Transformation of Models of Interaction between Science and Society: From the Dialogical Model of Popularization to the Network Structure of Citizen Science

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

This article examines the transformation of models of interaction between science and society in the second half of the 20th century and the early 21st century, taking into account significant changes in communication between them and processes of deinstitutionalization characteristic of contemporary societies. The main attention is paid to the critical analysis of the processes of popularization of scientific knowledge and peculiarities of interaction between professional researchers and science enthusiasts under conditions of network communications. We have identified the main models of interaction between science and society, which include various features of communication between academics and the public.One of the main results of the study is the identification of points of contact between the interests of professional scientists and science enthusiasts. This can contribute to more effective cooperation and knowledge exchange between these groups.

About the authors

Elena N. Rassolova

The Sociological Institute of the RAS – Branch of FCTAS RAS

Email: enrassolova@gmail.com
SPIN-code: 3496-4321
Junior Researcher St. Petersburg, Russia

Konstantin A. Galkin

The Sociological Institute of the RAS – Branch of FCTAS RAS

Email: Kgalkin1989@mail.ru
SPIN-code: 5000-5986
Candidate of Sociology, Senior Researcher St. Petersburg, Russia

References

  1. Писарев А., Гавриленко С. В поисках ускользающего объекта: наука и ее история // Логос. 2020. Т. 30, № 1 (134). С. 1–28. doi: 10.22394/0869-5377-2020-1-1-25. EDN CJAAAN.
  2. Касавин И. Т., Шиповалова Л. В. Современная философия науки: вечное возвращение // Эпистемология и философия науки. 2022. Т. 59, № 4. С. 6–20. doi: 10.5840/eps202259452. EDN QJOGGK.
  3. Barber B. Science and the social order. Westport, CT : Greenwood Press, 1978. xxiii, 288 p.
  4. Merton R. K. The institutional imperatives of science // Sociology of science / ed. by B. Barnes. L. : Penguin Books, 1972. P. 65–79.
  5. Медунецкий В. М., Силаева К. В. Основные этапы развития технических наук : учеб. пособие. СПб. : Университет ИТМО, 2016. 67 с.
  6. Кузьмин М. Н. Образовательный процесс в России и Европе в Новое время: антропологический аспект // Вопросы философии. 2011. № 4. С. 53–61. EDN NQVWZR.
  7. Деар П. Историей чего является история науки? Истоки идеологии современной науки в раннее Новое время // Логос. 2020. Т. 30, № 1 (134). С. 29–62. doi: 10.22394/0869-5377-2020-1-29-58. EDN KNDKHJ.
  8. Налетова И. В. Университет Гумбольдта в динамике развития университетского образования // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2010. № 9 (89). С. 7–12. EDN MVBDJX.
  9. Leite L. History of science in science education: Development and validation of a checklist for analysing the historical content of science textbooks // Science & Education. 2002. Vol. 11, № 4. P. 333–359. doi: 10.1023/A:1016063432662
  10. Kuhn T. The history of science // Philosophy, science, and history : A guide and reader. Ed. by L. Patton. N. Y. : Routledge, 2014. P. 106–121.
  11. От наукограда к технополису: история трансформации / В. В. Туарменский, А. В. Барановский, Ю. О. Лящук [и др.] // Человеческий капитал. 2020. № 1 (133). С. 100–107. doi: 10.25629/HC.2020.01.11. EDN ESOBEG.
  12. Мирский Э. М. Наука как социальный институт // Высшее образование в России. 2004. № 8. С. 89–108. EDN IBNCWD.
  13. Barber B. Talcott Parsons and the sociology of science: An essay in appreciation and remembrance // Theory, Culture & Society. 1989. Vol. 6, № 4. P. 623–635. doi: 10.1177/026327689006004006.
  14. Bourdieu P. The peculiar history of scientific reason // Sociological Forum. 1991. Vol. 6, № 1. P. 3–26. doi: 10.1007/BF01112725.
  15. Мирская Е. З. Р. К. Мертон и этос классической науки // Философия науки. 2005. Т. 11, № 1. С. 11–28. EDN TRSSUR.
  16. Мирский Э. М. Социология науки – новые вызовы // Социология науки и технологий. 2011. Т. 2, № 3. С. 13–30. EDN ONNWAH.
  17. Wynne B. Public uptake of science: A case for institutional reflexivity // Public Understanding of Science. 1993. Vol. 2, № 4. P. 321–337. doi: 10.1088/0963-6625/2/4/003.
  18. Nielsen K. The ‘institutional turn’ in the social sciences: a review of approaches and a future research agenda // Economics and the social sciences: Boundaries, interaction and integration. Ed. by S. Ioannides, K. Nielsen. Cheltenham : Edward Elgar Publishing, 2007. P. 91–111.
  19. Buchholz К. Criteria for the analysis of scientific quality // Scientometrics. 1995. Vol. 32, № 2. P. 195–218. doi: 10.1007/BF02016894.
  20. Смирнов С. Г. Задачник по истории науки. От Фалеса до Ньютона. М. : МЦНМО, 2017. 360 с. ISBN 978-5-4439-3170-8.
  21. Coccia M. Science, funding and economic growth: Analysis and science policy implications // World Review of Science, Technology and Sustainable Development. 2008. Vol. 5, № 1. P. 1–27. doi: 10.1504/WRSTSD.2008.017810.
  22. Pisano G. P. The evolution of science-based business: Innovating how we innovate // Industrial and Corporate Change. 2010. Vol. 19, № 2. P. 465–482. doi: 10.2139/ssrn.1545806.
  23. Dickson D. The new politics of science. Chicago : University of Chicago Press, 1988. xi, 404 p.
  24. Gauchat G. Politicization of science in the public sphere: A study of public trust in the United States, 1974 to 2010 // American Sociological Review. 2012. Vol. 77, № 2. P. 167–187. doi: 10.1177/0003122412438225.
  25. Mann M., Schleifer C. Love the science, hate the scientists: Conservative identity protects belief in science and undermines trust in scientists // Social Forces. 2020. Vol. 99, № 1. P. 305–332. doi: 10.1093/sf/soz156.
  26. Ferran-Ferrer N. Volunteer participation in citizen science projects // El Profesional de la Información. 2015. Vol. 24, № 6. P. 827–837.
  27. Hartman J. The popularization of science through citizen volunteers // Public Understanding of Science. 1997. Vol. 6, № 1. P. 69–86. doi: 10.1088/0963-6625/6/1/005.
  28. Лаптев В. В. Проблемы совершенствования системы подготовки научных кадров высшей квалификации на современном этапе развития науки и общества // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 83. С. 7–17. EDN KFQQZH.
  29. New roles of science in society: Different repertoires of knowledge brokering / E. Turnhout, M. Stuiver, Ju. Klostermann [et al.] // Science and Public Policy. 2013. Vol. 40, № 3. P. 354–365. doi: 10.1093/scipol/scs114.
  30. Bijker W. E., Bal R., Hendriks R. The paradox of scientific authority: The role of scientific advice in democracies. Cambridge, MA : MIT Press, 2009. viii, 223 p.
  31. Абрамов Р. Н., Кожанов А. А. Концептуализация феномена Popular Science: модели взаимодействия науки, общества и медиа // Социология науки и технологий. 2015. Т. 6, № 2. С. 45–59. EDN UDZDPX.
  32. Погожина Н. Н. Современные тенденции коммуникативного взаимодействия науки и общества // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2023. № 76. С. 141–152. doi: 10.17223/1998863X/76/14. EDN FMCULC.
  33. Trench B. Towards an analytical framework of science communication models // Communicating science in social contexts: New models, new practices. Ed. by D. Cheng, M. Claessens, T. Gascoigne [et al.]. Dordrecht, Netherlands : Springer, 2008. P. 119–135. doi: 10.1007/978-1-4020-8598-7_7.
  34. Science communication in the world: Practices, theories and trends / ed. by B. Schiele, M. Claessens, S. Shi. Dordrecht : Springer, 2012. xxv, 317 p. doi: 10.1007/978-94-007-4279-6.
  35. Miller S. Public understanding of science at the crossroads // Public Understanding of Science. 2001. Vol. 10, № 1. P. 115–120. doi: 10.1088/0963-6625/10/1/308.
  36. Wynne B. Public engagement as a means of restoring public trust in science – hitting the notes, but missing the music? // Community Genetics. 2006. Vol. 9, № 3. P. 211–220. doi: 10.1159/000092659.
  37. Касавин И. Т. Наука как общественное благо // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2021. № 60. C. 217–227. doi: 10.17223/1998863X/60/19. EDN UPEUTK.
  38. Kent M. L., Taylor M. Toward a dialogic theory of public relations // Public Relations Review. 2002. Vol. 28, № 1. Р. 21–37. doi: 10.1016/S0363-8111(02)00108-X.
  39. Daum A. W. Varieties of popular science and the transformations of public knowledge: Some historical reflections // Isis. 2009. Vol. 100, № 2. P. 319–332. doi: 10.1086/599550.
  40. Pandora K., Rader K. A. Science in the everyday world: Why perspectives from the history of science matter // Isis. 2008. Vol. 99, № 2. P. 350–364. doi: 10.1086/588693.
  41. Irwin A. Constructing the scientific citizen: Science and democracy in the biosciences // Public Understanding of Science. 2001. Vol. 10, № 1. P. 1–18. doi: 10.1088/0963-6625/10/1/301.
  42. Irwin A. Citizen science: A study of people, expertise and sustainable development. L. : Routledge, 2002. xiii, 198 p.
  43. Citizen science platforms / H.-Y. Liu, D. Dörler, F. Heigl, S. Grossberndt // The science of citizen science. Ed. by K. Vohland, A. Land-Zandstra, L. Ceccaroni [et al.]. Cham : Springer, 2021. P. 439–459. doi: 10.1007/978-3-030-58278-4_22.
  44. Hunter D. E. L., Newman G. J., Balgopal M. M. Citizen scientist or citizen technician: A case study of communication on one citizen science platform // Citizen Science: Theory and Practice. 2020. Vol. 5, № 1. Art. 17. doi: 10.5334/cstp.261
  45. Abe Y. Temporal citizen science after Fukushima // International Journal of Communication. 2023. Vol. 17. P. 1573–1591.
  46. A question of dialogue? Reflections on how citizen science can enhance communication between science and society / K. Wagenknecht, T. Woods, C. Nold [et al.] // Journal of Science Communication. 2021. Vol. 20, № 3. Art. 13. doi: 10.22323/2.20030213.
  47. Simpson R., Page K. R., De Roure D. Zooniverse: Observing the world’s largest citizen science platform // WWW’14 companion : Proceedings of the 23rd International conference on world wide web. N. Y. : Association for Computing Machinery, 2014. P. 1049–1054. doi: 10.1145/2567948.2579215.
  48. Castells M. Communication, power and counter-power in the network society // International Journal of Communication. 2007. Vol. 1. P. 238–266.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».