Design approaches and principles in creating educational materials
- Authors: Sertakova E.V.1
-
Affiliations:
- Derzhavin Tambov State University
- Issue: Vol 9, No 4 (2025)
- Pages: 423-429
- Section: Pedagogy
- Published: 12.12.2025
- URL: https://bakhtiniada.ru/2542-2340/article/view/360915
- ID: 360915
Cite item
Full Text
Abstract
The purpose of the study is to examine the basic principles of work in the field of pedagogical design in their connection with visualization technologies in pedagogy. The main approaches and principles of pedagogical design in creating effective educational materials are considered. The main stages of the educational materials development are outlined: needs analysis, design, implementation and evaluation. The role of visualization and interactive elements contributing to learning success is emphasized. The conclusion is made about the need for an integrated approach to the creation of educational materials.
About the authors
Ekaterina V. Sertakova
Derzhavin Tambov State University
Author for correspondence.
Email: cat.sertakowa@yandex.ru
Master’s Degree Student in “Pedagogical Education” Program
Russian Federation, 33 Internatsionalnaya St., Tambov, 392000, Russian FederationReferences
- Вайндорф-Сысоева М.Е., Воробчикова Е.О. Педагогический дизайн как системообразующуя категория: подходы и определения // Вестник Мининского университета. 2023. Т. 11. № 1 (42). https://doi.org/10.26795/2307-1281-2023-11-1-3, https://elibrary.ru/hpfzfb
- Гришаева А.В. Педагогический дизайн как способ оптимизации процесса обучения // Научно-педагогическое обозрение. 2024. № 2 (54). С. 113-121. https://doi.org/10.23951/2307-6127-2024-2-113-121, https://elibrary.ru/edrths
- Чернобай Е.В., Корешникова Ю.Н. Дидактика и педагогический дизайн: что общего и что особенного? // Отечественная и зарубежная педагогика. 2021. Т. 1. № 5 (78). С. 177-190. https://doi.org/10.24412/2224-0772-2021-78-177-190, https://elibrary.ru/gplyqd
- Бужинская Н.В., Васева Е.С., Терегулов Д.Ф. Особенности педагогического дизайна дистанционного курса. // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2022. № 3 (47). С. 44-51. https://doi.org/10.54509/22203036_2022_3_44, https://elibrary.ru/zqcdwg
- Устинова Н.П. Проектирование воспитательного пространства вуза // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2020. Т. 26. № 4. С. 44-48. https://doi.org/10.18287/2542-0445-2020-26-4-44-48, https://elibrary.ru/qwsgap
- Чупахина И.А., Дерева А.С. Визуальное оформление учебных материалов в аспекте технологии педагогического дизайна // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2024. Т. 13. № 3 (48). С. 182-185. https://elibrary.ru/vdvraq
- Капунова М.И. Визуальные медиатехнологии как средство профессиональной подготовки специалистов дизайна // Проблемы современного педагогического образования. 2024. № 85-1. С. 176-179. https://elibrary.ru/mnvsrf
- Чабан М.А., Храмова М.В. Проблемы формирования визуальной грамотности студентов педагогических направлений // Современное педагогическое образование. 2022. № 8. С. 65-68. https://elibrary.ru/abdofr
Supplementary files

