A model for the formation of qualities of the secondary linguistic personality of an economist
- Authors: Boyarko S.A.1
-
Affiliations:
- Immanuel Kant Baltic Federal University
- Issue: Vol 13, No 4 (2024)
- Pages: 118-123
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://bakhtiniada.ru/2309-4370/article/view/284640
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2024134304
- ID: 284640
Cite item
Full Text
Abstract
The purpose of the article is to model the process of forming the qualities of a secondary linguistic personality of a future economist in the context of a professionally oriented educational environment. The scientific problem lies in the lack of applied, methodological, organizational and pedagogical recommendations for the formation of the qualities of a future specialist in the economic sphere. Thus, this scientific article is multidisciplinary in nature due to the intersection of pedagogical, psychological, and economic scientific fields with the future professional activities of students. When writing the article, the methods of analysis, synthesis, comparison, systematization and modeling are applied. The grounded structure of the model includes four blocks: conceptual, substantive, procedural, and effective. When building a model for the formation of the qualities of a secondary linguistic personality of a professional economist, first of all, the needs of society and the state, the personal motives of students, as well as the didactic possibilities of the discipline «Foreign language» in economic areas of training are determined. Pedagogical retrospection and generalization of the experience of teaching a foreign language to future economists, the theoretical and methodological basis of the study as the basis of a model for the formation of qualities of a secondary linguistic personality allowed us to establish the components of a professionally oriented educational environment implemented with a psycholinguistic approach. In the content block, we delve into the concept of a secondary linguistic personality, revealing it through qualities that can be formed in the process of foreign language training for students of economic fields of study. For this manipulation, we conducted a scientific analysis of the literature in the field of pedagogy, psychology, linguodidactics, micro- and macroeconomics in order to study the features of the professional and linguistic personality of an economist. The conceptual and substantive blocks together formulate the novelty of our research – building the process of forming the qualities of the secondary linguistic personality of future professional economists based on the principles of a psycholinguistic approach in a professionally oriented educational environment. The distinctive features of higher school students' training are also reflected in the selection of methods and techniques for the procedural block. The conclusions and the result of our research are useful for further studying the qualities of the secondary linguistic personality of a professional economist at a university and testing a model for the formation of qualities of the secondary linguistic personality of university students.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Svetlana Andreevna Boyarko
Immanuel Kant Baltic Federal University
Author for correspondence.
Email: sabojarko1@kantiana.ru
postgraduate student of Higher School of Education and Psychology, senior lecturer of Higher School of Business and Entrepreneurship
Russian FederationReferences
- Об экспериментальных правовых режимах в сфере цифровых инноваций в Российской Федерации: федеральный закон от 31.07.2020 № 258-ФЗ [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/74451176.
- О стратегии научно-технологического развития Российской Федерации: указ президента РФ от 28.02.2024 № 145 [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base. garant.ru/408618353.
- Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования – бакалавриат по направлению подготовки 38.03.01 Экономика [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/ 74547939.
- Азарова О.А. Формирование и развитие вторичной языковой личности студента в процессе обучения языку специальности // Проблемы современного образования. 2020. № 3. С. 201–206. doi: 10.31862/2218-8711-2020-3-201-206.
- Бельчикова А.А. Формирование вторичной языковой личности как цель современного языкового образования в области иностранных языков // Личность в контексте межкультурного взаимодействия: мат-лы I всерос. молодежной науч. конф. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2011. С. 102–104.
- Вардзелашвили Ж.А., Прокофьева Л.П. Становление вторичной языковой личности в пространстве иностранного языка // Филологический класс. 2022. Т. 27, № 4. С. 205–216.
- Бударина А.О. Методология и технологии формирования профессиональной универсальности лингвистов: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.08. Калининград, 2011. 50 с.
- Емельянова Ю.Н., Хмырова О.А. Критерии оценки сформированности качеств личности в процессе подготовки будущих спортивных тренеров // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 78–3. С. 91–94.
- Одишелашвили И.Р., Кириллова Т.С., Кошелева О.Н. Профессиональная языковая личность в сфере медицины // Астраханский медицинский журнал. 2010. Т. 5, № 4. С. 55–57.
- Родина Н.А. Психологический аспект языковой личности российского военнослужащего: коммуникативная ономастическая составляющая // Неофилология. 2020. Т. 6, № 21. С. 101–110. doi: 10.20310/2587-6953-2020-6-21-101-110.
- Claros M.S.C. Psycho-linguistic and socio-cultural approaches to language learning: a never ending debate // Colombian Applied Linguistics Journal. 2008. № 10. P. 142–154. doi: 10.14483/22487085.102.
- Field J. Psycholinguistics. The key concepts. London: Routledge, 2004. 366 p.
- Бударина А.О. Профессиональная универсальность лингвиста: к обоснованию понятия // Вестник Российского государственного университета им. И. Канта. 2010. № 11. С. 72–80.
- Боярко С.А. Психолингвистический подход к формированию качеств вторичной языковой личности будущих экономистов [Электронный ресурс] // Мир науки. Педагогика и психология. 2024. Т. 12, № 5. https:// mir-nauki.com/70pdmn524.html.
- Архангельский С.И. Лекции по научной организации учебного процесса в высшей школе. М.: Высшая школа, 1976. 200 с.
- Афанасьев В.Г. Моделирование как метод исследования социальных систем // Системные исследования: Методологические проблемы. Ежегодник. М.: Наука, 1982. С. 26–46.
- Беспалько В.П. Основы теории педагогических систем: проблемы и методы психолого-педагогического обеспечения технических обучающих систем. Воронеж, 1977. 304 с.
- Романова Л.Ю. Педагогическое обеспечение профессионально-нравственного саморазвития учителя в условиях общеобразовательного учреждения: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Казань, 2011. 22 с.
- Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Шиянов Е.Н. Педагогика: учеб. пособие / под ред. В.А. Сластенина. М.: Издательский центр «Академия», 2002. 576 с.
- Писаренко В.И. Педагогические модели: типология и особенности // Проблемы современного образования. 2024. № 1. С. 58–76. doi: 10.31862/2218-8711-2024-1-58-76.
- Загвязинский В.И. Теория обучения: современная интерпретация: учеб. пособие. 3-е изд., испр. М.: Издательский центр «Академия», 2006. 192 с.
- Краевский В.В. Методология педагогического исследования: пособие. Самара: Изд-во СамГПИ, 1994. 165 с.
- Подласый И.П. Педагогика: учебник. 3-е изд., перераб. и доп. М.: Юрайт, 2020. 576 с.
- Халеева И.И. Вторичная языковая личность как реципиент инофонного текста // Язык – система. Язык – текст. Язык – способность. М.: Институт русского языка РАН, 1995. С. 277–286.
- Крупченко А.К., Кузнецов А.Н. Основы профессиональной лингводидактики: монография. М.: АПКиППРО, 2015. 240 с.
- Крупченко А.К., Медведева Т.Ю., Папуткова Г.А. Аксиологические стратегии реформирования иноязычного профессионального образования // Высшее образование сегодня. 2023. № 4. С. 10–16.
Supplementary files
