The image of teacher/mentor in modern English literature: the novel “Elizabeth Finch” by J. Barnes
- Authors: Dmitrieva V.E.1
-
Affiliations:
- Derzhavin Tambov State University
- Issue: Vol 9, No 1 (2025)
- Pages: 57-63
- Section: Philology
- Published: 26.12.2025
- URL: https://bakhtiniada.ru/2542-2340/article/view/361576
- ID: 361576
Cite item
Full Text
Abstract
The novel “Elizabeth Finch” by contemporary English writer J. Barnes is analyzed. The typological connection of the novel with the works of world literature representing the theme of the relationship between teacher/preceptor/mentor and pupil/student is established. The general and individual-authorial principles of consideration of this theme are revealed and the ways of artistic embodiment of the teacher’s image in the researched novel are characterised. The demand for the novel “Elizabeth Finch” among professional readers and researchers (philologists, teachers) and young generation (schoolchildren, students) is substantiated.
About the authors
Victoria E. Dmitrieva
Derzhavin Tambov State University
Author for correspondence.
Email: v-koltun@inbox.ru
Student of Institute of Education and Social Sciences
Russian Federation, 33 Internatsionalnaya St., Tambov, 392000, Russian FederationReferences
- Ефимов А.В. Нарративная стратегия проявления в романе Дж. Барнса «Элизабет Финч» // Российский гуманитарный журнал. 2022. Т. 11. № 6. С. 478-487. https://doi.org/10.15643/libartrus-2022.6.9, https://elibrary.ru/yfwces
- Меркулова М.Г. Типы нарратива в романе Дж. Барнса «Элизабет Финч» // Сегодня и всегда: актуальные проблемы литературоведения, лингвистики и лингводидактики: сб. науч. тр. по литературоведению, лингвистике, лингводидактике. Москва: ООО «Языки народов мира», 2023. С. 52-60. https://elibrary.ru/sgconm
- Морару М. Роль нарраторов в воплощении образа главной героини романа Дж. Барнса «Элизабет Финч» // Magistri et discipuli. Наследие и современность в студенческих исследовательских работах по англистике и американистике: Междунар. сб. студ. науч. работ. Москва: ООО «Языки народов мира», 2024. С. 129-134. https://elibrary.ru/baphfc
- Светличная А.А. Художественный образ и средства его создания // Молодой ученый. 2020. № 16 (306). С. 213-215. https://elibrary.ru/zohhkm
- Овченкова О.Ю., Богданова Л.А. Образ учителя в художественной литературе XX века // Вестник педагогического опыта. 2022. № 54. С. 184-193. https://elibrary.ru/rxovqu
Supplementary files

