Neo-mythological ways of embodying the theme of mentoring in the novels by Mariam Petrosyan “The Gray House” and Victor Kozko “Chronicle of an orphanage garden”

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The comparative study of closely related literatures seems to be a relevant direction in modern humanities. This perspective of the study allows us to identify the creative uniqueness of the work, the national basis and methods of literary reception through the disclosure of literary and sociocultural connections, and forms the openness of consciousness to the perception of foreign cultural codes and meanings. The creative individuality of Viktor Kozko was formed in the Belarusian literary process of the last third of the twentieth century, when there was an increase in the existential orientation of prose. Mythopoeticism is characterized by its rootedness in the universal humanistic constants of national specificity. The main stylistic changes occur at the junction of the artistic systems of realism – modernism, realism – postmodernism. The emergence of diffuse phenomena is due to both the individual author’s creative experiment and the general stylistic trends of the era. Modernist intentions in Belarusian literature have a pronounced folklore and mythological basis, which determined the predominance of authentic elements, helped to verbalize unconscious categories, making them the subject of author and reader reflection. Mariam Petrosyan worked on the novel “The Gray House” for almost two decades (1991–2009). The literary process at the turn of the 20th–21st centuries, on the one hand, demonstrates the completion of a certain sociocultural stage, on the other, it indicates the beginning of a new historical and cultural cycle. It is no coincidence that the allegorical nature of the novel satisfies the aesthetic and cognitive needs of the time – to create a metonymic image of modern society. Both prose writers actively use various types of secondary artistic conventions. Depending on the dominant type of convention and the dominant artistic technique, the following ways of enriching realistic aesthetics with means of non-classical artistry can be distinguished: actualization of surreal aesthetics; synthesis of realistic and fantastic; appeal to folklore and mythological motifs, mythological ways of understanding the world. The methods of mythological quotation used in the novels by Mariam Petrosyan “The Gray House” and Viktor Kozko’s “Chronicle of an orphanage garden” when embodying the images of teachers and students, topoi of the house and garden, neomythological methods of modeling reality allowed the writers to create a unique spatiotemporal organization of works, explicate national cultural codes.

About the authors

Elena Vladimirovna Kriklivec

Vitebsk State University named after P. M. Masherov

Email: kriklivec@mail.ru
Vitebsk, Republic of Belarus

References

  1. Друк Г. М. У храме слова. Мазыр: МДПУ, 2005. 155 с.
  2. Нуждзіна Т. С. Загадка Віктара Казько // Полымя. 1999. № 2. С. 192–206.
  3. Барабаншчыкава Т. Л. Фальклорныя матывы ў творах В. Казько // Полымя. 2001. № 12. С. 302–312.
  4. Друк Г. М. Аповесць В. Казько «Суд у Слабадзе» // Беларуская мова і літаратура. 2002. № 1. С. 94–104.
  5. Бугаёў Д. Пахавальная песня з пробліскам надзеі // Крыніца. 1997. № 12. С. 20–23.
  6. Тычына М. А. Кантрапункт пакутаў // Крыніца. 1997. № 12. С. 17–19.
  7. Васючэнка П. В. Тры апакаліпсісы // Крыніца. 1997. № 12. С. 3–5.
  8. Васілевіч А. А. Раман-міф В. Казько // Сучаснае беларускае літаратуразнаўства: сістэма каштоўнасцей і прыярытэтаў. Мінск: Беларуская навука, 2006. С. 206–235.
  9. Соловьева Т. В. Дом vs. Наружность. О романе Мариам Петросян «Дом, в котором…» // Вопросы литературы. 2011. № 3. С. 169–180.
  10. Вяткина С. В. Синтаксическое своеобразие романа о подростках-инвалидах (М. Петросян «Дом, в котором…») // Мир русского слова. 2014. № 4. С. 90–95.
  11. Липовецкий М. Н. Шалуны, враги, другие… Трикстер в советской и постсоветской детской литературе // Детские чтения. 2014. № 6. С. 7–22.
  12. Мескин В. А., Гайдаш Л. В. Роман М. Петросян «Дом, в котором…» в контексте литературной традиции магического реализма // Вестник РУДН. Серия: Литературоведение, журналистика. 2019. № 3. С. 404–413.
  13. Головчинер В. Е., Макаренко Е. К., Петров А. В., Полева Е. А. Итоги Восьмой Всероссийской с международным участием научной конференции «Русская литература в современном культурном пространстве: Детство в литературе и литература о детстве» // Сибирский филологический журнал. 2019. № 3. С. 286–290. doi: 10.17223/18137083/68/26
  14. Казько В. А. Хроніка дзетдомаўскага саду. Мінск: Мастацкая літаратура, 1987. 430 с.
  15. Петросян М. С. Дом, в котором… М.: Livebook / Гаятри, 2009. 960 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».