Life Goals Diagnosis: Short Version of “Aspirations Index” Questionnaire

Cover Page

Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

The purpose of the study was to develop a short version of the “Aspirations Index” questionnaire, based on the life goals sub-theory of self-determination theory and designed to measure two types of goals: intrinsic (Self-Expression, Relationships, Community scales) and extrinsic (Appearance, Fame, Influence scales). A total of 5635 high school students between the ages of 16 and 18 participated in the study (M = 16.81, SD = 0.68, 41% male). Confirmatory factor analysis of questionnaire’s structure demonstrated an acceptable fit to the data from both the six-factor model and the hierarchical model with the factors of intrinsic and extrinsic aspirations. The structure of the questionnaire at the scale level was confirmed to be consistent with a circular (circumplex) model, reflecting the expected ordering of the scales according to the intrinsic or extrinsic nature of the goals. The good internal consistency of the scales is evidenced by the magnitude of the Cranach’s α coefficients (0.78–0.85 for the first-level scales, 0.84 for intrinsic aspirations, and 0.89 for extrinsic aspirations). Correlations of the scales with the indicators of psychological well-being, motivation, and success in studies testify to the validity of the questionnaire. The presence of aspirations has been shown to be generally conducive to well-being, but it is the dominance of intrinsic prosocial aspirations that is most favorable.

About the authors

T. O. Gordeeva

Lomonosov Moscow State University; National Research University “Higher School of Economics”

Russian Federation, Moscow

O. A. Sychev

Altai State Humanitarian and Pedagogical University named after V.M. Shukshin

Russian Federation, Biysk

V. A. Egorov

Non-profit organization “Trust Fund for Future Generations of Sakha (Yakutia)Republic”

Russian Federation, Yakutsk

References

  1. Гижицкий В.В. Учебный обман как стратегия псевдоадаптивного поведения у старшеклассников // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2014. Т. 58. № 2. C. 293–299.
  2. Гордеева Т.О., Сычев О.А., Гижицкий В.В., Гавриченкова Т.К. Шкалы внутренней и внешней академической мотивации школьников // Психологическая наука и образование. 2017. Т. 22. № 2. C. 65–74.
  3. Осин Е.Н. Отчуждение от учебы как предиктор выгорания у студентов вузов: роль характеристик образовательной среды // Психологическая наука и образование. 2015. Т. 20. № 4. C. 57–74.
  4. Сычев О.А., и др. Многомерная шкала удовлетворенности жизнью школьников // Психологическая наука и образование. 2018. № 6. C. 5–15.
  5. Andrews F.M., Withey S.B. Social indicators of well-being: Americans’ perceptions of life quality. New York: Plenum Press, 1976. 455 p.
  6. Aspirations Index [Электронный ресурс] // Center for Self-Determination Theory. URL: https://selfdeterminationtheory.org/wp-content/uploads/2022/01/AI_Complete.pdf (дата обращения: 10.01.2023).
  7. Bolin J.E. Regression analysis in R: A comprehensive view for the social sciences. New York, London: CRC Press, 2023. 134 p.
  8. Bradshaw E.L., et al. A meta-analysis of the dark side of the American dream: Evidence for the universal wellness costs of prioritizing extrinsic over intrinsic goals // Journal of Personality and Social Psychology. 2022.
  9. Brdar I., Majda R., Dubravka M. Life goals and well-being: Are extrinsic aspirations always detrimental to well-being? // Psihologijske Teme. 2009. V. 18. № 2. P. 317–334.
  10. Deci E.L., Ryan R.M. The “What” and “Why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior // Psychological Inquiry. 2000. V. 11. № 4. P. 227–268.
  11. Grassi M., Luccio R., Di Blas L. CircE: An R implementation of Browne’s circular stochastic process model // Behavior Research Methods. 2010. V. 42. № 1. P. 55–73.
  12. Grouzet F., et al. The structure of goal contents across 15 cultures // Journal of Personality and Social Psychology. 2005. V. 89. № 5. P. 800–816.
  13. Guttman L. A new approach to factor analysis: The Radex // Mathematical thinking in the social sciences / Ed. P. Lazarfeld. NY, US: Free Press, 1954. P. 258–348.
  14. Hope N.H., et al. The path from intrinsic aspirations to subjective well-being is mediated by changes in basic psychological need satisfaction and autonomous motivation: A large prospective test // Motivation and Emotion. 2019. V. 43. № 2. P. 232–241.
  15. Jeno L.M., Danielsen A.G., Raaheim A. A prospective investigation of students’ academic achievement and dropout in higher education: A Self-Determination Theory approach // Educational Psychology. 2018. V. 38. № 9. P. 1163–1184.
  16. Kasser T., Ryan R.M. A dark side of the American dream: Correlates of financial success as a central life aspiration // Journal of Personality and Social Psychology. 1993. V. 65. № 2. P. 410–422.
  17. Kasser T., Ryan R.M. Be careful what you wish for: Optimal functioning and the relative attainment of intrinsic and extrinsic goals // Life goals and well-being: Towards a positive psychology of human striving / Eds. P. Schmuck, K.M. Sheldon. Hogrefe & Huber Publishers, 2001. P. 116–131.
  18. Kasser T., Ryan R.M. Further examining the american dream: Differential correlates of intrinsic and extrinsic goals // Personality and Social Psychology Bulletin. 1996. V. 22. № 3. P. 280–287.
  19. Martela F., Bradshaw E.L., Ryan R.M. Expanding the map of intrinsic and extrinsic aspirations using network analysis and multidimensional scaling: Examining four new aspirations // Frontiers in Psychology. 2019. V. 10. P. 2174.
  20. Ryan R.M., Deci E.L. Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York, NY: Guilford Publications, 2017. 756 p.
  21. Ryan R.M., et al. The American dream in Russia: Extrinsic aspirations and well-being in two cultures // Personality and Social Psychology Bulletin. 1999. V. 25. № 12. P. 1509–1524.
  22. Schmuck P., Kasser T., Ryan R.M. Intrinsic and extrinsic goals: Their structure and relationship to well-being in German and U.S. college students // Social Indicators Research. 2000. V. 50. № 2. P. 225–241.
  23. Spasovski O. The relation of basic psychological needs, intrinsic and extrinsic life goals, and collectivism with subjective well-being: A case in Macedonia // Well-Being and сultures: Perspectives from positive psychology: Cross-Cultural Advancements in Positive Psychology / Eds. H.H. Knoop, A. Delle Fave. Dordrecht: Springer Netherlands, 2013. P. 71–81.
  24. Williams G.C., et al. Extrinsic life goals and health-risk behaviors in adolescents // Journal of Applied Social Psychology. 2000. V. 30. № 8. P. 1756–1771.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2023 Гордеева Т.O., Сычев О.A., Егоров В.A.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».