Tax Constitutionalism in the Context of the Transformation of the Paradigm of Constitutionalism: Contradictions, Trends, and Prospects for Institutionalization at National and Supranational Levels

Мұқаба

Дәйексөз келтіру

Толық мәтін

Аннотация

One of the least studied yet simultaneously key aspects of the constitutionalism transformation is the phenomenon of tax constitutionalism. In the context of growing fiscal pressure, asymmetry of tax regimes, and the increasing supranational influence on tax policy, the question of the limits of permissible state intervention in citizens' economic freedom from the perspective of the constitution becomes more acute. Historically formed as a form of expression of the social contract and legitimization of public authority through taxation, tax constitutionalism acquires new significance in the era of the crisis of representative democracy and the rise of executive discretion. The subject of this research is the constitutional and legal foundations, law enforcement practices, and prospects for the institutionalization of tax constitutionalism in the context of the transformation of foundational principles of modern constitutional order. The methodological basis of the study is a systemic approach, which implies considering tax constitutionalism as a complex legal institution located at the intersection of public and constitutional law. Comparative legal, axiological, and institutional methods of analysis are applied to identify the evolution of norms and mechanisms of tax legitimization in various jurisdictions. The scientific novelty of the research consists in substantiating tax constitutionalism as an independent concept reflecting the adaptation of constitutional order principles to new challenges of public governance. The article makes the first attempt to systematize the characteristics and models of tax constitutionalism, taking into account the differences between national and supranational fiscal systems. The author shows that modern tax constitutionalism implies not only compliance with formal procedures but also the realization of values of justice, proportionality, and fiscal sustainability. The necessity of constitutional oversight over fiscal innovations, including digital taxes, climate fees, and platform taxation regimes, is substantiated. It concludes that the further development of tax constitutionalism is only possible under conditions of institutional consolidation of mechanisms for public participation and legal transparency. Overcoming existing contradictions requires the development of balanced models of fiscal sovereignty that are compatible with the principles of constitutional identity. The research aims to develop the theory of adaptive constitutionalism as a foundation for a sustainable tax order in the 21st century.

Авторлар туралы

Sergei Poyarkov

Email: psu70@bk.ru

Әдебиет тізімі

  1. Васянина Е.Л. Цифровая трансформация фискального администрирования: проблемы и перспективы правового регулирования // Налоги. 2023. № 2. С. 28-31.
  2. Daunton M. Creating Legitimacy: Administering Taxation in Britain, 1815–1914. In: Cardoso JL, Lains P, eds. Paying for the Liberal State: The Rise of Public Finance in Nineteenth-Century Europe. Cambridge University Press; 2010. Р. 27-56.
  3. Jaakkola J. A Democratic Dilemma of European Power to Tax: Reconstructing the Symbiosis Between Taxation and Democracy Beyond the State? German Law Journal. 2019. № 20(5). Р. 660-678.
  4. Угрюмов Е.С. Принцип справедливости налогообложения как основа проведения социальной политики государства // Политика, государство и право. 2014. № 1 [Электронный ресурс]. URL: https://politika.snauka.ru/2014/01/1179 (дата обращения: 18.07.2025). EDN: RUCTQP
  5. Гребенчук А.О. Налоги как инструмент социального взаимодействия органов государственной власти и общества // Социология власти. 2008. № 5. С. 75-84. EDN: JUHVCP
  6. Debrun X., Kinda T., Curristine T., Eyraud L., Harris J., Seiwald J. The functions and impact of fiscal councils. 2013. 10.13140/RG.2.1.2733.7447.
  7. Fasone С. Do Independent Fiscal Institutions Enhance Parliamentary Accountability in the Eurozone? Politics & Governance. 2021. № 9(3). P. 135-144.
  8. Glogower A. The Constitutional Limits to the Taxing Power. Fordham Law Review. 2024. № 93(3). P. 781-842.
  9. Осина Д.М., Дворецкий В.М. Понятие и пределы фискального (налогового) суверенитета государства // Налоги и налогообложение. 2019. № 3. С. 1-8. doi: 10.7256/2454-065X.2019.3.29138 URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=29138
  10. Ильин И.М. Суверенная фискальная политика России как конституционно-определяющий фактор достижения её суверенитета в бюджетно-финансовой сфере // Современный ученый. 2021. № 2. С. 303-307. EDN: RUSUMD
  11. Kassen M. Open Data Governance and Its Actors: Theory and Practice. 2022. 161 р.
  12. Поярков С.Ю. Адаптивный конституционализм: концептуальные основания и институциональные механизмы в условиях политико-правовой турбулентности // Административное и муниципальное право. 2025. № 3. С. 67-85. doi: 10.7256/2454-0595.2025.3.74695 EDN: OYYMQE URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=74695
  13. Savoia A., Sen K., Tagem A.M.E. Constraints on the executive and tax revenues in the long run. Journal of Institutional Economics. 2023. № 19(3). Р. 314-331. doi: 10.1017/s1744137422000492 EDN: WADAJQ
  14. Rogan M. Tax Justice and the Informal Economy: A Review of the Debates. WIEGO Limited. 2015.
  15. Bird R.M., Zolt E.M. Introduction to Tax Policy Design and Development, Draft Prepared for a Course on Practical Issues of Tax Policy in Developing Countries. World Bank, Washington D.C. 2003.
  16. Pistone P. (ed.). European Tax Integration: Law, Policy and Politics. IBFD, 2018. 748 р.
  17. Murphy R. The European Tax Gap. A report for the Socialists and Democrats Group in the European Parliament. 2019. [Электронный ресурс]. URL: https://www.socialistsanddemocrats.eu/sites/default/files/2019-01/the_european_tax_gap_en_190123.pdf (дата обращения: 18.07.2025).
  18. Fung S. The Questionable Legitimacy of the OECD/G20 BEPS Project. Erasmus Law Review. 2017. № 10(2). Р. 76-88.
  19. Golia A.J. Taxing data as an instrument of economic digital constitutionalism: elements for a normative agenda. European Law Open. 2024. № 3(4). Р. 865-889.
  20. Kantorowicz J. Testing public reaction to constitutional fiscal rules violations. Constitutional Political Economy. 2022. № 34. Р. 483-509.

Қосымша файлдар

Қосымша файлдар
Әрекет
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».