М., Суворова-Григорович А.А. О распространенности и признаках адаптационных расстройств у студентов высших учебных заведений // Вестник Луганского государственного педагогического университета. Серия 1. Педагогические науки. Образование. 2023. No 4(109). С. 81-86. URL: https://www.elibrary.ru/ item.asp?id=59938161 (дата обращения: 11.11.2024).
- Резазадех З., Баянова Л.Ф. Обусловленность психических состояний моральной нормативностью // Психологические исследования. 2017. Т. 10, No 53. С. 3-10. URL: https://www.researchgate.net/publication/367772144_ Obuslovlennost_psihiceskih_sostoanij_moralnoj_normativnostu (дата обращения: 11.11.2024).
- Салманова Д.А. Психолого-педагогические аспекты адаптации студента в вузе // Аспекты и тенденции педагогической науки: материалы II Международной научной конференции. СПб: Свое издательство, 2017. С. 76-79. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/216/12614/ (дата обращения: 01.11.2024).
- Сугоровский А.В. Многоуровневый личностный опросник "Адаптивность", результаты исследования // Modern Science. 2020. No 12-5. С. 274-279. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=44472728 (дата обращения: 01.11.2024).
- Ростовцева М.В., Шайдурова О.В., Гончаревич Н.А. Уровень развития адаптационного потенциала студентов // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2018. Т. 8, No 2. С. 43-61. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/uroven-razvitiya-adaptatsionnogo-potentsiala-studentov (дата обращения: 11.11.2024).
Қосымша файлдар


