Methodological basis formation of the concept of antiderivative in a secondary school mathematics course
- Authors: Kosenkova I.V.1, Denisov E.K.1, Kurkina N.M.1, Anufrieva O.V.1
-
Affiliations:
- Derzhavin Tambov State University
- Issue: Vol 9, No 1 (2025)
- Pages: 8-13
- Section: Pedagogy
- Published: 26.12.2025
- URL: https://bakhtiniada.ru/2542-2340/article/view/361531
- ID: 361531
Cite item
Full Text
Abstract
The analysis of the “Integral” topic study in the school textbook on algebra and beginnings of analysis is given, methodological recommendations for solving integrals are offered, as well as tasks for independent work on this topic.
About the authors
Inna V. Kosenkova
Derzhavin Tambov State University
Author for correspondence.
Email: kiwi1824@mail.ru
Cand. Sci. (Education), Associate Professor of Functional Analysis Department
Russian Federation, 33 Internationalnaya St., Tambov, 392000, Russian FederationEvgeniy K. Denisov
Derzhavin Tambov State University
Email: Denisovek@mail.ru
Master’s Degree Student in “Mathematics” Program
Russian Federation, 33 Internationalnaya St., Tambov, 392000, Russian FederationNataliya M. Kurkina
Derzhavin Tambov State University
Email: vasyukovanm@mail.ru
Master’s Degree Student in “Mathematics” Program
Russian Federation, 33 Internationalnaya St., Tambov, 392000, Russian FederationOlga V. Anufrieva
Derzhavin Tambov State University
Email: nika87-68@mail.ru
Master’s Degree Student in “Mathematics” Program
Russian Federation, 33 Internationalnaya St., Tambov, 392000, Russian FederationReferences
- Поличка А.Е., Дудкевич Н.В. Цифровые подходы пропедевтики содержания применения производной в школьном курсе математики // Актуальные вопросы педагогики: сб. ст. V Междунар. науч.-практ. конф. Пенза: Наука и просвещение, 2021. С. 74-77. https://elibrary.ru/xkafbh
- Борисова И.Н., Гарипов И.Б. Абстрактность школьного курса математического анализа как причина реализации принципа наглядности // Математическое образование в школе и вузе: опыт, проблемы, перспективы (MATHEDU’2021): материалы X Междунар. науч.-практ. конф. Казань, 2021. С. 28-36. https://elibrary.ru/srcwpn
- Алимов Ш.А., Колягин Ю.М., Ткачева М.В. и др. Алгебра и начала математического анализа. 10–11 классы. Москва: Просвещение, 2018. 463 с.
Supplementary files

