A research approach to the study of biology: the implementation of the experience of the past in the present
- Authors: Andreeva N.D.1, Malinovskaya N.V.1
-
Affiliations:
- Herzen State Pedagogical University of Russia
- Issue: Vol 12, No 3 (2023)
- Pages: 228-234
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://bakhtiniada.ru/2309-4370/article/view/253188
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2023123301
- ID: 253188
Cite item
Full Text
Abstract
The comprehension of the historical experience accumulated during the activities of Russian advanced teachers and methodologists-biologists contributes to the enrichment of teaching methods with time-tested passages and methods, which determines the effectiveness of their application in the context of the modern educational situation. The ideas and proposals expressed earlier by the scientists in the past can be implemented now to achieve the goals of the Federal State Educational Standard, in particular, when organizing the design and research activities of schoolchildren. The article presents the results of a study of the works of outstanding natural science methodologists of the XIX–XX centuries, concerning their views on the application of a research approach to teaching natural science at school. The article reflects the dynamics of the content of the research activity of schoolchildren in the history of biology teaching methods: from performing descriptive work to conducting biological experiments. Significant attention is devoted to the analysis of the organization of the educational process in natural sciences at commercial schools in Russia and the possibility of applying this experience in teaching biology today. One of the objectives of the article is to consider the topics of observations, research and specific experiments that may be in demand among modern biology teachers during lessons and in extracurricular activities of students.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Natalia D. Andreeva
Herzen State Pedagogical University of Russia
Author for correspondence.
Email: naandreeva@yandex.ru
doctor of pedagogical sciences, professor, head of Teaching Methods of Biology and Ecology Department
Russian Federation, Saint PetersburgNatalia V. Malinovskaya
Herzen State Pedagogical University of Russia
Email: sanata10@yandex.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Teaching Methods of Biology and Ecology Department
Russian Federation, Saint PetersburgReferences
- Михайлов Д. Приготовительный курс зоологии. Изд. второе с рисунками. СПб.–М., 1867. 180 с.
- Сент-Илер К. Элементарный курс зоологии. 12-е изд. СПб.: Издание товарищества «Общественная польза», 1885. 228 с.
- Герд А.Я. Предметные уроки в начальной школе (подробные указания о том, как учить детей по книжке «Мир божий»). Ч. I. Земля. Воздух Вода. СПб.: Тип. В. Димакова, 1883. 132 с.
- Герд А.Я. Мир божий. Земля. Воздух. Вода. 14-е изд. Петроград. Издание Л.Ф. Пантелеева, 1919. 84 с.
- Ульянинский В.А., Боч Г.Н., Райков Б.Е. Учебник природоведения для средних учебных заведений. Ч. I. Неживая природа. 2-е изд., испр. Петроград–Киев: Книгоиздательство «Сотрудник», 1918. 168 с.
- Половцов В.В. Основы общей методики естествознания. Изд. 2-е, значительно перераб. и испр. М.: Типография т-ва Н.Д. Сытина, 1914. 315 с.
- Люлева Н.Е. Коммерческое образование в России на этапе становления: историко-педагогический анализ // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2009. Т. 11, № 4 (6). С. 1422–1425.
- Райков Б.Е. Пути и методы натуралистического просвещения. М.: Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1960. 486 с.
- Речь Г.Н. Боча на годичном акте Лесного коммерческого училища // Ежегодник Восьмиклассного коммерческого училища в Лесном». Т. I. СПб., 1908. С. 196.
- Боч Г.Н. Экскурсия на Север (Мурман и Хибины) / под ред. Д.Н. Аргерта и Б.Е. Райкова. М.–Л.: Государственное издательство РСФСР, 1926. 116 с.
- Половцов В.В. Практические занятия по ботанике: пособие к учебнику ботаники. М.: Типография т-ва Н.Д. Сытина, 1910. 112 с.
- Никонов Л.Н. Практические занятия по ботанике в школе и в природе. М.: Изд. товарищества Сытина, 1912. 168 с.
- Кайгородов Д. На разныя темы. Преимущественно педагогические. СПб.: Изд. А.С. Суварина, 1907. 149 с.
- Пинкевич А.П. Методика начального курса естествознания (природоведения). Изд. 4-е, пересмотр. М.: Госиздат, 1922. 327 с.
- Райков Б.Е. Практические работы по естествознанию. Организация практических занятий по неживой природе. Третье изд. Петроград: Книгоиздательство «Сеятель», 1922. 116 с.
- Райков Б.Е. Методика и техника экскурсий. Четвертое изд., перераб. и доп. М.–Л.: Государственное изд-во РСФСР, 1930. 116 с.
- Райков Б.Е. Что должен сделать за лето каждый учитель естествознания. Петроград: Тип. Кюгельген, Глич и Ко, 1919. 16 с.
- Концепция преподавания учебного предмета «Биология»: одобрена решением федерального учебно-методического объединения по общему образованию, протокол от 29.04.2022 № 2/22 [Электронный ресурс] // Банк документов Минпросвещения РФ. https://docs.edu.gov.ru/document/a689dbd81851028caa60d55bae90f106/download/4947.
- Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования: приказ Минпросвещения РФ от 31.05.2021 № 287 [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/401433920.
- Примерная рабочая программа основного общего образования. Биология. Базовый уровень (для 5–9 классов образовательных организаций). М., 2021. 89 с.
Supplementary files
