The problem of assessing the quality of specialized university graduate training
- Authors: Yezhova O.N.1, Ulendeeva N.I.1
-
Affiliations:
- Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia
- Issue: Vol 5, No 3 (2016)
- Pages: 163-166
- Section: 13.00.00 – Pedagogical Sciences
- URL: https://bakhtiniada.ru/2309-4370/article/view/21990
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv20163305
- ID: 21990
Cite item
Full Text
Abstract
The paper analyzes the problem of assessing the development degree of the specialized university graduate competencies that are found in state standards of higher education and the departmental order. We consider the existing practices and approaches to making a collection of evaluation tools. The paper presents the requirements for assessment tools to check the development of competencies: integrative, problem-activity tasks, focus on the application of skills and knowledge in the field of special situations in the actualization of the content of professional work tasks, expertise in the professional community, link criteria with planned results. These requirements are considered for innovative forms of control: level test (recognition – substitution – productive activity – decision-making in problem situations); test action (practical test); situational test (analysis of the situation of the future professional activity). Special attention is devoted to the consideration of this form of professional competence assessment as interdepartmental exercises that allow you to check special developed students’ competences when students demonstrate their knowledge, skills and personal qualities and carry out their professional activities in practice. Developed professional competence assessment tools for specialized university cadets and students can serve as a basis for further coordination of the educational process.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Olesya Nikolaevna Yezhova
Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia
Author for correspondence.
Email: e-olesja2008@mail.ru
candidate of psychological sciences, professor of the Chair of Management and Information Technology Service of Penitentiary System
Russian Federation, SamaraNatalia Ivanovna Ulendeeva
Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia
Email: nulendeeva@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of the Chair of Management and Information Technology Service of Penitentiary System
Russian Federation, SamaraReferences
- Банько Н.А. Формирование профессионально-педагогической компетенции как компонента профессиональной подготовки менеджеров. Волгоград: РПК «Политехник, 2004. 49 с.
- Зеер Э.Ф., Сыманюк Э. Компетентностный подход к модернизации профессионального образования // Высшее образование в России, 2005. № 4. С. 23-30.
- Бундин М.В., Кирюшина Н.Ю. Формирование общекультурных компетенций у студентов вузов: учебное пособие. Н. Новгород: ННГУ, 2012. 67 с.
- Маркова А.К. Психология профессионализма. М.: Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. 312 с.
- Васильева Д.Н., Каткова М.В., Колесниченко Ю.Ю. Система оценки уровня сформированности компетенций и результатов обучения: методические рекомендации. Саратов: Изд-во СГУ, 2014. 33 с.
- Иванова Л.А. Оценка уровня сформированности общих и профессиональных компетенций с помощью современных педагогических приемов // Социальная сеть работников образования. Электронный доступ: nsportal.ru. (Дата обращения 02.08.2016).
- Улендеева Н.И. Использование технологии «перевернутое обучение» при организации самостоятельной работы // Электронное обучение в непрерывном образовании. 2016. № 1 (3). С. 928-933.
- Талакин К.В., Ежова О.Н. Практико-ориентированная модель обучения как основа формирования у курсантов профессиональных компетенций, обеспечивающих эффективность их служебной деятельности // Уголовно-исполнительная система: право, экономика, управление. 2015. № 2. С. 21-24.
- Попов И.В. Проектирование технологии обучения курсантов юридического вуза дисциплине «специальная техника»: автореф. дис. … канд. пед. наук. Самара, 2006. 20 с.
- Ежова О.Н. Проблема оценки качества подготовки выпускников специализированных вузов // Уголовно-исполнительная система на современном этапе: взаимодействие науки и практики: материалы Международной научно-практической межведомственной конференции (16-17 июня 2016 г.) / под общ. ред. А.А. Вотинова. Самара: Самарский юридический институт ФСИН России, 2016. С. 211-214.
- Ежова О.Н., Иванова С.В. Формирование организаторских способностей сотрудников уголовно-исполнительной системы как условие эффективности их профессиональной деятельности // Евразийский юридический журнал. 2014. № 12. С. 202-207.
- Хаснутдинов Р.Р., Мишустин С.П. Юридическая клиника как элемент практико-ориентированной образовательной деятельности в вузах ФСИН России // Право и образование. 2016. № 2. С. 48-57.
Supplementary files
