Articulation of the Value of Natural Resources and Landscapes in the Discursive Practices of Kuzbass

封面

如何引用文章

全文:

详细

The article is devoted to the discourse on natural resources and landscapes of Kuzbass as a way to establish their value. Such discursive work, as the author shows, influences the development of nature. Resource use is necessarily related to the questions of what exactly matters in the environment and how it should be evaluated. Appealing to the theory, the author demonstrates that natural resources and landscapes do not have universal value, but acquire it in the processes of competition and struggle of values. Arguments are given in favor of understanding natural objects within the implementation of discursive practices, the scope of which extends both to the level of language and to the level of action in a specific socio-material space. Based on the analysis of the materials of the Kuzbass public discourse, four discursive fields related to four types of natural resources of the region are identified. First, coal mining, which is gaining a dominant symbolic status. Coal metonymically represents the region and is valued for economic development and well-being. In this regard, the Kuzbass landscape is discursively subordinated to the value of a resource, for which the lands are managed as a «resource location» devoid of local features. Secondly, gold mining, which is present on the periphery of the region's public discourse. It is characterized by less consistency and fixed values. Value contradictions are associated with the definition of the impact on river landscapes, which gain different material capabilities and properties in the discursive practices of gold mining companies, government and the active public. Thirdly, practices of forest management that embody the values of sustainable and rational nature development. The discursive practice of regional government enacts the forest as a potential commodity (wood), discarding its significant ecosystem functions. Fourth, the tourism potential of the territory, which relates to both natural and industrial landscapes. The article concludes that in the articulation of discourses by various actors, the same natural objects (subsoil, forests, reservoirs, etc.) acquire different value, semantic and material existence.

作者简介

Alexandra Piskunova

Sociological Institute of the RAS — Branch of the FCTAS of the RAS; St. Petersburg State University

Email: alexpiskunova@mail.ru
ORCID iD: 0000-0002-1928-0722
SPIN 代码: 8543-9063
postgraduate student, junior research fellow St. Petersburg, Russia; St. Petersburg, Russia

参考

  1. Кожемякин Е.А. (2006) Дискурс-анализ в современном социально-гуманитарном знании. Человек. Сообщество. Управление, 3: 25–39.
  2. Колбовский Е.Ю. (2018) Культурный ландшафт: в разнообразии значений не утерявший смысл. Наследие и современность, 1(4): 8–22.
  3. Макнотен Ф., Урри Д. (1999) Социология природы. Филиппов А.Ф. (ред.) Теория общества: Фундаментальные проблемы. М.: КАНОН-пресс-Ц; Кучково поле: 261–291.
  4. Ромашко Т.В., Гурова О.Ю. (2022) Постструктуралистская теория дискурса и ее методы исследования социокультурной реальности. Социодинамика, 10: 46–59.
  5. Троцук И.В. (2015) Анализ текстовых данных в социологии: основания систематизации концептуальных моделей, методологических принципов и методических решений : дис. ... д-ра социол. н. М.: ФГАОУ ВО «Российский университет дружбы народов»: 132–138.
  6. Филлипс Н., Харди С. (2009) Что такое дискурс-анализ? Современный дискурс-анализ, 1(1): 49–64 [http://discourseanalysis.ru/ada1/st4.shtml] (дата обращения: 10.03.2024).
  7. Цзин А.Л. (2017) Гриб на краю света: о возможности жизни на руинах капитализма. М.: Ad Marginem Пресс.
  8. Brichet N., Hastrup F. (2018) Industrious Landscaping: The Making and Managing of Natural Resources at Søby Brown Coal Beds. Journal of Ethnobiology, 38(1): 8–23.
  9. Bridge G. (2009) Material Worlds: Natural Resources, Resource Geography and the Material Economy. Geography compass, 3(3): 1217–1244.
  10. Calvert K., Greer K., Maddison-MacFadyen M. (2019) Theorizing energy landscapes for energy transition management: Insights from a socioecological history of energy transitions in Bermuda. Geoforum, 102, 191–201.
  11. Davidov V. (2014) Land, Copper, Flora: Dominant Materialities and the Making of Ecuadorian Resource Environments. Anthropological Quarterly, 87(1): 31–58.
  12. Escobar A. (1999) After Nature: Steps to an Antiessentialist Political Ecology. Current Anthropology, 40(1): 1–30.
  13. Ey M., Sherval M. (2016) Exploring the minescape: engaging with the complexity of the extractive sector. Area, 48(2): 176–182.
  14. Ferry E.E., Nash J. (2005) Not Ours Alone: Patrimony, Value, and Collectivity in Contemporary Mexico Columbia. New York: University Press.
  15. Franquesa J. (2019) Resources: Nature, Value and Time. In: Carrier J. (ed.) A Research Agenda for Economic Anthropology. Cheltenham (UK): Edward Elgar: 74–89.
  16. Heinich N. (2020) A Pragmatic Redefinition of Value(s): Toward a General Model of Valuation. Theory, Culture & Society, 37(4): 75–94.
  17. Labrador J.G., José O. (2020) Two Ontologies of Territory and a Legal Claim in the Ecuadorian Upper Amazon. Journal of Political Ecology, 27(1): 496–516.
  18. Li F., Velásquez T.A. (2022) Water and conflict. In: D’Angelo L., Pijpers R.J. (eds.) The Anthropology of Resource Extraction. London: Routledge: 203–220.
  19. Li T.M. (2014) What is land? Assembling a resource for global investment. Transactions of the Institute of British Geographers, 39(4): 589–602.
  20. Mateer J., Springer S., Locret-Collet M. (2022) Introduction — The political ecology of resource and energy management beyond the state. In: Mateer J., Springer S., Locret-Collet M. (eds.) Energies beyond the state: anarchist political ecology and the liberation of nature. Lanham: Rowman & Littlefield: 1–14.
  21. McAuliffe C., Rogers D. (2019) The politics of value in urban development: Valuing conflict in agonistic pluralism. Planning Theory, 18(3): 300–318.
  22. Neumann R.P. (2011) Political ecology III: Theorizing landscape. Progress in Human Geography, 35(6): 843–850.
  23. Nuttall M. (2022) Environmental change. In: D’Angelo L., Pijpers R.J. (eds.) The Anthropology of Resource Extraction. London: Routledge: 59–76.
  24. Peša I., Ross C. (2021) Extractive industries and the environment: Production, pollution, and protest in global history. The Extractive Industries and Society, 8(4): 100933. doi: 10.1016/j.exis.2021.100933.
  25. Peterson A. (1999) Environmental Ethics and the Social Construction of Nature. Environmental Ethics, 21(4): 339–357.
  26. Reinecke J. (2012) The Politics of Value: The work of value entrepreneurs in shaping categories. Academy of Management Proceedings, 1: 1–1. https//doi.org/10.5465/AMBPP.2012.320.
  27. Schöneich S. (2023) Living on a Time Bomb: Local Negotiations of Oil Extraction in a Mexican Community. New York and Oxford: Berghahn Books.
  28. Steinert S. (2023) Sociology and Value. In: Interdisciplinary Value Theory. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan: 33–50.

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML


Creative Commons License
此作品已接受知识共享署名 4.0国际许可协议的许可

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».