Empirical analysis of risks’ influence on the large mergers and acquisitions projects’ success in modern companies

Cover Page

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

Mergers and acquisitions (M&A) are among the key strategies for stabilizing and strengthening a company's market position in an unstable economic environment and gaining a competitive advantage from inorganic growth. Doing so, big M&A deals show a higher risk of failing, being terminated, or being incomplete, which can lead to financial, reputational, and time losses. Due to these factors, prudent risk-management of such transactions is necessary, including the evaluation of the degree to which various risk groups influence M&A success. This paper evaluates big (those the value of which exceeds 10 billion euros) M&A projects risks influence on the success of the deal closure quantitatively and offers recommendations for managing significant risks using the project methodology. The analysis includes probit-regressions on a wide sample of 24 countries and 10 amalgamated industries. As a result, five risk groups appear significant: risk of transaction's hostile nature; cross-country risks; risk of misjudging the transaction value; risks associated with the size ratio of target and acquiring companies; risk of delaying the terms of the deal. Transnational mergers and acquisitions demonstrate a stronger influence of all significant risks on the transaction's success. The paper provides recommendations for managing significant risks using the project methodology.

Full Text

Restricted Access

About the authors

Marina V Gracheva

Economics Faculty, Lomonosov Moscow State University

Email: emm@cemi.rssi.ru

Sc.Doctor (Economics)
Professor
Russian Federation, Moscow

Natalia O. Utemova

Economics Faculty, Lomonosov Moscow State University

Author for correspondence.
Email: emm@cemi.rssi.ru

Magister of Management

Russian Federation

References

  1. Алефиров В.И. (2017). Самые неудачные сделки M&A на развивающихся рынках капитала: основные причины неудач: бакалаврская выпускная работа. Образовательная программа «Экономика». М.: НИУ ВШЭ. 63 с.
  2. Грачева М.В. (2002). Управление проектными рисками. В сборнике трудов «Исто-рия управленческой мысли и бизнеса» V международной конференции «Проблемы изме-рений в управлении организацией». М.: ТЕИС.
  3. Грачева М.В. (2018). Математические и инструментальные методы в современных экономических исследованиях. В кн.: «Математические методы в инвестиционно-проектной деятельности: учет рисков». Монография. Колл. авторов: под науч. ред. М.В. Грачевой. М.: Экономический факультет МГУ им. М.В. Ломоносова. 232 с.
  4. Меньшиков Е.В. (2021). Способы финансирования сделок слияний и поглощений: теоретические основы // Вестник Алтайской академии экономики и права. № 6 (2). С. 213–219.
  5. Утемова Н.О. (2022). Управление рисками крупных проектов слияний и поглоще-ний. Магистерская диссертация: программа «Предпринимательство и управление проек-тами». М.: МГУ им. М.В. Ломоносова. 60 с.
  6. Ahammad M.F., Tarba S.Y., Liu Y., Glaister K.W., Cooper C.L. (2016). Exploring the factors influencing the negotiation process in cross-border M&A. International Business Review, 25 (2), 445–457.
  7. Aiello R.J., Watkins M.D. (2000). The fine art of friendly acquisition. Harvard business review, 78, 6, 100–107.
  8. Bahreini D., Bansal R., Finck G., Firouzgar M. (2019). Done deal? Why many large transactions fail to cross the finish line, 2019. McKinsey & Company. Available at: https://www.mckinsey.com/business-functions/strategy-and-corporate-finance/our-insights/done-deal-why-many-large-transactions-fail-to-cross-the-finish-line
  9. Barkema H.G., Bell J.H.J., Pennings J.M. (1996). Foreign entry, cultural barriers, and learning. Strategic Management Journal, 17, 2, 151–166.
  10. Cao J., Ellis K.M., Li M. (2019). Inside the board room: The influence of nationality and cultural diversity on cross-border merger and acquisition outcomes. Review of Quantitative Finance and Accounting, 53, 4, 1031–1068.
  11. Chakrabarti R., Gupta-Mukherjee S., Jayaraman N. (2009). Mars–Venus marriages: Culture and cross-border M&A. Journal of International Business Studies, 40, 2, 216–236.
  12. Denison D.R., Adkins B., Guidroz A.M. (2011). Managing cultural integration in cross-border mergers and acquisitions. Advances in global leadership. Emerald Group Publishing Limited.
  13. Finkelstein S., Haleblian J. (2002) Understanding acquisition performance: The role of transfer effects. Organization Science, 13, 1, 36–47.
  14. Fong W.M., Lam K.C., Wong P.W., Yao Y. (2019). Mergers & acquisitions and the ac-quirer-target cultural differences. Review of Quantitative Finance and Accounting, 53, 633–661.
  15. Franks J., Harris R., Titman S. (1991). The post-merger share-price performance of ac-quiring firms. Journal of Financial Economics, 29, 1, 81–96.
  16. Goergen M., Renneboog L. (2004). Shareholder wealth effects of European domestic and cross‐border takeover bids. European Financial Management, 10, 1, 9–45.
  17. Haleblian J., Finkelstein S. (1999). The influence of organizational acquisition expe-rience on acquisition performance: A behavioral learning perspective. Administrative Science Quarterly, 44, 1, 29–56.
  18. Harding D., Rouse T. (2007). Human due diligence. Harvard Business Review, 85, 4, 124.
  19. Hunter W.C., Jagtiani J. (2003). An analysis of advisor choice, fees, and effort in mer-gers and acquisitions. Review of Financial Economics, 12, 1, 65–81.
  20. Levy B., Lloyd M., Brown D. (2022). Global M&A Industry Trends: 2022. Outlook. PWC Available at: https:www.pwc.com/gx/en/services/deals/trends.html
  21. Marks M.L., Mirvis P.H. (2001). Making mergers and acquisitions work: Strategic and psychological preparation. Academy of Management Perspectives, 15, 2, 80–92.
  22. Oh J.H., Peters L.D., Johnston W.J. (2014). Who's acquiring whom? Experimental evi-dence of firm size effect on B2B mergers and marketing/sales tasks. Industrial Marketing Man-agement, 43, 6, 1035–1044.
  23. Pearce II J.A., Robinson Jr. R.B. (2004). Hostile takeover defenses that maximize share-holder wealth. Business Horizons, 47, 5, 15–24.
  24. Servaes H. (1991). Tobin's Q and the gains from takeovers. The Journal of Finance, 46, 1, 409–419.
  25. Stylianou A.C., Jeffries C.J., Robbins S.S. (1996). Corporate mergers and the problems of IS integration. Information & Management, 31, 4, 203–213.
  26. Sudarsanam S., Mahate A.A. (2006). Are friendly acquisitions too bad for shareholders and managers? Long‐term value creation and top management turnover in hostile and friendly acquirers. British Journal of Management, 17, S1, S7–S30.
  27. Thunberg E. (2015). Cross-industry collaboration: How to boost innovation capability. Master of science thesis. KTH Industriell teknik och management. Stockholm. 85 p.
  28. Ury W., Patton B., Fisher R. (1991). Getting to yes: Negotiating agreement without giv-ing in. New York: Penguin Books. 224 p.
  29. Vaara E., Tienari J., Säntti R. (2003). The international match: Metaphors as vehicles of social identity-building in cross-border mergers. Human Relations, 56, 4, 419–451.
  30. Vermeulen F., Barkema H. (2001). Learning through acquisitions. Academy of Manage-ment Journal, 44, 3, 457–476.
  31. Very P., Schweiger D.M. (2001). The acquisition process as a learning process: Evidence from a study of critical problems and solutions in domestic and cross-border deals. Journal of World Business, 36, 1, 11–31.
  32. Wittmer C., Potter J.D. (2019). Succeeding through M&A in uncertain economic times. PWC. Available at: https://www.pwc.com/us/en/services/consulting/deals/ma-in-uncertain-economic-times.html

Copyright (c) 2023 Ekonomika i matematicheskie metody

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».