Theoretical Prerequisites for Forming Intellectual Skills in Training Foreign Languages in Higher Education System
- Authors: Khristoforova D.A.1,2
 - 
							Affiliations: 
							
- Pirogov Russian National Research Medical University
 - Moscow State Linguistic University
 
 - Issue: No 3 (852) (2024)
 - Pages: 105-110
 - Section: Pedagogical Studies
 - URL: https://bakhtiniada.ru/2500-3488/article/view/306326
 - ID: 306326
 
Cite item
Full Text
Abstract
The article presents theoretical prerequisites for forming intellectual skills of students through the development of their thinking while studying foreign languages. A number of problems have been identified in the system of higher education, indicating the insufficient formation of the above mentioned skills, which will have a negative impact on future professional activity. To solve them, the author suggests using professionally oriented cases.
About the authors
Daria Andreevna Khristoforova
Pirogov Russian National Research Medical University; Moscow State Linguistic University
							Author for correspondence.
							Email: khristoforovadarya@gmail.com
				                					                																			                								
 Postgraduate student at the Foreign Language Teaching Department, Moscow State Linguistic University
 Senior Teacher at the Department of Foreign Languages, Institute of World Medicine
References
- Пономарев Я. А. Психология творчества. М.: Наука, 1976. EDN: TQXCSL
 - Философский словарь / под ред. М. М. Розенталя и П. Ф. Юдина. М.: Политиздат, 1963.
 - Лосев А. Ф. Философия имени // Лосев А. Ф. Из ранних произведений. М.: Изд-во МГУ, 1990. EDN: QWTQIN
 - Витгенштейн Л. Философские исследования / пер. с нем. Л. Добросельского. M.: АСТ, 2018.
 - Поппер К. Рост и логика научного знания. М.: Прогресс, 1983.
 - Меркулов И. П. Когнитивные способности. Москва: Ин-т философии РАН, 2005. EDN: SUPIVR
 - Dewey J. How we think. Kansas: D. C. Heath and Co. Publishers, 1910.
 - Максимов Л. В. Когнитивизм как парадигма гуманитарно-философской мысли. М.: Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2003. EDN: YLVWST
 - Скворцов Л. В. Информационная культура и цельное знание. М.: МБА, 2011. EDN: QONAHJ
 - Выготский Л. С. Мышление и речь. Ленинград: Государственное социально-экономическое издательство, 1934.
 - Щедровицкий Г. П. "Языковое мышление" и методы его анализа. М.: ННФ "Институт развития им. Г. П. Щедровицкого", 2010.
 - Кассирер Э. Философия символических форм: в 3 т. М., СПб., 2002. Т. 1. Язык.
 - Гуссерль Э. Избранные работы / сост. В. А. Куренной. М.: Издательский дом "Территория будущего", 2005. EDN: RAYVTX
 - Хайдеггер М. Что зовется мышлением? / пер. с нем. Э. Сагетдинова. М.: Издательский дом "Территория будущего", 2006. EDN: PERXAN
 - Slobin D. I. From thought and language to thinking for speaking // Rethinking linguistic relativity /j. J. Gumperz and S. C. Levinson (eds.). Cambridge: Cambridge University Press, 1996. P. 70-96.
 - Леонтьев А. H. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1975. EDN: ZJUELZ
 - Шадриков В. Д. Ментальное развитие человека. М.: Аспект Пресс, 2007. EDN: RAZOEJ
 - Менчинская Н. А. Проблемы обучения, воспитания и психического развития ребенка // Избранные психологические труды Российской академии образования. М.: Московский психолого-социальный институт, 2004. EDN: QXHJWH
 - Кабанова-Меллер Е. Н. Психология формирования знаний и навыков у школьников: проблема приемов умственной деятельности. М.: Академия педагогических наук РСФСР, 1962.
 - Шацкий С. Т. Избранные педагогические сочинения: в 2 т. / под ред. Н. П. Кузина, М. Н. Скаткина, В. Н. Шацкой // Наше педагогическое течение. М.: Педагогика, 1980. Т. 1.
 - Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий: 2 т. М.: Народное образование, 2005. Т. 1.
 - Рыблова А. Н. Разноуровневое управление иноязычным образовательным процессом подготовки переводчиков: традиции и новации: монография. М.: ФГБОУ ВО МГЛУ, 2019. EDN: ZDRMON
 - Эткинсон Д. Стратегический маркетинг. Ситуации, примеры: учебное пособие для студентов вузов / пер. с англ. Ю.А. Цыпкина. М.: Юнити, 2001.
 - Hamel J. Etudes de cas et sciences sociales. Paris: L'Harmattan, 1997.
 
Supplementary files
				
			
					
						
						
						
						
				

