Constructing developmental educational texts as a factor in the development of methodical thinking

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The problem of organizing mathematics teaching that promotes understanding of information, particularly mathematical information, has always been in the focus of attention of specialists from different fields of knowledge. There are different types of understanding: understanding-recognition, understanding-hypothesis, understandingunification. Psychological and pedagogical conditions for the development of understanding include motivation to understand information; active position of the subject in working with information; taking into account the peculiarities of the formation of notional thinking; the presence of context to convey the semantic load of information; the use of different ways of coding information, including subject experience and metaphors; actualization and development of general intellectual skills. Knowledge of the psychological and pedagogical foundations of understanding learning information significantly increases the methodical culture of the teacher, allows him to think methodically, constructing the content of education and selecting teaching methods. When training a future teacher of mathematics, it is necessary to pay attention to the problem of constructing developmental educational texts that promote understanding of mathematical information. Constructing developmental educational texts is an integral methodological unit, which allows to demonstrate such methodological skills as understanding the problems arising in the study of educational material, identifying the psychological and pedagogical reasons for their occurrence, predicting possible ways of preventing arising difficulties, realizing the need to improve existing approaches to teaching,the search for psychological and pedagogical foundations of methodological activity, analysis of existing practices of constructing educational texts from the point of view of their possibility in the formation of learning actions that promote understanding, development of author’s materials, analysis and discussion of the obtained results, adjustment of methodical activity. The results of the conducted research with students of the Faculty of Physics and Mathematics have shown that the development of methodical thinking is influenced by the actualization, reconstruction and enrichment of professional experience of working with mathematical information from the point of view of psychological and pedagogical foundations of teaching learning material, as well as familiarization of future teachers with productive teaching practices aimed at understanding learning information. The conducted research allows us to conclude that purposeful teaching of general problems of teaching mathematics from the point of view of psychodidactic approach increases methodical culture of future teachers of mathematics and contributes to the development of methodical thinking.

About the authors

Emanuila Grigoryevna Gelfman

Tomsk State Pedagogical University

Email: mina.gelfman@yandex.ru
Tomsk, Russian Federation

Yuliya Konstantinovna Penskaya

Tomsk State Pedagogical University

Email: penskaya_julia@mail.ru
Tomsk, Russian Federation

Vladimir Viktorovich Mazyuk

School no.1363

Email: vvolkvv@mail.ru
Moscow, Russian Federation

References

  1. Знаков В. В. Психология понимания: проблемы и перспективы. М.: Ин-т психологии РАН, 2005. 448 с.
  2. Кулешова И. Г., Кисельников И. В., Брейтигам Э. К. Содержание фаз понимания учебного материала // Science for Education Today. 2019. № 5. С. 97–109.
  3. Бершадский М. Е. Понимание как педагогическая категория. М.: Педагогический поиск, 2003. 176 с.
  4. Гельфман Э. Г., Демидова Л. Н., Терре А. И. Мотивация учебной деятельности учащихся основной школы средствами учебных текстов // Вестник Томского гос. пед. ун-та (TSPU Bulletin). 2017. № 8. С. 100–107.
  5. Шадриков В. Д. Понимание: концептуальные модели. М.: Ин-т психологии РАН, 2021. 209 с.
  6. Sfard A. Symbolizing Mathematical Reality into Being: How mathematical Discourse and Mathematical Objects create each Other // Symbolizing and communicating in mathematics classrooms, USA /eds. Cobb P., Yackel E., McClain K. 2000. Р. 37–98.
  7. Дьюи Д. Психология и педагогика мышления / пер. Н. М. Никольская. М.: Юрайт, 2023. 166 с.
  8. Клюс-Станьска Д. Парадигмы дидактики: мыслить теоретически о практике. М.: Национальное образование, 2022. 320 с.
  9. Саранцев Г. И. Учителю – современное методическое мышление // Наука и школа. 2014. № 2. С. 12–16.
  10. Холодная М. А., Гельфман Э. Г. Развивающие учебные тексты как средство интеллектуального воспитания учащихся. М.: Ин-т психологии РАН, 2016. 200 с.
  11. Гельфман Э. Г., Пенская Ю. К., Цымбал С. Н. Психодидактический подход к подготовке будущих учителей математики // Вестник Томского гос. пед. ун-та (TSPU Bulletin). 2017. Вып. 12 (189). С. 100–108.
  12. Гельфман Э. Г., Холодная М. А., Подстригич А. Г. Типология развивающих учебных текстов (на примере школьной математики) // Вестник Томского гос. пед. ун-та (TSPU Bulletin). 2019. Вып. 3 (200). С. 27–34.
  13. Бондаренко Т. Е. Тождественные преобразования целых рациональных выражений и их применение для рационализации вычислений в курсе алгебры 7 класса: метод. пособие для учителя. Воронеж: Наука-ЮНИПРЕСС, 2014. 140 с.
  14. Окунев А. А. Как учить не уча, или 100 мастерских по математике, литературе и для начальной школы. СПб.: Питер, 1996. 445 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».