Socio-professional Challenges and Methodological Aspects of AI Implementation in the School Educational Environment
- Authors: Glukhov A.P.1, Sinogina E.S.1
-
Affiliations:
- Tomsk State Pedagogical University
- Issue: No 5 (2025)
- Pages: 110 - 121
- Section: THEORY AND METHODS OF TEACHING AND EDUCATION
- URL: https://bakhtiniada.ru/1609-624X/article/view/359782
- DOI: https://doi.org/10.23951/1609-624X-2025-5-110-121
- ID: 359782
Cite item
Full Text
Abstract
About the authors
Andrey Petrovich Glukhov
Tomsk State Pedagogical University
Email: glukhovAP@tspu.edu.ru
Tomsk, Russian Federation
Elena Stanislavovna Sinogina
Tomsk State Pedagogical University
Email: sinogina2004@mail.ru
Tomsk, Russian Federation
References
Указ Президента РФ от 7 мая 2018 г. № 204 «О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года» // Информационно-правовая система «Гарант». URL: https://base.garant.ru/71937200/ (дата обращения: 15.04.2025). Понкин И.В., Куприяновский В.П., Морева С.Л., Понкин Д.И. Прорывные технологические инновации: понятие, значение и онтология // Международный журнал открытых информационных технологий. 2020. Вып. 8, № 8. С. 60–68. Сысоев П. В. Искусственный интеллект в образовании: осведомленность, готовность и практика применения преподавателями высшей школы технологий искусственного интеллекта в профессиональной деятельности // Высшее образование в России. 2023. № 10. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/iskusstvennyy-intellekt-v-obrazovanii-osvedomlyonnost-gotovnost-i-praktika-primeneniya-prepodavatelyami-vysshey-shkoly-tehnologiy (дата обращения: 27.04.2025). Еркінбек Ақнар. Этические и практические аспекты использования искусственного интеллекта в образовании // In The World Of Science and Education. 2024. № 15. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/eticheskii-i-prakticheskie-aspekty-ispolzovaniya-iskusstvennogo-intellekta-v-obrazovanii (дата обращения: 27.04.2025). Holmes W., Bialik M. & Fadel C. Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. Center for Curriculum Redesign, 2021. 320 p. Luckin R., Cukurova M. Designing educational technologies in the age of AI: A learning sciences‐informed approach // British Journal of Educational Technology. 2019. Vol. 50, № 6. P. 2824–2838. https://doi.org/10.1111/bjet.12861 (accessed 27.04.2025). Hendrycks D., Mazeika M., Woodside T. An Overview of Catastrophic AI Risks, 2023. 10.48550/arXiv.2306.12001. Du J., Wen Y., Wang L., Zhang P., Fei M., Pardalos P. An adaptive human learning optimization with enhanced exploration-exploitation balance // Annals of Mathematics and Artificial Intelligence. 2022. № 91. P. 1–40. doi: 10.1007/s10472-022-09799-x Профессиональное развитие педагога в условиях цифровизации образования: учеб.-метод. пособие. СПб.: ГАОУ ДПО «ЛОИРО», 2020. 135 с. Тихонова Н.В., Ильдуганова Г.М. «Меня пугает то, с какой скоростью развивается искусственный интеллект»: восприятие студентами искусственного интеллекта в обучении иностранным языкам» // Высшее образование в России. 2024. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/menya-pugaet-to-s-kakoy-skorostyu-razvivaetsya-iskusstvennyy-intellekt-vospriyatie-studentami-iskusstvennogo-intellekta-v-obuchenii (дата обращения: 27.04.2025). Mishra P., Koehler M.J. Technological Pedagogical Content Knowledge: A framework for teacher knowledge // Teachers College Record. 2006. Vol. 108, № 6. P. 1017–1054. Davis F.D. Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 1989, vol. 13, no. 3, pp. 319–340. Mugo D. & Njagi K. & Chemwei B. & Motanya J. The Technology Acceptance Model (TAM) and its Application to the Utilization of Mobile Learning Technologies // British Journal of Mathematics & Computer Science. 2017. № 20. P. 1–8. doi: 10.9734/BJMCS/2017/29015 Puentedura R.R. Transformation, Technology, and Education, 2006. URL: http://hippasus.com/resources/tte/ (дата обращения: 27.04.2025). Dellermann D., Calma A, Lipusch N., Weber T., Weigel S., Ebel P. The Future of Human-AI Collaboration: A Taxonomy of Design Knowledge for Hybrid Intelligence Systems, 2019. doi: 10.24251/HICSS.2019.034 Hemmer P., Schemmer M., Kühl N., Vössing M., Satzger G. Сomplementarity in Human-AI collaboration: concept, sources, and evidence, 2024. arXiv:2404.00029v1. URL: https://arxiv.org/pdf/2404.00029v1 (дата обращения: 27.04.2025). Bijker W.E., Hughes T.P., Pinch T.J. The Social Construction of Technological Systems: New Directions in the Sociology and History of Technology. Cambridge: MIT Press, 1987. 456 p. Selwyn N., Hillman T., Eynon R., Ferreira G., Knox J., Macgilchrist F., Sancho J.M. What’s next for Ed-Tech? Critical hopes and concerns for the 2020s // Learning, Media and Technology. 2019. № 45. P. 1–6. doi: 10.1080/17439884.2020.1694945 Garrison D.R., Cleveland-Innes M., Fung T.C. Exploring Causal Relationships among Teaching, Cognitive and Social Presence: student perceptions of the community of inquiry framework // The Internet and Higher Education. 2010. Vol. 13 (1-2). P. 31–36. http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2009.10.002 Sweller J., Ayres P., Kalyuga S. Cognitive load theory. New York: Springer, 2011. 76 p. Zawacki-Richter et al. Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 2019. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0 Lizzie Coles-Kemp. Inclusive Security: Digital Security Meets Web Science // Foundations and Trends® in Web Science. 2020. Vol. 7, № 2. P. 88–241. http://dx.doi.org/10.1561/1800000030 Voogt, J., et al. Computational Thinking in Compulsory Education: Towards an Agenda for Research and Practice. Education and Information Technologies. 2015. Vol. 20, no. 4. P. 715–728. https://doi.org/10.1007/s10639-015-9412-6 Сысоев П.В. Искусственный интеллект в образовании: осведомленность, готовность и практика применения преподавателями высшей школы технологий искусственного интеллекта в профессиональной деятельности // Высшее образование в России. 2023. Т. 32, № 10. С. 9–33. doi: 10.31992/0869-3617-2023-32-10-9-33 Скворчевский К.А., Дятлова О.В. Современные адаптивные и интеллектуальные цифровые системы обучения: механизмы и потенциал. 2024. Вопросы образования // Educational Studies Moscow. № 3 (2). С. 299–337. https://doi.org/10.17323/vo-2024-19751 (https://vo.hse.ru/article/view/19751).
Supplementary files

