Polycultural development of personality of mentor as value: problems, solutions, perspectives
- 作者: Bulankina N.E.1
-
隶属关系:
- Novosibirsk Institute of Professional Skill Improvement & Vocational Retraining of Educational Workers
- 期: 编号 3 (71) (2025)
- 页面: 63-71
- 栏目: PEDAGOGICAL SCIENCES
- URL: https://bakhtiniada.ru/2073-8439/article/view/361516
- DOI: https://doi.org/10.24888/2073-8439-2025-71-3-63-70
- ID: 361516
如何引用文章
全文:
详细
Global transformations of nowadays are taking place in the frames of the world community. Crucial information processes and continuous communication, the need in integration of nations and people, cooperation of regions are hallmarks of social realia of modernity. As is the case, the processes of disintegration, the lack of authentic comprehension, and the neglect or the lack of traditional values of a man, take place gradually. And these phenomena as processes are taking place within the framework of topicality of the problem of security of a personality, for all the people, in the area of polyphony of cultures and languages. The aim of this paper lies in the topicality of upgrading the methodology of the dynamics of pedagogical activities research within the innovation concept structure of the language of national educational system/its processes which take place in the practices of educational institutions, mentors as top managers, and educators, including their general and professional culture. The research methodology covers the theoretical justification, generalization and analysis of the database obtained, and the design of the educational process within the integration approach as a value. The interest lies in the context that concerns the data observed within the fundamental research works dedicated to some of the possible means for people to find themselves in the culture spaces within authentic humanitarian communication practices based on the personification principles for language personality development. Research outcomes present generalized vision of current humanitarian practices on the polyculture development of a personality of a mentor. This is important nowadays when there exists a great need for both in highly qualified professionals and creative personalities in terms of a) architectonics of the image of polyculture picture world of a mentor/tutor of educational community as a reflection of his polyfunсtional actions; b) social identity of a personality of a mentor presents some of the value dominants of novel paradigm of recurrent polyculture education within a secure polyculture space. In conclusion the main final concepts of the research are formulated regarding the need to update authentic culture activities based on the system approach as a mechanism for axiology and personification of professional educational process via polycuture as a value for language personality to be acquired for self-organization.
作者简介
Nadezhda Bulankina
Novosibirsk Institute of Professional Skill Improvement & Vocational Retraining of Educational Workers
编辑信件的主要联系方式.
Email: nebn@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0002-4291-6354
俄罗斯联邦, Novosibirsk
参考
- Буланкина Н.Е. Актуальные аспекты совершенствования методологии исследования информа-ционно-образовательной среды иноязычного образования // Психология образования в поликультурном пространстве. 2024. № 2 (66). С. 77–88. https://doi.org/10.24888/2073-8439-2024-66-2-77-88
- Буланкина Н.Е. Исследование речевой культуры личности в условиях непрерывного образова-ния: аксиологический аспект // Сибирский учитель. 2024. № 4 (155). С. 5–14.
- Выготский Л.С. Мышление и речь. М.: Изд-во АСТ, 2022. 576 с.
- Кравцов Ю.В., Мишутина О.В. Интегрированные задания для формирования понятийного ап-парата будущего учителя // Сибирский учитель. 2024. № 6 (157). С. 74–79.
- Крикунов А.Е. Философия образования и теория коммуникативного действия Ю. Хабермаса // Сибирский учитель. 2024. № 3 (154). С. 47–51.
- Михеева Ю.А. Специфика образа современного преподавателя иностранного языка в условиях цифрового образовательного пространства // Сибирский учитель. 2023. № 4 (149). С. 88–91.
- Новицкая В.А., Савинова Л.Ю. Развитие дополнительных профессиональных компетенций бу-дущих педагогов в условиях социального партнерства // Вестник педагогических инно-ваций. 2023. № 4 (72). С. 26–37. https://doi.org/10.15293/1812-9463.2304.02
- Орлянская А.В. Социальное партнерство как инновационный ресурс профессионального разви-тия педагогов в системе повышения квалификации // Сибирский педагогический жур-нал. 2025. № 1. С. 116–128. https://doi.org/10.15293/1813-4718.2501.11
- Ростов Н.Д. Военно-патриотическое воспитание призывной молодежи Сибири в годы Великой Отечественной войны // Сибирский учитель. 2025. № 3 (160). С. 77–83.
- Смолина Т.Л. Карьерная готовность, самоэффективность и межкультурная компетентность студентов // Психология образования в поликультурном пространстве. 2025. № 2 (70). С. 57–65. https://doi.org/10.24888/2073-8439-2025-70-2-57-65
- Сухова Н.А. Моделирование поликультурной картины мира будущих медиаторов: аксиология образования // Сибирский учитель. 2025. № 2 (159). С. 5–12.
- Умбрашко К.Б., Нелюбов С.А., Буланкина Н.Е. Региональный историко-культурный потенциал в контексте современных реалий непрерывного образования учителя // Сибирский учи-тель. 2025. № 1 (158). С. 5–13
- Швецова Т.П., Змитрович Н.И. Актуальные вопросы исследования неуспеваемости школьников // Сибирский учитель. 2024. № 6 (157). С. 19–26.
- Egorova E.V., Bulankina N.E. A Comprehensive Design of Digital Transformation of Professional Pedagogical Discourse // II International Scientific Forum on Sustainable Development and Innovation (WFSDI 2023): Conference Proceedings, Porto, Portugal, 27–28 апреля 2023 года. Ekaterinburg: Institute of Digital Economics and Law LLC, 2024. Pp. 338–346.
补充文件

