The creative component of fostering personal culture among prospective teachers by means of foreign-language education
- Authors: Volodina O.V.1
-
Affiliations:
- Petrozavodsk State University
- Issue: Vol 10, No 2 (2021)
- Pages: 238-246
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://bakhtiniada.ru/2309-4370/article/view/78126
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv2021102303
- ID: 78126
Cite item
Full Text
Abstract
In the paper special attention is paid to creativity and creative thinking development in the research of fostering personal culture among undergraduate pedagogical students by means of foreign-language education. Creativity is considered one of the essential principles of the civilization progress; «creativization of education» is one of the main aspects of the intellectualization of education that is associated with revealing personal creative traits and developing the capability to implement creative acts in the educational environment, social and professional spheres. The purpose of the paper is to analyze pedagogical conditions for developing emotional, creative and innovative potential of prospective teachers in various productive intellectual and creative activities using foreign language educational material. The methodological basis for identifying conditions for the development of creative thinking, cognitive, speech-thinking, communicative, regulatory, reflexive skills and the subject position of students for the development of personal intellectual culture of prospective teachers are the ontological, personal, environmental, activity approaches. The efficiency of creative tasks, creative technologies and methods of studying a foreign language is analyzed; these activities are used to train students to get knowledge and skills themselves in order to solve certain problems, to enrich the experience of practical application, to expose independence in creative activity and critical thinking, to foster the traits of a creative personality, to make a personally significant educational product of interaction and collective creativity, self-expression and self-realization of prospective teachers in the process of studying a foreign language at university.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Olga Vasilevna Volodina
Petrozavodsk State University
Author for correspondence.
Email: volodina@petrsu.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Foreign Languages for Technical and Natural Sciences Department
Russian Federation, PetrozavodskReferences
- Володина О.В. Интеллектуальная культура студента как целевой ориентир интеллектуализации образования в вузе // Известия Воронежского государственного педагогического университета. 2020. № 3 (288). С. 17–23.
- Садовников Н.В. Фундаментализация современного образования // Известия ПГПУ им. В.Г. Белинского. 2011. № 24. С. 782–786.
- Скобелина Н.А., Колоскова И.В. Универсализация образования: интеграция духовного и светского компонентов // Высшее образование сегодня. 2017. № 10. С. 30–33.
- Колесникова И.А. Педагогическое вопрошание о человеке будущего // Электронный журнал «Непрерывное образование: XXI век». 2015. № 2 (10). doi: 10.15393/j5.art.2015.2803.
- Колесникова И.А. Регуманитаризация образования: методологическая перезагрузка // Экопоэзис: экогуманитарные теория и практика. 2020. Т. 1, № 2. doi: 10.24412/2713-1831-2020-2-20-34.
- Бондаревская Е.В. Антикризисная направленность современного воспитания // Педагогика. 2007. № 3. С. 3–14.
- Бондаревская Е.В. Проектирование инновационного пространства педагогического образования в федеральном университете // Педагогика. 2013. № 7. С. 31–42.
- Субетто А.И. Интеллектуализация образования как проблема XXI века [Электронный ресурс] // Академия Тринитаризма. – http://www.trinitas.ru/rus/doc/0012/001a/00120061.htm.
- Володина О.В. Модель целевого компонента формирования интеллектуальной культуры бакалавра средствами иноязычного образования // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. Педагогические науки. 2020. № 8 (151). С. 20–25.
- Володина О.В. Содержание иноязычного образования в вузе как средство развития интеллектуальной культуры личности будущих учителей // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6, вып. 2. С. 279–290.
- Gardner H., Policastro E. From case studies to robust generalizations: an approach to the study of creativity // Handbook of Creativity / ed. R.J. Sternberg. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. P. 213–225.
- Johansson F. The Medici effect: breakthrough insights at the intersection of ideas, concepts, and cultures. Boston: Harvard Business Review Press, 2004. 224 p.
- Альтшуллер Г.С. Творчество как точная наука: Теория решения изобретательских задач. М.: Советское радио, 1979. 116 с.
- Amabile T.M. How to kill creativity // Harvard Business Review. 1998. Rev. 76, № 5. September – October. P. 76–87.
- Sternberg R.J., O’Hara L.A. Creativity and Intelligence // Handbook of creativity. Cambridge, MA: Cambridge University Press, 1999. P. 251–272.
- Яценко Л.В. Философские аспекты научно-технического творчества. М.: Знание, 1987. 64 с.
- Субетто А.И. Педагогика счастья: поиск XXI века [Электронный ресурс] // Академия Тринитаризма. – http://www.trinitas.ru/rus/doc/0016/001b/00161287.htm.
- Володина О.В. The truest wisdom: учеб.-метод. пособие. Петрозаводск: Изд-во КГПУ, 2009. 68 с.
- Володина О.В. Литература как эмоционально-нравственный феномен становления духовной личности будущего учителя // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2012. № 10 (74). С. 106–109.
- Володина О.В. Методика обучения иностранному языку на основе оригинальных произведений художественной литературы // Ученые записки Петрозаводского государственного университета. 2009. № 8 (102). С. 31–38.
- Рубинштейн С.Л. Принцип творческой самодеятельности (к философским основам современной педагогики) // Вопросы психологии. 1986. № 4. С. 101–109.
- Дворникова Е.И. Развитие эмоционального мира личности средствами художественной литературы. Ставрополь: Сервисшкола, 2002. 208 с.
Supplementary files
