Managing Human Capital of an Organization: Sociological Analysis of Conceptual Approaches

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The article is focused on the analysis of the development of conceptual approaches to the management of human capital of an organization, as a lead to the conclusion that the differences in the models of human capital management of an organization occur in the chain of theoretical discrepancies. The starting point is the ambiguity of interpretation of the basic concept of “human capital”, which is mainly caused by scientific specialization of researchers of this phenomenon. The author argues that the concept of “human capital” is based on the concept of “human potential”, which under particular circumstances is transformed into human resources that that in market environment become a commodity. The next level of theoretical divergence linked to the definition of human capital at the organizational level. The author provides arguments for the necessity of applying an approach that integrates the analysis of human capital at the individual, the level of organizational units and the organization as a whole. The third level of debate relates to the choice of human capital management models, which relies on the application of various theories of the firm. The article proves the feasibility of applying the stakeholder theory to build a human capital management system consisting of four subsystems: the subsystem of corporate identity and value, the subsystem of work with personnel, the subsystem of personnel development, and the subsystem of HR-analytics. The digital transformation of socio-economic life leads to the emergence of the concept of "digital human capital", which meets the requirements of the digital economy. The management of digital human capital requires the widespread use of digital technologies and tools for working with personnel, as well as the restructuring of organizational relations. The author highlights the role of human capital analytics based on the application of a wide range of digital technologies and tools, and underlines the trend towards a gradual transition to a human capital management model based on aligning the interests of the firm's key stakeholders.

About the authors

Vera N. Minina

HSE University

Email: vn.minina@hse.ru
ORCID iD: 0000-0002-2785-655X
SPIN-code: 2950-7276
ResearcherId: G-4340-2015
Leading expert, Doctor of Sociology, Professor; Centre for Applied Sociological Research St. Petersburg, Russia

References

  1. Аранжин В.В., Нехода Е.В. (2022) Влияние трудовых ценностей различных поколений работников на выбор форм и видов занятости: результаты эмпирического анализа. Экономика труда, 9(2): 249–270. https://doi.org/10.18334/et.9.2.114078.
  2. Ахраменко П.Г., Швайба Д.Н. (2022) Исследование динамики развития человеческого капитала персонала предприятия. Бюллетень науки и практики, 8(3): 297–304. https://doi.org/10.33619/2414–2948/76/32.
  3. Базылева М. (2013) Управление человеческим капиталом. Наука и инновации, 5: 40–45.
  4. Балацюк E.С., Кресникова E.В. (2024) Трудовые ценности в поколенческом аспекте на примере младших миллениалов Санкт-Петербурга. Интеракция. Интервью. Интерпретация, 16(2): 50–68. https://doi.org/10.19181/inter.2024.16.2.3. EDN: DAZQVK.
  5. Брюхина Н.Г. (2020) Основные концепции человеческого капитала в научных исследованиях. Управление устойчивым развитием, 2: 11–19.
  6. Васина В.Н., Черненко И.М. (2021) Цифровой человеческий капитал на российском рынке труда: роль интернета и компьютерных компетенций в формировании заработной платы. Экономика труда, 8(12): 1427–1444. https://doi.org/10.18334/et.8.12.113908.
  7. Габдуллин Н. М. (2018) Управление человеческим капиталом в цифровой экономике. Экономика и управление, 12: 66–75.
  8. Гвоздева М.А., Казакова М.В. (2017) Исследование понятия человеческого капитала в экономической литературе. Социум и власть, 1: 82–87.
  9. Жданов Д.А. (2020) Человеческий капитал предприятия в контексте системной экономики. ЭНСР, 4: 24–38. https://doi.org/10.33293/1609-1442-2020-4(91).
  10. Зотова Е.А. (2021) Сущность понятия «человеческий капитал», применительно к образовательной организации. Экономические науки, 9: 107–113. https://doi.org/10.14451/1.202.107.
  11. Иванов О.И. (2016) Человеческий капитал и его показатели (взгляд социолога). Социология и право, 1: 44–52.
  12. Ильин В.И. (2023) «Человеческий капитал» как категория качественной социологии. Социологические исследования, 3: 32–41. https://doi.org/10.31857/S013216250024881–2.
  13. Кельчевская Н.Р., Ширинкина Е.В. (2018) Особенности управления человеческим капиталом на предприятиях в условиях цифровой экономики. Инновации в менеджменте, 18: 25–31.
  14. Симарова И.С., Алексеевичева Ю.В., Жигин Д.В. (2022) Цифровые компетенции: понятие, виды, оценка и развитие. Вопросы инновационной экономики, 12(2): 935–948. https://doi.org/10.18334/vinec.12.2.114823.
  15. Тихонова Н.Е., Латов Ю.В., Латова Н.В. и др. (2023) Человеческий капитал российских профессионалов: состояние, динамика, факторы. М.: ФНИСЦ РАН.
  16. Трофимова Н.Н. (2023) Цифровая корпоративная культура как элемент цифровой трансформации организации. Этносоциум, 2: 106–113.
  17. Федоров Н.Ю. (2021) Категория человеческого капитала в социологической vs экономической теории. Социология, 1: 352–359.
  18. Ширинкина Е.В. (2018) Особенности управления человеческим капиталом на предприятиях при переходе на цифровые технологии. Мир экономики и управления, 18(3): 55–65. https://doi.org/10.25205/2542-0429-2018-18-3-55-65.
  19. Afiouni F. (2013) Human capital management: a new name for HRM? International Journal of Learning and Intellectual Capital, 10(1): 18–34. https://doi.org/10.1504/IJLIC.2013.052081
  20. Ajisafe O.E., Orifa R.A. (2015) Influence of Human Capital Management on Organizational Performance. Journal of Resources Development and Management, 14: 8–14.
  21. Beer M., Spector B., Lawrence P., Mills Q.D., Walton R. (1984) Managing Human Assets: The Groundbreaking Harvard Business School Program. New York: Free Press, 1984.
  22. Boon C., Eckardt R., Lepak D.P., Boselie P. (2018) Integrating strategic human capital and strategic human resource management. The International Journal of Human Resource Management, 29(1): 34–67. https://doi.org/10.1080/09585192.2017.1380063.
  23. Atkinson J. (1985) Flexibility, Uncertainty and Manpower Management. Brighton: The Institute for Employment Studies, UK.
  24. Freeman R.E. (1984) Strategic Management: A Stakeholder Approach. Boston: Harpercollins College Div.
  25. Kaya N., Kesen M. (2014) Optimal Use of Human Capital in an Organization. Journal of Management, Marketing & Logistics — JMML, 1(4): 311–322.
  26. Kiran V.S., Shanmugam V., Raju R.K., Kanagasabapathy J.R. (2022) Impact of Human Capital Management on Organizational Performance With the Mediation Effect of Human Resource Analytics. International Journal of Professional Business Review, 7(3): 01–27. https://doi.org/10.26668/businessreview/2022.v7i3.0667.
  27. Khoruzhy L.I., Khoruzhy V.I., Kubrushko P.F., Karataeva O.G., Bitkova L.A. (2023) Comparative analysis of human capital management strategies in the context of digitalization of the national economy. Front. Sociol., 8: 1114301. https://doi.org/10.3389/fsoc.2023.1114301.
  28. Kucharčíková A. (2013) Managerial approaches to understanding the human capital. Human Resources Management & Ergonomics, 7(1): 33–44.
  29. Lepak D.P., Snell S.A. (1999) The Human Resource Architecture: Toward a Theory of Human Capital Allocation and Development. The Academy of Management Review, 24(1): 31–48. https://doi.org/10.2307/259035.
  30. Lepak D.P., Snell S.A. (2002) Examining the Human Resource Architecture: The Relationships among Human Capital, Employment, and Human Resource Configurations. Journal of Management, 28: 517–543. https://doi.org/10.1177/014920630202800403.
  31. Marrewijk M., Timmers J. (2003) Human Capital Management: New Possibilities in People Management. Journal of Business Ethics, 44(2/3): 171–184. https://doi.org/10.1023/A: 1023347715882.
  32. Micharls E., Handlief-Jones H., Axelrod B. (2001) The war for talent. Boston (MA).
  33. Namasivayam K., Denizci B. (2006). Human capital in service organizations: Identifying value drivers. Journal of Intellectual Capital, 7(3): 381–393. https://doi.org/10.1108/14691930610681465.
  34. Nurullah K., Mustafa K. (2014) Optimal use of human capital in an organization. Journal of Management, Marketing and Logistics, 1(4): 311–322.
  35. Ployhart R.E., Moliterno Th.P. (2011) Emergence of the Human Capital Resource: a Multilevel Model. Academy of Management Review, 36(1): 127–150.
  36. Štaffenová N., Kucharčíková A. (2023) Digitalization in the Human Capital Management. Systems, 11. https://doi.org/10.3390/systems11070337.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».