Peculiarities of teaching and educating students in multiethnic educational environment
- Authors: Zaitseva E.A.1, Nuzhdin A.V.1
-
Affiliations:
- Samara Regional Institute for Teachers Retraining and Staff Development in Education
- Issue: Vol 5, No 2 (2016)
- Pages: 154-159
- Section: 13.00.00 – Pedagogical Sciences
- URL: https://bakhtiniada.ru/2309-4370/article/view/22106
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv20162304
- ID: 22106
Cite item
Full Text
Abstract
One of the main aims and objectives of Modern Russian education is to make a human be ready for effective working and interacting in the multiethnic educational environment. Different aspects of the multiethnic education are registered in numerous Legal Acts of the Russian federation. Educators’ multiethnic competence comprises such aspects as knowing national, religious, gender and other peculiarities of students under training, respective attitude towards them; the ability to behave in terms of cultural conformity as well as the ability to organize meaningful dialogue in a multiethnic group and to use these cultural peculiarities to enrich students’ personal experience. Moreover, educators’ multiethnic competence also includes understanding of students’ ethnopsychological reactions which are conditioned by their cultural background and national identity. The trainee has to anticipate and to resolve a conflict in a multiethnic group. Cultural studies of different nationalities have to be organized in different ways: among the most popular methods we are bound to mention the historical studies of nations and the annexation of different ethnic communities to the Russian federation, the history of an ethnic group contribution to the heroic deeds during wars and while defending the homeland. One of the most effective ways of understanding and assimilating other people’s traditions and customs is to make students participate in different national festivals, religious holidays and feasts. Reading national poets and writers contributes greatly to the better acquisition of the material as well. There are some other methods to get acquainted with cultures for example, National days, learning national games, songs, poems; collective projects, competitions, contests; work with families and family celebrations of national holidays with national food, family stories about strong family traditions and customs; training exercises which cultivate students’ tolerance towards other nations and ethnic groups etc.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Elena Aleksandrovna Zaitseva
Samara Regional Institute for Teachers Retraining and Staff Development in Education
Author for correspondence.
Email: zaitseva-ea@yandex.ru
candidate of philological sciences, associate professor of the Chair of Multicultural Education
Russian Federation, SamaraAnatoliy Vyacheslavovich Nuzhdin
Samara Regional Institute for Teachers Retraining and Staff Development in Education
Email: anatolyn@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, head of the Chair of Multicultural Education
Russian Federation, SamaraReferences
- Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России (ФГОС) / А.Я. Данилюк, А.М. Кодаков, В.А. Тишков. М.: Просвещение, 2009.
- Концепция поликультурного образования в России [Электронный ресурс] // http://mon.gov.ru/ work/vosp/dok/6988.
- Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования [Электронный ресурс] // http://base.garant.ru/197127.
- Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования [Электронный ресурс] // http://window.edu.ru/catalog/pdf2txt/ 768/72768/50521.
- Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель) [Электронный ресурс] // http://ug.ru/new_standards/6.
- Федеральная целевая программа Укрепление единства российской нации и этнокультурное развитие народов России (2014–2020 годы) [Электронный ресурс] // http://government.ru/media/files/41d4862001a d2a4e5359.pdf.
- Жидкова С.К. Этнический состав городского населения Самарской области // Этнос и культура. Информационный вестник, 2002. № 2. С. 36–40.
- Национальный состав населения Самарской области: Статист. сборник / Самарастат, 2013. 327 с.
- Кайсарова А.В. Педагогические условия формирования этнопедагогической компетентности у студентов в процессе обучения в педвузе: автореф. дис. … канд. пед. наук. Чебоксары, 2008. 22 с.
- Дмитриев Г.Д. Многокультурное образование. М.: Народное образование, 1999. 208 с.
- Хупсарокова А.М., Хакунова Ф.П. Предметно-содержательные компоненты поликультурной компетентности педагога [Электронный ресурс] // http:// otherreferats.allbest.ru/pedagogics/00274620_0.html.
- Назаренко Н.Н. Педагогические проблемы полиэтнической образовательной среды [Электронный ресурс] // http://studik.net/pedagogicheskie-problemy-polietnicheskoj-obrazovatelnoj-sredy.
- Нечаева Е.А. Подготовка педагога к профессиональной деятельности в мультикультурном коллективе учащихся: автореф. дис. … канд. пед. наук. Калининград, 2008. 25 с.
- Нуждин А.В. Межкультурная компетентность педагога в контексте современного образования // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Т. 17. № 1(3). С. 588–593.
- Зайцева Е.А., Нуждин А.В. Особенности деловой коммуникации в полиэтнической образовательной среде // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Т. 17. № 1(5). С. 1108–1112.
- Ершов В.А., Лельчицкий И.Д. Этнопедагогические традиции как фактор формирования межкультурной компетенции // Известия Академии педагогических и социальных наук. Миграция: проблемы и решения. Вып. 11. М.; Воронеж: Издательство Московского психолого-социального института. Издательство НПО «МОДЭК», 2007. С. 394–397.
- Волков Г.Н. Этнопедагогика: учебник для студентов средних и высших педагогических учебных заведений. М.: Издательский центр «Академия», 1999. 168 с.
- Голышева О.М. Воспитание толерантной культуры у учащихся через народные традиции различных этнических групп: чуваши, эрзяне, русские // Русский мир и духовное развитие народов Поволжья. Самара: ООО «Книга», 2011. С. 334–338.
- Житлевский Б.Б. Уроки литературы в полиэтнических классах: диалог культур // Русский язык в контексте межкультурной коммуникации: материалы международной научно-практической конференции, посвященной 90-летию со дня рождения профессора Е.М. Кубарева. Самара: ПГСГА,2011. С. 242–248.
- Хайруллин Р.З. Социально-педагогическая адаптация студентов-мигрантов в условиях столичного мегаполиса // Известия Академии педагогических и социальных наук. Миграция: проблемы и решения. Вып. 11. М.; Воронеж: Издательство Московского психолого-социального института. Издательство НПО «МОДЭК», 2007. С. 458–468.
Supplementary files
