The theme of fear in A. P. Chekhov’s works in the 1880s – early 1890s: typology of the author’s position

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Fear as one of the key basic concepts of culture has repeatedly become the object of researches by Russian and foreign scientists. A.P. Chekhov, throughout his work, repeatedly addressed the problem of human fears. Let us also pay attention to the fact that in the works of A. P. Chekhov there are more than one work with the word “fear” in the title: these are the stories ‘A Thousand and One Passions, A Scary Night’ (1880), ‘A Terrible Night’ (1884), ‘Panic Fears’ (1886), and ‘Terror’ (1892). As we can see, the writer repeatedly came back to the problem of fear and how fear affects people throughout his whole life. In these stories, “fear” is the basis of the entire narrative, this feeling, starting with the title, is embodied at the compositional and metaphorical levels of the text. At the same time, other works were created during this period, in which the feeling of fear and danger is the basis of the entire narrative, for example, ‘On the High Road’ (1884), ‘Night in the Cemetery (Christmas Story)’ (1886). Finally, the story ‘Terror’ (1892) becomes the culmination of Chekhov’s fear of life. The aim is to identify and describe the typology of the author’s position in relation to the theme of fear in the work of A. P. Chekhov in the 1880s and early 1890s. The main material is Chekhov’s works of the early period of creativity in 1880–1887, dedicated to the theme of fear, as well as the story ‘Fear’ (1892) and the writer’s epistolary. The method of comparative analysis, systemic and narratological approaches to works of art and methodological scientific problems of positional style are used. A comparative analysis of Chekhov’s works ‘A Thousand and One Passions, A Scary Night’ (1880), ‘A Terrible Night’ (1884), ‘On the High Road’ (1884), ‘Night in the Cemetery (Christmas Story)’ (1886), ‘Panic Fears’ (1886), and ‘Terror’ (1892) made it possible to identify a common “resonant” space in the writer’s heritage, dedicated to the theme of fear, which allows us to raise the question of a single author’s position in relation to this topic in line with the scientific problems of Chekhov’s positional style. The early stories ‘A Thousand and One Passions, A Scary Night and ‘A Terrible Night’ are determined by a humorous approach to the “terrible”, but already in 1884, in the small-form drama ‘On the High Road’, fear receives a dramatic embodiment. Important in the development of the theme of fear in 1886 is on the one hand, in the story ‘Night in the Cemetery’ Chekhov returns to the humorous depiction of fear, on the other hand, in the story ‘Panic Fears’ this theme acquires existential meanings, which in the story of 1892 ‘Terror’ grow to the notion that existential fear in human life is total. The methodological approach in terms of Chekhov’s positional style made it possible to identify in his works of the 1880s and early 1890s the typology of the author’s position in relation to human fear. The works united by this problem have similar artistic features: this is the motif of the night, bad weather, internal focalization, due to the fact that the narration is organized in the first person. But in general, in these works, a typology of depicting a feeling of fear is revealed: the author’s position in relation to this topic is determined by humorous, dramatic and existential approaches.

About the authors

Al-Abbudi Muntassir Abdulkadim Nayma

National Research Tomsk State University

Email: mntsrkadum@gmail.com
Tomsk, Russian Federation

References

  1. Руднев В. П. Словарь культуры ХХ века. М.: Аграф, 1997. 384 с.
  2. Гиршман М. М. Литературное произведение: теория и практика анализа: учеб. пособие. М.: Высшая школа, 1991. 160 с.
  3. Теоретическая поэтика: понятия и определения: хрестоматия для студентов / авт.-сост. Н. Д. Тамарченко М.: РГГУ, 2001. 467 с.
  4. Тюпа В. И. Анализ художественного текста: учеб. пособие. М.: Академия, 2009. 336 с.
  5. Топоров В. Н. О «резонантном» пространстве литературы (несколько замечаний) // Literary Tradition and Practice in Russian Culture / ed. by Valentina Polukhina, Joe Andrew, Robert Reid. Rodopi, 1993. Р. 16−61.
  6. Зубарева В. Чехов в XXI веке: позиционный стиль и комедия нового типа. Idyllwild: Charles Schlacks, Jr. Publisher, 2015. 277 с.
  7. Чудаков А. П. Поэтика Чехова. М.: Наука, 1971. 282 с.
  8. Роднянская И. Б. Конец занимательности? // Движение литературы: в 2 т. Т. 1. М.: Знак. Языки славянских культур, 2006. 712 с.
  9. Долженков П. Н. Тема страха перед жизнью в прозе Чехова // Чеховиана: Мелиховские труды и дни. М., 1995. С. 66–70.
  10. Зайцева Т. В. Концепт «страх» в рассказах А. П. Чехова (к антологии «Художественные константы русской литературы») // Проблемы истории, филологии, культуры. 2009. № 24. С. 856–861.
  11. Евдокимова О. К. Доминантный концепт в рассказе А. П. Чехова «Страх» // Вестник ЧГПУ им. И. Я. Яковлева. 2020. № 4 (109). С. 12–19.
  12. Петракова Л. Г. «Страшное» и «непонятное» в контексте рассказов А. П. Чехова «Страхи», «Страх» и «Дом с мезонином» // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика. 2010. № 2. С. 79–81.
  13. Агратин А. Е. Угроза в сознании чеховского героя (на материале произведений 1880–1887 гг.) // Новый филологический вестник. 2018. № 1 (44). С. 69–78.
  14. Зубарева В. К. Чехов – основатель позиционного стиля в литературе // Практики и интерпретации: журнал филологических, образовательных и культурных исследований. 2018. № 1. С. 54–69.
  15. Чехов А. П. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. Сочинения: в 18 т. Письма: в 12 т. М.: Наука, 1974–1983.
  16. Шмид B. Нарратология. М.: Языки славянской культуры, 2003. С. 62–67.
  17. Бахтин М. М. Эпос и роман. СПб.: Азбука, 2000. 304 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».