The Evolution of Sociological Approaches Towards Conceptualizing Consumption in Western Sociology

Мұқаба

Дәйексөз келтіру

Толық мәтін

Аннотация

The second half of the 20th century saw multiple directions of consumer research emerge in sociology, including a cultural turn, a material turn, a practical turn, a turn towards sustainability, and a digital turn. These turns indicate trends in sociological thought, which arise with increasing speed and overlap each other. On the one hand, these directions build upon ideas about consumption brought forth by the classics of economic theory and sociology, and on the other hand they constantly attempt to critically comprehend basic concepts and fill them with new meaning.The purpose of the article is to expand on the concept of consumption by reviewing the historical evolution of views on this concept in sociology of the 20–21 centuries. It first considers the integral definitions of consumption presented by contemporary sociologists (V. Radaev, E.R. McDonnell, A. Warde). From there it outlines the basic views on consumption held by classics of sociology (K. Marx, G. Simmel, T. Veblen, M. Weber, the Frankfurt School, P. Bourdieu). Finally, sociological approaches towards consumption that appeared during the second half of the 20th century are examined.A review of key approaches towards consumption demonstrates how the concept of consumption has consistently acquired new meanings and contexts, also acquiring an internal independent logic and transforming into a multidimensional concept in sociology. The paper covers a broad timeline and is based on key sociological works, without claiming to be able to comprehensively describe them. Also this paper does not consider the Russian tradition of research.

Авторлар туралы

Zoya Kotelnikova

HSE University

Email: kotelnikova@hse.ru
ORCID iD: 0000-0002-1013-3670
SPIN-код: 5903-1180
ResearcherId: K-2876-2015
Candidate of Sociological Sciences, Senior Research Fellow, Deputy Head, Laboratory for Studies in Economic Sociology, Faculty of Social Sciences Moscow, Russia

Әдебиет тізімі

  1. Бурдьё П. Различение: социальная критика суждения // Экономическая социология. 2005. Т. 6. № 3. С. 25–48 [электронный ресурс]. Дата обращения 20.01.2024. URL: https://ecsoc.hse.ru/data/2011/12/08/1208204931/ecsoc_t6_n3.pdf EDN: OYOBXD
  2. Веблен Т. Теория праздного класса: экономическое исследование институций / Пер. с англ. С. Сорокиной. М.: Прогресс, 1984. — 368 с.
  3. Волков В.В., Хархордин О.В. Теория практик. СПб.: Изд-во. Европейского ун-та в Санкт-Петербурге, 2008. — 298 с. EDN: YWCDGG
  4. Латур Б. Пересборка социального: введение в акторно-сетевую теорию / Пер. с англ. И. Полонской; Под ред. С. Гавриленко. М.: Изд. дом «Высшей школы экономики», 2014. — 384 с. EDN: SYZVMJ
  5. Маркузе Г. Одномерный человек. Исследование идеологии развитого индустриального общества / Пер. с англ. А. Юдина. М.: АСТ, 2003. —526, [2] с.
  6. Радаев В.В. Социология потребления: основные подходы // Социологические исследования. 2005. № 1. С. 5–18. Дата обращения: 10.04.2024. URL: https://www.isras.ru/files/File/Socis/2005-1/radaev_socneed.pdf EDN: OOYJUD
  7. Ритцер Дж. Макдональдизация общества 5 / Пер. с англ. А.В. Лазарева; Вступ. статья Т.А. Дмитриева. М.: Праксис, 2011. — 592 с. EDN: QUSGWH
  8. Рощина Я.М. Социология потребления: Учебное пособие. М.: Изд. Дом ГУ ВШЭ, 2007. — 447 с.
  9. Фромм Э. Иметь или быть? / Пер. с англ.; Общ. ред. и послесл. В.И. Добренькова. 2-е изд., доп. М.: Прогресс, 1990. — 330, [1] с.
  10. Adorno T.W. The Culture Industry Reconsidered. The Culture Industry: Selected Essays on Mass Culture. Ed. by J.M. Bernstein. L.; N.Y.: Routledge, 2001. P. 98–106. doi: 10.4324/9781003071297-4
  11. Appadurai A. The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. N.Y.: Cambridge University Press, 1988. 329 p.
  12. Arnould E.J., Thompson C.J. Consumer Culture Theory (CCT): Twenty Years of Research. Journal of Consumer Research. 2005. No. 31. P. 868–882. doi: 10.1086/426626
  13. Baudrillard J. The Consumer Society: Myths and Structures. L.: Sage, 1998. 224 p. doi: 10.4135/9781526401502
  14. Beyond use value. For a Critique of the Political Economy of the Sign. Ed. by J. Baudrillard. St Louis, MO: Telos Press, 1981 [1972]. P. 130–142.
  15. Belk R.W. Digital Consumption and the Extended Self. Journal of Marketing Management. 2014. Vol. 30. No. 11–12. P. 1101–1118. doi: 10.1080/0267257X.2014.939217
  16. Benjamin W. The Arcades Project. Transl. by H. Eiland, K. McLaughlin. Cambridge, MA: Belknap, 1999. 1073 p.
  17. Bijker W.E., Hughes T.P., Pinch T. (eds.) The Social Constructions of Technological Systems. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1987. 405 p.
  18. Blühdorn I., Welsh I. Eco-Politics beyond the Paradigm of Sustainability: A Conceptual Framework and Research Agenda. Environmental Politics. 2007. No. 16 (2). P. 185–205. doi: 10.1080/09644010701211650
  19. Braga C., Suarez M. Actor-Network Theory: New Perspectives and Contributions to Consumption Studies. EBAPE.BR. 2018. Vol. 16. No. 2. P. 218–231. doi: 10.1590/1679-395164275
  20. Brand K.-W. Social Practices and Sustainable Consumption: Benefits and Limitations of a New Theoretical Approach. Environmental Sociology. European Perspectives and Interdisciplinary Challenges. Ed. by M. Gross, H. Heinrichs. N.Y.: Springer, 2010. P. 217–235. doi: 10.1007/978-90-481-8730-0_13
  21. Callon M. The Laws of the Markets. Oxford: Blackwell, 1998. 278 p.
  22. Campbell C. The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism. Oxford: Blackwell, 1987. 312 p.
  23. Cochoy F., Licoppe C., McIntyre M.P., Sörum N. Digitalizing Consumer Society: Equipment and Devices of Digital Consumption. Journal of Cultural Economy. 2020. Vol. 13. No. 1. P. 1–11. doi: 10.1080/17530350.2019.1702576
  24. Cochoy F. Driving a Shopping Cart From STS to Business, and the Other Way Around. On the Introduction of Shopping Carts in American Grocery Stores (1936–1959). Organization. 2009. Vol. 16. No. 1. P. 31–55. doi: 10.1177/1350508408098921
  25. Cohen L. A Consumers’ Republic: The Politics of Mass Consumption in Postwar America. N.Y.: Alfred A. Knopf, 2003. 576 p.
  26. Cohen M.J., Murphy J. (eds) Exploring Sustainable Consumption: Environmental Policy and the Social Sciences. Amsterdam: Elsevier Science (Pergamon), 2001. 249 p. doi: 10.1016/B978-008043920-4/50003-3
  27. Evans D.M. After Practice? Material Semiotic Approaches to Consumption and Economy. Cultural Sociology. 2020. Vol. 14. No. 4. P. 340–356. doi: 10.1177/1749975520923521
  28. Evans D.M. What is Consumption, Where has it been Going, and does it Still Matter? The Sociological Review. 2019. Vol. 67. No. 3. P. 499–517. doi: 10.1177/0038026118764028
  29. Evans D.M. Why Consumption, Why Society, Why Now? Consumption Studies and Societal Challenges. Consumption and Society. 2022. Vol. 1. No. 1. P. 231–241. doi: 10.1332/lajc5187
  30. Featherstone M. Perspectives on Consumer Culture. Sociology. 1990. Vol. 24. No. 1. P. 5–22. doi: 10.1177/0038038590024001003
  31. Gilroy-Ware M. Filling the void: emotion, capitalism and social media. L.: Repeater Books, 2017. 244 p.
  32. Graeber D. Consumption. Current Anthropology. 2011. Vol. 52. No. 4. P. 489–511. doi: 10.1086/660166
  33. Horkheimer M., Adorno T.W. Dialectic of Enlightenment: Philosophical Fragments. Ed. by G.S. Noerr. Stanford, CA: Stanford University Press, 2002. 282 p.
  34. Kopytoff I. The Cultural Biography of Things: Commoditization as Process. The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Ed. by A. Appadurai. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. P. 64–92. doi: 10.1017/CBO9780511819582.004
  35. Maniates M. Individualization: Plant a Tree, Buy a Bike, Save the World? Global Environmental Politics. 2001. Vol. 1. No. 3. P. 31–52. doi: 10.1162/152638001316881395
  36. Marx K. Capital: A Critique of Political Economy. N.Y.: Modern Library, [1867] 1906. 869 p.
  37. Marx K. Economic and Philosophic Manuscripts of 1844. The Marx-Engels Reader. Ed. by R.C. Tucker. N.Y.: Norton, 1972. P. 52–103.
  38. McDonnell E.M. Budgetary Units: A Weberian Approach to Consumption. American Journal of Sociology. 2013. Vol. 119. No. 2. P. 307–350.doi: 10.1086/673295
  39. Murphy W.W. Consumer Culture and Society. Thousand Oaks, CA: Sage, 2020. Accessed 20.01.2024. URL: https://us.sagepub.com/sites/default/files/upm-assets/76590_book_item_76590.pdf
  40. Miller D. Material Culture and Mass Consumption. N.Y.: Basil Blackwell, 1987. 240 p.
  41. Miller D. A Theory of Shopping. L.: Polity, 1998. 192 p.
  42. Miller D. Stuff. Cambridge: Polity, 2009. 220 p.
  43. Miller D. Consumption and Commodities. Annual Review of Anthropology. 1995. Vol. 24. P. 141–161. doi: 10.1146/annurev.anthro.24.1.141 EDN: HFAHZP
  44. Ritzer G., Miles S. The Changing Nature of Consumption and the Intensification of McDonaldization in the Digital Age. Journal of Consumer Culture. 2019. Vol. 19. No. 1. P. 3–20. doi: 10.1177/1469540518818628
  45. Sahakian M., Wahlen S., Welch D. (Un)sustainable Consumption: A Contested, Compelling and Critical Field. Consumption and Society. 2022. Vol. 1. No. 2. P. 244–254. doi: 10.1332/byhl7310
  46. Schau H., Muniz A., Arnould E. How Brand Community Practices Create Value. Journal of Marketing. 2009. Vol. 73. No. 5. P. 30–51. doi: 10.1509/jmkg.73.5.30
  47. Schor J.B., Slater D., Zukin S., Zelizer V.A. Critical and Moral Stances in Consumer Studies. Journal of Consumer Culture. 2010. Vol. 10. No. 2. P. 274–291. doi: 10.1177/1469540510365688
  48. Shove E., Pantzar M., Watson M. The Dynamics of Social Practice: Everyday Life and How it Changes. L.: Sage, 2012. 208 p. doi: 10.4135/9781446250655
  49. Shove E. Social theory and climate change. Theory, Culture and Society. 2010. Vol. 27. No. 2–3. P. 277–288. doi: 10.1177/0263276410361498
  50. Simmel G. Fashion. American Journal of Sociology. 1957 [1904]. Vol. 62. P. 541–558. doi: 10.1086/222102
  51. Skeldon G. The Frankfurt School, Leisure and Consumption. The Palgrave Handbook of Leisure Theory. Ed. by K Spracklen, B. Lashua, E. Sharpe, S. Swain. L.: Palgrave Macmillan, 2017. P. 507–522. doi: 10.1057/978-1137-56479-5_29
  52. Swedberg R. Principles of Economic Sociology. Princeton: Princeton University Press, 2003. 384 p. EDN: QOJJXD
  53. Trentmann F. Empire of Things: How We Became a World of Consumers, from the Fifteenth Century to the Twenty-First. L.: Harper, 2016. 896 p.
  54. Trigg A.B. Veblen, Bourdieu, and Conspicuous Consumption. Journal of Economic Issues. 2001. Vol. 35. No. 1. P. 99–115. doi: 10.1080/00213624.2001.11506342
  55. Vargo S.L., Lusch R.F. Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing. 2004. Vol. 68. No. 1. P. 1–17. doi: 10.1509/jmkg.68.1.1.24036
  56. Warde A. Consumption and Theories of Practice. Journal of Consumer Culture. 2005. Vol. 5. No. 2. P. 131–153. doi: 10.1177/1469540505053090
  57. Warde A. After Taste: Culture, Consumption and Theories of Practice. Journal of Consumer Culture. 2014. Vol. 14. No. 3. P. 279–303. doi: 10.1177/1469540514547828
  58. Warde A. Consumption: A Sociological Analysis. L.: Palgrave Macmillan, 2017. 252 p. doi: 10.1057/978-1-137-55682-0
  59. Warde A. Society and Consumption. Consumption and Society. 2022. Vol. 1. No. 1. P. 11–30. doi: 10.1332/gtye7193
  60. Warde A. The Sociology of Consumption: Its Recent Development. Annual Review of Sociology. 2015. Vol. 41. P. 117–134. doi: 10.1146/annurevsoc-071913-043208
  61. Warde A. Changing Conceptions of Consumption. The changing consumer. Ed. by A. Anderson, K. Meethan, S. Miles. L.: Routledge, 2002. P. 10–24.
  62. Weber M. The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. Transl. by T. Parsons. N.Y.: Scribner, 1958. 292 p.
  63. Weber M. Economy and Society: An Outline of Interpretive Sociology. Berkeley: University of California Press, 1978. 1469 p.
  64. Weber M. Class, Status, Party. Max Weber: Essays in Sociology. Ed. by H.H. Gerth, C.W. Mills. N.Y.: Oxford University Press, 1946. P. 180–195.
  65. Welch D., Warde A. Theories of Practice and Sustainable Consumption. Handbook of Research on Sustainable Consumption. Ed. by L. Reisch, J. Thøgersen. Cheltenham: Edward Elgar, 2015. P. 84–100. doi: 10.4337/9781783471270.00013
  66. Wilk R. Morals and Metaphors: The Meaning of Consumption. Elusive Consumption. Ed. by K. Eckstrom, H. Brembeck. Oxford: Berg Publishers, 2004. P. 11–26. doi: 10.4324/9781003085232-3
  67. Wilk R. Consuming Morality. Journal of Consumer Culture. 2001. No. 2. P. 245–260. doi: 10.1177/146954050100100211
  68. Zelizer V. Culture and Consumption. Handbook of Economic Sociology. Ed. by N. Smelser, R. Swedberg Princeton, N.J.: Princeton University Press; N.Y.: Russell Sage Foundation, 2005. P. 331–354.
  69. Zuboff S. The age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. N.Y.: Public Affairs, 2019. 704 p.
  70. Zukin S., Maguire J. Consumers and Consumption. Annual Review of Sociology. 2004. No. 30. P. 173–197. doi: 10.1146/annurev.soc.30.012703.110553
  71. Zukin Sh. Point of Purchase: How Shopping Changed American Culture. N.Y., L.: Routledge, 2004. 336 p.

Қосымша файлдар

Қосымша файлдар
Әрекет
1. JATS XML


Creative Commons License
Бұл мақала лицензия бойынша қолжетімді Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».