Methodology of teaching morphology of Germanic languages on the example of German through English morphology with application of artificial intelligence technologies
- Authors: Potapov A.A.1
-
Affiliations:
- Derzhavin Tambov State University
- Issue: Vol 9, No 2 (2025)
- Pages: 189-196
- Section: Pedagogy and psychology
- Published: 26.12.2025
- URL: https://bakhtiniada.ru/2542-2340/article/view/361252
- ID: 361252
Cite item
Full Text
Abstract
The possibility of studying the morphology of Germanic languages, particularly German, with the help of English morphology is investigated. Morphemes and word-formation models of the languages in question are analysed for their semantic similarities and differences, as well as their productivity. Cognitive-communicative and lexical approaches for comparative teaching of German morphology on the basis of English are considered. A possible method of morphological skills formation based on the comparative analysis of German and English morphemes and word formation models with the use of artificial intelligence is proposed.
About the authors
Andrey A. Potapov
Derzhavin Tambov State University
Author for correspondence.
Email: andrey999753pa@gmail.com
Student of Institute of Education and Social Sciences
Russian Federation, 33 Internatsionalnaya St., Tambov, 392000, Russian FederationReferences
- Harmer J. The practice of English Language Teaching. Malaysia: Longman, 2005. 448 р.
- Lewis M. The Lexical Approach. London: Language Teaching Publication, 1993. 200 р.
- Лопатин В.В. Морфемы // Большая российская энциклопедия: в 35 т. / гл. ред. Ю.С. Осипов. Москва, 2012. Т. 21. С. 177-178.
- Сулейбанова М.У. Морфематические связи и продуктивность словообразовательных и формообразующих аффиксов в разносистемных языках // Гуманитарные и социальные науки. 2019. № 3. С. 118-125. https://doi.org/10.23683/2070-1403-2019-74-3-118-125, https://elibrary.ru/cdgpqw
- Thorne S. Language innovation in digital discourse // Journal of Sociolinguistics. 2021. № 3 (25). Р. 412-430.
- Larsen K., Zubernis L. Fandom at the crossroads: Celebration, shame, and fan/producer relationships. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2022. 250 р.
- Авилкина Ж.Н., Пониматко А.П. К вопросу о когнитивном подходе в обучении иностранным языкам // Веснік МДПУ імя І.П. Шамякіна. 2009. № 1 (22). C. 108-133.
- Шатилов С.Ф. Методика обучения немецкому языку в средней школе. Москва: Высшая школа, 1986. 223 с.
- Сысоев П.В., Филатов Е.М., Сорокин Д.О. Обратная связь в обучении иностранному языку: от информационных технологий к искусственному интеллекту // Язык и культура. 2024. № 65. С. 242-261. https://doi.org/10.17223/19996195/65/11, https://elibrary.ru/plzyov
- Мурунов С.С. Использование смешанного обучения в качестве средства выполнения усвояемости лексического материала // Державинский форум. 2022. Т. 6. № 2. С. 263-273. https://elibrary.ru/zxohzb
Supplementary files
