Factors and predictors of seeking psychological help from religious organizations

Capa

Citar

Texto integral

Resumo

The article describes the impact of different components on seeking for mental help from agents of official religions. Among the components considered were conviction in enchantment, soothsaying, involvement of seeking for mental help from agents of conventional psychotherapy, the state of mind of familiar people towards treatment, and socio-demographic components. The hypothetical premise of the work is the multicomponent show of cognitive constellation theory and R. Collins’ hypothesis of the numerous faces of Christianity. The research object is inhabitants of St. Petersburg, the subject of the research is the variables affecting their looking for seeking for mental help from agents of official religions. The sample comprised of 1200 respondents, representative for St. Petersburg in sex and age. The purpose of the study was to establish how belief in magic, astrology, experience of seeking psychological help from representatives of traditional psychotherapy, the attitude of acquaintances towards therapy, and socio-demographic factors influencing the fact of seeking psychological help from representatives of official religions. Data obtained from the questionnaire survey were analyzed using at least squares regression model. The dependent variable was the rank scale of seeking psychological help from religious organizations. According to the results, one can note the relationship between positive experience of contacting psychotherapists and the tendency to turn to religious organizations. The findings have renewed the debate about the religious or mystical nature of psychotherapy. Our results do not affect the scientific/parascientific nature of the very foundations of psychotherapy, but they reveal a connection about public perceptions of this issue. The nature of the connection in the minds of Russians between psychotherapy and religious practices is seen by the authors as a direction for further research. Also, the results obtained can serve as recommendations for the development of psychotherapeutic programs and methods that take into account the factor of religiosity in work.

Sobre autores

Sergey Tkach

Saint Petersburg State University

Email: s.tkach@spbu.ru
St. Petersburg, Russia

Olga Burdina

Saint Petersburg State University

Email: olyaburdina@gmail.com
St. Petersburg, Russia

Veronika Odinokova

St. Petersburg State University

Email: veronika.odinokova@gmail.com
Saint Petersburg, Russia

Bibliografia

  1. Абдуллин А.Г., Тумбасова Е.Р., Кукар У.Ю. (2023) Психологические последствия пандемии COVID-19. Психопедагогика в правоохранительных органах, 28 (1), 58–64. https://doi.org/10.24412/1999-6241-2023-192-58-64.
  2. Бессокирная Г.П., Большакова О.А., Караханова Т.М. (2023) Опыт исследования духовно-нравственного состояния российского общества. Социологическая наука и социальная практика, 11(3): 6–36. https://doi.org/10.19181/snsp.2023.11.3.1.
  3. Володина К.А., Рагулина А.А., Русяева И.А. (2022) Психологическое состояние студентов в условиях дистанционного обучения в период пандемии COVID-19. Личность в меняющемся мире: здоровье, адаптация, развитие, 10(1): 59–72.
  4. Гаврилова Ю.В., Попова А.А. (2022) Роль депривации в трансформациях индивидуального религиозного сознания в условиях пандемии COVID-19. Социология, 1: 184–192.
  5. Дивисенко К.С., Белов А.Э. (2017). Социальные исследования субъективного благополучия в контексте духовности и религиозности. Социологический журнал, (2): 51–73. https://doi.org/10.19181/socjour.2017.23.2.5159.
  6. Исаева В.Б. (2014). Современные концептуальные модели социологии конверсии. Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, 166: 108–113.
  7. Камхен В.Б., Калиева Д.А., Нурализода М. (2021) Ассоциация расстройств тревожно-депрессивного спектра и качества жизни трудоспособного населения в контексте covid–19. Вестник Казахского Национального медицинского университета, 1: 107–111.
  8. Корсаков А.И. (2012). Религия и наука в трудах основателя первого позитивизма. Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 1: Богословие. Философия. Религиоведение, 40 (2): 80–92.
  9. Рис Н. (2005) «Русские разговоры»: культура и речевая повседневность эпохи перестройки. М.: Новое литературное обозрение.
  10. Руткевич Е.Д. (2013). «Новая парадигма» в социологии религии: pro и contra. Вестник Института социологии, 6: 207–233.
  11. Фрейд З. (1989). Будущее одной иллюзии. Сумерки богов. М.: Политиздат.
  12. Хабермас Ю., Тягунова Т. (2010). Расколдовывание религиозно-метафизических картин мира и возникновение современных структур сознания. Социологическое обозрение, 9(1): 27–52.
  13. Шишигина М.А. (2022) Цифровые практики в прогрессивном иудаизме в России во время пандемии COVID-19. Цифровая иудаика: исследование еврейских общин в онлайн-пространстве, (1): 45–63. https://doi.org/10.31168/0470-1.05.
  14. Юрчак А.В. (2016) Это было навсегда, пока не кончилось. Последнее советское поколение. М.: Новое литературное обозрение.
  15. Яковлева Ю.А. (2015). Факторы нетрадиционной религиозно-групповой идентификации индивидов. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, (3–2): 250–252.
  16. Якшимбетова А.И. и др. (2022) Тревога и депрессия у пациентов, перенесших новую коронавирусную инфекцию SARS-CoV-2. Re-health journal, 2: 95–98.
  17. Bessi A. (2016) Personality traits and echo chambers on Facebook. Computers in Human Behavior, 65: 319–324.
  18. Bergin A.E. (1980) Psychotherapy and religious values. Journal of consulting and clinical psychology, 48(1): 95.
  19. Bergin A.E., Jensen J.P. (1990) Religiosity of psychotherapists: A national survey. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 27(1): 3–7. https://doi.org/10.1037/0033-3204.27.1.3.
  20. Bianchi E.C. (1989) Psychotherapy as religion: Pros and cons. Pastoral Psychology, 38, 67–81. https://doi.org/10.1007/BF01094868.
  21. Bruce S. (2006) Sociology of Conversion: The Last Twenty-Five Years. In: Bremmer J.N., Bekkum W.J., Molendijk A.L. (eds.) Paradigms, poetics, and politics of conversion. Leuven: Peters: 1–11.
  22. Collins R. (1994) Four sociological traditions: Selected readings. Oxford: Oxford University Press.
  23. Collins R. (2004). Interaction ritual chains. Princeton: Princeton University Press.
  24. Dzialoshinskiy I., Pilgun M. (2015). Axiological Foundations of Business Ethics in the Post-Socialist Russia: Intercultural Context. International Journal of Economics and Financial Issues, 5(3): 263–273.
  25. Ellis A. (1980) Psychotherapy and atheistic values: A response to A. E. Bergin's "Psychotherapy and religious values." Journal of Consulting and Clinical Psychology, 48(5): 635–639. https://doi.org/10.1037/0022-006X.48.5.635.
  26. Epstein M.N., Genis A.A., Vladiv-Glover S.M. (2015) Russian postmodernism: New perspectives on post-soviet culture (Vol. 3). Oxford; N.Y.: Berghahn Books.
  27. Funk C.L. et al. (2013) Genetic and Environmental Transmission of Political Orientations. Political Psychology, 34(6): 805–819.
  28. Furseth I., Repstadt P. (2006) An Introduction to the Sociology of Religion. Classical and Contemporary Perspectives. Burlington, VT: Ashgate.
  29. Hanegraaff W. J. (1997) New Age religion and Western culture: Esotericism in the mirror of secular thought. N.Y.: State University of New York Press.
  30. Hofmann L., Walach H. (2011) Spirituality and religiosity in psychotherapy — A representative survey among German psychotherapists, Psychotherapy Research, 21(2): 179–192. https://doi.org/10.1080/10503307.2010.536595.
  31. Hornsey M.J., Harris E., Bain P., Fielding K.S. (2016) Meta-analyses of the determinants and outcomes of belief in climate change. Nature climate change, 6(6): 622–626.
  32. Koenig H.G., Pritchett J. (1998) Religion and psychotherapy. In: Koenig H.G. (ed.) Handbook of religion and mental health. Cambridge: Academic Press: 323–336
  33. Meadow M.J. (1986) Current and emerging themes in the psychology of religion. Journal of Psychology and Christianity, 5(2): 56–60.
  34. Post B.C., Wade N.G. (2009) Religion and spirituality in psychotherapy: a practice-friendly review of research. Journal of Clinical Psychology, 65: 131–146. https://doi.org/10.1002/jclp.20563.
  35. Radnitz S., Underwood P. (2015) Is Belief in Conspiracy Theories Pathological? A Survey Experiment on the Cognitive Roots of Extreme Suspicion. British Journal of Political Science, 47 (1): 1–17.
  36. Anderson R.A., Inbar Y., Pizarro D.A. (2021) A matter of taste: Gustatory sensitivity predicts political ideology. Journal of Personality and Social Psychology, 121(2): 394.
  37. Schutz A. (2012) Collected papers I. The problem of social reality. Vol. 11. Berlin: Springer Science & Business Media.
  38. Szasz T.S. (1974) The myth of psychotherapy. American journal of psychotherapy, 28(4): 517–526.
  39. Taylor E. (1999) Shadow culture: Psychology and spirituality in America from the Great Awakening to the new age. Berkeley, California: Counterpoint.
  40. Vitz P.C. (1994) Psychology as religion: The cult of self-worship. Michigan: W.B. Eerdmans Publishing.
  41. Voas D., Crockett A. (2005) Religion in Britain: Neither believing nor belonging. Sociology, 39(1): 11–28.
  42. Wood M.J., Douglas K.M., Sutton R.M. (2012). Dead and alive: Beliefs in contradictory conspiracy theories. Social Psychological and Personality Science, 3: 767–773. https://doi.org/10.1177/1948550611434786.
  43. Zmigrod L., Rentfrow P.J., Robbins T.W. (2018) Cognitive underpinnings of nationalistic ideology in the context of Brexit. Proceedings of the National Academy of Sciences, 115(19): E4532–E4540.

Arquivos suplementares

Arquivos suplementares
Ação
1. JATS XML


Creative Commons License
Este artigo é disponível sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».